זמן קריאה: 2 דקות

מפרסמים המבצעים פרסום באינטרנט שילמו בשנה שעברה מעל 800 מליון דולר עבור קליקים שנבעו מהונאות קליקים, כך מדווח ה-Financial Times. על פי הדיווח, מעל רבע מן המפרסמים הקטינו את ההוצאה שלהם על פרסום מקוון כתוצאה מבעיה זו.

מספרים אלו מהווים מכה קשה לחברות שחלק ניכר מהכנסותיהן נובע מפרסום אינטרנטי, כגון גוגל, יאהו ו-msn. על פי ההערכות שפורסמו, 14.6% מכלל הקליקים על פרסומות אינטרנט הינם קליקים שמקורם בהונאה, וזאת לאחר שגוגל ואחרים ביצעו סינון של קליקים שנראו להם כהונאה.

הונאת קליקים היא תוצאה של שיטת הפרסום בה התשלום עבור הפרסום נקבע על-פי מספר הקליקים על המודעה בלבד (ppc – pay per click). בשיטה זו המפרסם מציע מחיר עבור כל קליק בכדי להופיע במקום גבוה או מרכזי יותר מבין המפרסמים המתחרים על אותה מילת חיפוש. לעיתים קרובות המתחרים של המפרסם מבצעים קליקים בצורה ידנית או אף אוטומטית על הפרסומות של המפרסם בכדי לגמור את תקציב הפרסום שלו. תופעה נוספת בתחום זה היא בעלי אתרים המציגים באתריהם פרסומות (כמו לדוגמא באמצעות פרסומות גוגל אדסנס), ואז לוחצים על הפרסומות המופיעות באתריהם בכדי לקבל הכנסה נוספת.

המשמעות הסופית היא כי המפרסם משלם עבור קליקים שאין להם כל סיכוי ליצור עבורו הכנסה.

לצורך המחקר שפורסם רואיינו 400 מפרסמים אינטרנטיים, מהם 75% דיווחו על אירועי הונאת קליקים.

דעתי האישית היא כי המחקר זיהה בצורה נכונה את הבעיה, וכי בארץ הבעיה היא אפילו חמורה יותר. התופעה של מתחרים הלוחצים על פרסומות של מתחריהם היא נפוצה ביותר בארץ, במיוחד בתחומים בהם המחיר לקליק גבוה. פעמים רבות אני מזהה 10, 20 ואף יותר קליקים מאותו ה-ip על פרסומות של לקוחותי, ותופעה זו חוזרת על עצמה יום אחרי יום.