הבלוג של SEO ישראל

דעה: אז אני פרזנטור, למה פייסבוק עושים מזה עניין?

ב-21 בינואר 2015 נסגר באופן סופי הדף הפופולארי "סטטוסים מצייצים" על ידי צוות המדיניות הגלובלי של פייסבוק בשל הפרה חוזרת ונשנית של מדיניות האתר. טענת פייסבוק הייתה כי הדף ניסה להטעות את 720 אלף אוהדיו, וכי על כך אין הרשת יכולה לעבור לסדר היום. הסיבה בפועל לסגירת העמוד הייתה שמפעיליו נהגו למכור ולקדם סטטוסים בתשלום ישירות אל גורמים מסחריים, זאת תוך עקיפת מערכת הפרסום של הרשת, וללא גילוי נאות לגולשים כי מדובר בתוכן פרסומי.

בעקבות הסרת דף "סטטוסים מצייצים", הגיע גל חשיפות בו הופנתה אצבע מאשימה אל גורמים שונים נוספים, שנהגו לכאורה למכור סטטוסים תמימים לכאורה לגורמים מסחריים. בין החשיפות בלטה חשיפת אתר "המזבלה", שפירט את המחירון המקובל באתר ynet לנושא תוכן שיווקי סמוי, ואף העביר מכתב המתעד (לטענת האתר) מעל ל-596 מקרים של ‘הפרות גסות’ של הוראות פייסבוק בדף הרשמי של הפורטל. בנוסף הועברה על ידי המזבלה מצגת בנושא זה להנהלת פייסבוק בישראל. המזבלה אף יצר מחירון המאגד דפי תוכן בגדלים שונים, ואת המחיר אותו הם גובים עבור פרסום סטטוס שיווקי סמוי.

העניין הגדול בנושא גרר עמו גל של הסרות תכנים שיווקיים מדפי הפייסבוק של גופי מדיה שונים, עד כדי הסרה של דפים שלמים שיועדו בלעדית לתכנים שיווקיים.

האחרונה להיפגע מן הגל היא טל נברו, שעל פי הדיווחים גבתה סכום של 3,750 ש"ח עבור כל פוסט מסחרי ש"ישולב באופן טבעי בפעילותה השוטפת" בדף הפרטי שלה, אחריהם עוקבים כ-20,000 גולשים.

אז איפה בעצם הבעיה?

למרות ההתלהמות ברשת לאור הגילויים השונים אודות תוכן מסחרי סמוי, אולי כדאי לשים את הנושא בפרופורציה. כדאי לזכור כי כבר כיום חלק גדול מגופי המדיה בעולם נוהג לפרסם תוכן מסחרי סמוי ללא גילוי נאות אודות הגוף המסחרי העומד מאחוריו. כיום ניתן לרכוש תוכן מסחרי גם בטלוויזיה, גם ברדיו, גם בעיתונות וכמובן גם באתרי אינטרנט של גופי מדיה גדולים וקטנים כאחד.
גם פרזנטורים מסחריים לא חסרים, ואנשי תקשורת שונים מוכרים את שמם ואת המוניטין שלהם בכדי לקדם גופים מסחריים שונים בכל ערוצי המדיה. האם ג. יפית איננה ממליצה על מוצרים מסחריים ומוכרת מדיה לחברות שמאחוריהם? האם ארז טל לא ממליץ להשתמש בשירותי בנק מסויים? האם רני רהב לא יוצא אל התקשורת בכדי להגן על האינטרסים של לקוחותיו? האם חסרים מומחי תקשורת המתראיינים בשם המעסיקים שלהם?

התוכן המסחרי מקיף אותנו מכל עבר, ולהיטפל דווקא אל התוכן המסחרי המופיע בפייסבוק מחמיץ ומקטין את כל הנושא.

אולי הבעיה לא רק אצל הפרזנטורים?

אלי כדאי גם להפנות מבט בוחן וביקורתי אל פייסבוק. מדובר בחברה ציבורית מסחרית בשווי של מעל 215 מיליארד דולר. השווי העצום של פייסבוק נובע ממודל הפרסום של פייסבוק, המתבסס על כך שהמשתמשים שלה יוצרים תכנים ללא תשלום, ופייסבוק זוכה בכל ההכנסות הנובעות מתכנים אלו מבלי לשתף את רוב יוצרי התוכן אפילו בשבריר האחוז מן הרווחים שנבעו מפעילותם. אולי כדאי לפייסבוק ללמוד מן היריב המושבע שלה, מנוע החיפוש גוגל, שבנה מודל חלוקת רווחים עם בעלי האתרים המייצרים תוכן, דבר המעודד את בעלי האתרים ליצור תכנים חדשים ואיכותיים להנאת הגולשים.
יתכן כי מודל בו פייסבוק חולקת את רווחיה עם המשתמשים שתרמו ליצירת רווחים אלה היה מונע את הצורך של המשתמשים לנסות ולמצוא דרכים לעקוף את מערכת הפרסום של פייסבוק בכדי להפוך את פעילותם ברשת למקור פרנסה התואם את הזמן הרב אותו הם השקיעו.

בנוסף כדאי לומר גם מילה על נושא חוסר השקיפות של ההליך שהביא לסגירת הדף של "סטטוסים מצייצים". כמו במקרה של גוגל, גם כאן יש מקרה בו חברה מסחרית, שהיא למעשה גם מונופול בתחומה, מהווה גם את הסמכות המחוקקת, גם את הסמכות האוכפת, גם את הסמכות השופטת, וגם את הסמכות החוננת. במצבים מסוג זה, ראוי שתהיה שקיפות יתר מצד אותו גורם אודות התהליך שהביא להחלטה המשפיעה בצורה כל-כך קיצונית על בעליו של הדף.

נשארים בלופ

הרשמו לניוזלטר שלנו ועדכונים חמים, מדריכים וטיפים מאנשי המקצוע המובילים בארץ אצלכם במייל, ללא ספאם וללא הטרדות.

אורן שץ
אורן שץ
אורן שץ הוא המייסד ויו"ר חברת אס.אי.או ישראל. אורן הוא מומחה קידום אתרים מן המובילים בארץ, עם מעל 16 שנות נסיון בנושאי שיווק באינטרנט, קידום אתרים ופיתוח בארץ ובחו"ל. אורן מרצה בכנסים וסמינרים בנושא קידום אתרים ושיווק באינטרנט, ומהווה כתובת ראשונה לכל שאלה הדורשת מומחה קידום אתרים רציני.

2 תגובות

  1. מאמר מעניין מאד , תודה. אני מחזיק בדעתך שפייסבוק בדומה לגוגל צריכה מצוא מודל בו הינה משתתפת בקצת מהרווחים שלה עם יוצרי התוכן הגורמים לרווחיותה .
    כמו"כ לפני שהיא מענישה עונש כזה חמור כמו שהענישה את סטטוסים מצייצים היא צריכה קודם לצאת באזהרה עם הסברים וגם ולאפשר לנשוא העונש תגובה והסבר לחריגה שלו

  2. לדעתי הפוס מאוד מקצועי, כמו כן אני חושב שפיסבוק בסופו של דבר יהפול להיות מנוע חיפוש בהקשר של תוכן, לא רק פילוחים לפי תחומי עניין. אני סובר שגוגל פשוט זכתה שהיא הראשונה שהחליטה לעשות סדר בתוכן, אבל ככול שעובר הזמן אנו רואים מנועי חיפוש אחרים שמתחזקים כמו בניג, ינדקס ועוד.

    לדעתי זה עניין של זמן עד שפיס בוק תחליט על התערבות יותר מול התוכן הטקסטואלי, ואז לגוגל תיהיה מתחרה חזקה עוד יותר.

    בכל אופן מאמר מדהים, תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד קצת ואתם בדרך לקידום אתרים טוב יותר

מלאו את כל הפרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. 
רוצים לדבר איתנו על נושא אחר? צרו קשר מכאן