זמן קריאה: 2 דקות

פיצ'ר השאלות/תשובות שפייסבוק העלתה מחדש באופן רשמי בימים האחרונים נותן מכה נוספת בכנף של גוגל.

במסגרת הפיצ'ר החדש שעלה, מעתה אין עוד צורך לשאול שאלות כחלק מסטטוס רגיל, אלא מעכשיו ניתן לקטלג את השאלה כשאלה שתופיע בדיוק כמו סטטוס אצל החברים שלנו, או שניתן יהיה לכוון אותה לאנשים מסוימים. ההבדל בין סטטוס רגיל לממשק השאלות נעוץ בעובדה שניתן לתת תשובות מראש (כמו בכל סקר/מבחן אמריקאי) או אופציה לשאלה פתוחה שבה כל תשובה של חברים שלנו תהפוך לתשובה שניתן להצביע בעדה. התשובות האפשריות יכולות להיות גם עמודים ייעודים בפייסבוק. משמע שכל תשובה היא לבסוף תשובה סגורה- דרך מאוד נוחה לארגון המידע. כמובן, שגם מתחת לכל שאלה ניתן לקיים דיון בתוצאות השונות כך מי שירצה להרחיב או העמיק תינתן לו האפשרות.

נושא הפרטיות במסגרת הפיצ'ר החדש נשאר מאחור- כל שאלה שנשאל ותענה תופיע אצל החברים של החברים שענו וכך הלאה… למעשה פייסבוק מייצרת בסיס נתונים של שאלות ותשובות (סגורות) של גולשים המבוסס על הידע האישי/מקצועי שלהם כאשר מבחינת הגדרת פרטיות התשובות והשאלות זמינות באופן עקרוני לכולם. הטכנולוגיה על חשבון פייסבוק – הידע על חשבוננו.

תתארו לעצמכם, שבעוד זמן לא ארוך נוכל לשאול את השאלות הללו במנוע החיפוש של פייסבוק וכמו היום, שאנחנו מקבלים את התוצאות עם אפשרות לסנן בהתאם למה שמעניין אותנו (אנשים, קבוצות, דפים, אירועים) נוכל למצוא גם תשובות לשאלות שמעניינות אותנו ושכבר נענו על ידי אלפי משתמשים אחרים.

וגוגל? כבר למעלה משנתיים שמנוע החיפוש של גוגל יודע לתת לנו תשובות לשאלות סמנטיות. להבדיל ממנוע החיפוש של גוגל שנותן לנו תשובות המבוססות על אתרים ומידע שנמצא ברשת (ושגם ככה היינו מגיעים אליו בהקלקה על התוצאות הראשונות שמנוע החיפוש היה נותן), כאן אנחנו יכולים לקבל מידע מגורמים אנושיים, כך ששאלות שהתשובות עליהן נסמכות על תשובות של חוויה אישית (מסעדה טובה, סרט מעניין, מבצע טוב) יוכלו לקבל תשובה ברורה על ידי תשובות שאנשים הצביעו עבורם. ובמקום בו גוגל מקטלגת את הידע האנושי והופכת אותו לנגיש לכולם, פייסבוק מקטלגת את התחושות האנושיות והופכת אותן זמינות לכולם.

המכה בכנף היא לא רק מכה בכנף עבור גוגל, אלא גם עבור אתרים הנסמכים בין היתר על חוות דעת גולשים כדוגמת yelp בעולם או zap בארץ. גם ההיצע הפרסומי (ואיתו ההכנסות כמובן) של פייסבוק מקבל קרש קפיצה. אני מניח כי כבר כעת (ואם לא, אז מאוד מהר) עובדים על כך שהמפרסמים יוכלו להתאים את הפרסומות שלהם ליד שאלות רלבנטיות וליד השאלה : "לאיזה סרט ללכת היום?" תופיע פרסומת של בית הקולנוע הקרוב למקום מגוריו של הצופה בתשובה.