הבלוג של SEO ישראל

היכרות עם Google Analytics Flow Visualization

במהלך אוקטובר, גוגל הודיעו על תוספת חדשה ומלהיבה לאנליטיקס (בגרסה החדשה): Flow Visualization – כלי שמציג ניתוח של זרימת הגולשים באתר בצורה ויזואלית ועל ידי כך, מאפשר הבנה טובה יותר של מערך התנועה.

התצוגה הגרפית מאפשרת התבוננות רוחבית בתנועה ומסייעת לזהות נקודות בעייתיות של נטישה, מה שיעזור לנו (בעלי אתרים ומקדמי אתרים), לנסות ולתקן את הכשלים באתר ולכוון את הגולשים אל אזורי המטרה. הדו"חות שמתקבלים בממשק הם אינטראקטיביים, מה שמאפשר לבודד כל חלק במסלול ולבחון אותו לעומק.

נכון לעכשיו אנליטיקס מציגה שני דו"חות (ככל הנראה יהיו נוספים):

  1. Visitors Flow כניסה: Standard Reporting –>Visitors –> Visitors Flow
  2. Goal Flow כניסה: Standard Reporting –> Conversions –>Goals –> Goal Flow

הגדרות ואפשרויות בסיסיות

  1. בחירת סגמנט: ברירת המחדל היא All Visits, ניתן גם להשתמש בסגמנטים מותאמים אישית שיצרנו בחשבון.
    בחירת segment
  2. בחירת סוג החיתוך (dimension) לפיו יוצגו נתוני התנועה של הגולשים, למשל: לפי מקור נתונים, מילות מפתח, חלוקה גיאוגרפית וכו'.
    בחירת dimension
  3. בחירת מספר הקשרים לתצוגה connections slider
  4. הרחבה או צמצום של אופן הצגת הנתונים
    הרחבה או צמצום של התצוגה
  5. צומת (Node) – מייצג דף שעבר הגולש  או dimension. לרוב, צומת מהסוג הראשון, מורכב מקבוצת דפים ולא מדף בודד.
    צומת מסוג דפים שנצפוצומת מסוג dimention
  6. קשרים (connections)  בין כל שני צמתים
    connections

הדו"ח הראשוני שמתקבל מציג את הצמתים והקשרים במסלול שהגולשים עברו באתר לפי: סוג החיתוך הנבחר, דף תחילת מסלול השיטוט של הגולש באתר והשלבים הבאים במסלול. על מנת לראות חלקים נוספים בתנועת הגולשים, אפשר לגרור את המסך ימינה ושמאלה.

Visitors Flow

בכל שלב, ישנה אפשרות להוסיף צמתים נוספים ע"י לחצן +Step
הוספת שלב

אינטראקטיביות ומחקר עומק של תנועת גולשים

דו"חות ה- Flow Visualization הם אינטראקטיביים: מעבר עכבר או לחיצה על צומת או על קשר יציגו נתונים שונים (כמות כניסות, אחוזי נטישה). באמצעות הפעולות הללו, ניתן לבודד כמעט כל שלב ולבחון אותו מקרוב.

  1. לחיצה על צומת פותחת חלון ובו אופציות שמאפשרות זום-אין רק על הנתונים שקשורים בו. לחיצה על צומת
    האופציות שמתקבלות: 

    • Highlight traffic through here – הדגשת הצומת הנבחר וכל הקשרים שמובילים אליו וממנו. לחיצה נוספת מבטלת את ההדגשה.
    • View Only This Segment (מופיע רק עבור צמתים מסוג dimension) – בחירה באופציה הזו מבודדת את הצומת עליו לחצנו ומציגה נתונים אודותיו. למשל: לחיצה על ה- dimension "מקור תנועה אורגני", מעבירה אותנו אל דו"ח שמציג רק את התנועה האורגנית שהגיעה לאתר:
      Visitors Flow
    • Explore traffic through here (מופיע רק עבור צמתים שהם דפים באתר) – הצגת הצומת הנבחר וכל הקשרים שמחוברים אליו. למשל: לחיצה על אחד הצמתים שנמצאים בשלב השני של תנועת הגולשים, תייצר עבורנו את הדו"ח הבא:
      Visitors-Flow6
    • Group details – מציג מידע על רכיבי הצומת, משמעותי בעיקר עבור צמתים שהם דפים באתר. האלגוריתם של ה- Flow Visualization מזהה דפים דומים ומאחד אותם לקבוצה. האופציה של Group details מציגה את הדפים שבקבוצה וכן מידע רלוונטי אודותם:
      פרטי קבוצה
  2. מעבר עכבר על צומת פותח חלון ובו מידע על:
    מעבר עכבר על צומת 

    • מספר הדפים שקובצו לצומת
    • מספר הגולשים שהמשיכו מהצומת הנוכחי הלאה
    • מספר הגולשים שיצאו מהאתר מאחד הדפים שמרכיבים את הצומת
    • סך מספר הכניסות לדפי הצומת
  3. לחיצה על קשר בין צמתים מדגישה רק את רק את המסלולים שעברו באופן כלשהו דרך הקשר הספציפי. לחיצה נוספת מסירה את ההדגשה.
  4. מעבר עכבר על קשר בין צמתים פותח חלון מידע על התנועה שעברה בין הצמתים שמשני עבריו
    מעבר עכבר על קשר
  5. מעבר עכבר על הכתם האדום בקצה כל צומת מציג את מספר הגולשים שנטשו את האתר וכמה הם מהווים באחוזים מכלל הגולשים
    מעבר עכבר על החלק האדום של הצומת

Goal Flow

באמצעות התצוגה הגרפית של ההמרות, ניתן לבחון כל המרה שהגדרנו באתר ומעניין במיוחד לנתח עם הכלי המרות שיש להן funnels.

ראשית, נבחר המרה וסגמנט:

בחירת המרה סגמנט

מתקבל מסך התצוגה עבור כל שלבי ההמרה:

תצוגת המרות

יחד עם התצוגה הויזואלית של מסלול ההמרה, מופיעה גם טבלת נתונים:

טבלת נתונים

גם כאן ניתן ללחוץ או לעבור עם העכבר על כל אחד מהצמתים או הקשרים לקבלת מידע נוסף.

למשל, לחיצה על כל אחד מהקשרים תציג את התנהגות הגולשים במעברים בין שלבי ההמרה:

תצוגת הקשרים בין שלבי ההמרה

לחיצה על צומת ובחירה באפשרות של Explore traffic through here תציג את מקורות הכניסה אל השלב בו בחרנו ולאן יצאו ממנו הגולשים:

תצוגת צומת בתהליך ההמרה

מקרה מבחן

מדובר באחד הכלים היותר מעניינים שנוספו לאנליטיקס בגרסא החדשה. אפשרויות ניתוח הנתונים שגלומות בו הן רבות והתובנות שניתן להפיק באמצעותן יכולות לסייע מאוד בהתאמת האתר לגולש כדי להוביל אותו אל עמודי המטרה שלנו.

למשל, אם נפיק את דו"ח זרימת התנועה באתר לפי dimension מילות מפתח, נקבל מידע שלא היה זמין לנו עד כה באנליטיקס על המסלול שעובר גולש שמגיע משאילתת חיפוש ספציפית.

ניתן לראות את כל מילות המפתח או לבחור ביטויים ספציפיים (עד חמישה ביטויים). אם הגדרנו סגמנט של שאילתות החיפוש שכוללות ביטוי מסוים (contain), נוכל לראות פירוט של שאילתות הגולשים בלחיצה על הצומת ובחירה באפשרות של Group details.

בחירת מילות מפתח

בדוגמא להלן, הוגדרה מילת חיפוש מדויקת (equals) כדי לקבל מידע מפולח אך ורק לגבי הביטוי הספציפי. הסגמנט הוגדר כתנועה אורגנית.

תצוגת מקרה מבחן

הדבר הראשון שמבחינים בו, הוא שאמנם מרבית הגולשים מגיעים לדף הנחיתה שייעדנו לביטוי, אבל מספר קטן מהם מגיע לדפים אחרים. ההשערה שלנו היא, שמדובר באחד מהמקרים הבאים: כניסות מ- site links או כניסות של גולשים חוזרים שמקבלים תוצאות לפי cookies.

מדף הנחיתה, מרבית הגולשים ממשיכים עם סינונים שונים של המוצרים שמוצגים להם (לפי מחיר, לפי קטגוריות). קבוצת גולשים נוספת ממשיכה ישירות אל דפי המוצרים עצמם והשאר מתפזרים בין דפים אחרים (מוצרים משלימים, מאמרים). בשלב זה, אין עדיין אף כניסה לדף שמאפשר תחילת רכישה.

בשלב הבא, החלק הארי של גולשים שביצעו סינונים חוזרים אל דף הנחיתה או ממשיכים אל דפי מוצרים. כאן כבר יש מספר כניסות אל תהליך הרכישה. בשלב שלאחר מכן מספר הכניסות אל תהליך הרכישה כבר מכפיל את עצמו.

המסלולים הללו מאשרים את מה שאולי כבר ידענו – שהגולשים לא ממהרים לבצע רכישה לפני שהם בודקים וחוזרים ובודקים קטגוריות שונות וטווחי מחירים. החידוש בכלי, הוא קודם כל בתצוגה הויזואלית וכן באפשרות למבט רוחבי על תנועת הגולשים באתר ויכולת מעקב אחרי מסלולי התנועה של הגולשים עד לביצוע המרה. בנוסף, בחינה של הנתונים שמרכיבים כל אחד מהצמתים, מאפשר להוציא מסקנות מעניינות. למשל, קבוצת דפי הסינונים מראה מהו הסינון הפופולארי ביותר למוצר המסוים.

תצוגת קבוצה: מקרה מבחן

נקודות לשיפור

הכלי אמנם מלהיב, אך יש בו מספר נקודות בעייתיות:

  • אין אפשרות לבחור יותר מסגמנט אחד, למשל: כל התנועה אורגנית של גולשים חדשים. הפיתרון כרגע, הוא יצירת סגמנט מותאם אישית בחשבון.
  • לא קיימת אפשרות לבצע חיתוך לפי URL. זהו חיתוך נתונים מתבקש למדי – היינו רוצים, למשל, לראות את כל הקשרים האפשריים עבור הדף של תחילת תהליך ההמרה באתר או כל דף מרכזי אחר.

יש לך פיתרונות, או אולי רעיון לשימוש יצירתי בכלי ה- Flow Visualization?
מוזמנ/ת להציע בתגובות.

מידע נוסף: http://analytics.blogspot.com/2011/10/introducing-flow-visualization.html

נשארים בלופ

הרשמו לניוזלטר שלנו ועדכונים חמים, מדריכים וטיפים מאנשי המקצוע המובילים בארץ אצלכם במייל, ללא ספאם וללא הטרדות.

2 תגובות

  1. כלי מדהים!!! פיתוח מטורף כמו שרק גוגל יודעים..

    פוסט נראה איכותי ביותר שווה התעמקות! תודה!

  2. שידרוג משמעותי אחד שאנחנו מקבלים עם הכלי הזה הוא האפשרות לצפות בgoal funnels לפי סגמנטים מה שלא היה ניתן לעשות לפני כן – (להתראות paditrack)

    אני חושב שיש לי תשובה לכיצד ניתן לבצע חיתוך לפי URL. זה קצת עקום, אבל זה עובד.

    קודם כל, אם העמוד מופיע לבד! (כשרשום במידע שעל הצומת בסוגריים page 1) ב-starting pages אז אפשר לעשות עליו explorer traffic through here ולקבל את התשובה.
    הבעיה היא שזה בדרך כלל לא ככה, בדרך כלל יש קבוצה גדולה של עמודים שלא ניתן לראות עמוד אחד ספציפי. אז מה עושים?

    1. עושים על העמוד הנבחר custom segment:
    include Page – Containing {page name}

    http://img710.imageshack.us/img710/257/customsegment.png
    שימו לב – 38 מבקרים.

    2. הולכים לדו"ח ה-flow ובחורים את הקסטום שעשינו. בוחרים ממד שיבטיח 100% מהיוזרים, מאחר ויש הרבה כאלה אולי עדיף לבחור אחד עם ממש מעט מידע לשלוף מגוגל כמו java support. אם הממד מעניין אפשר לבחור אחד שיתן תובנה טובה כמו campaign (חבל לוותר על ממד חשוב בחינם..)

    http://img11.imageshack.us/img11/105/flowreport.png

    * אם הממד ממש לא מעניין אפשר לעשות על העמוד שלנוexplorer traffic through here ואז לקבל את העמוד נקי לגמרי

    http://img843.imageshack.us/img843/8683/explorerthroughhere.png

    לביטחון יתר עדיף לעשות test כשמייצרים את הcustom segment ולוודא שהמספר שיוצא שווה למספר ב-starting page (באנאליטיקס החדש הtest הוא ביחס לתאריך שנבחר. בישן הנתונים היו נשלפים מכל הזמנים – אז אפשר לנצל את היתרון הזה).

    מכאן ניתן גם להסיק כי הכלי החדש עובד על unique visitors ולא pageviews.

    אגב קרה לי באג באיזה סשן שפתאום לא הוצג לי שום נתון לא משנה איזה ממד בחרתי – תזיזו את הגלילה של הזום זה יסדר את זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד קצת ואתם בדרך לקידום אתרים טוב יותר

מלאו את כל הפרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. 
רוצים לדבר איתנו על נושא אחר? צרו קשר מכאן