זמן קריאה: 8 דקות

איתי דרורי ויניב נבות מתבוננים בנוסטלגיה על השנה שחלפה: שנת 2009 הייתה שנה עמוסה בשינויים וחידושים שסיפקו לנו מהנדסי גוגל, החל מהמאמר של Matt Cutts אודות PageRank Sculpting ומשמעות השימוש בתג ה-rel="nofollow" וכלה בהכרזה על ארכיטקטורת החיפוש החדשה תחת שם הקוד "קפאין". עם סיומו של השבוע הראשון לשנת 2010, החלטנו לסקור כמה מהשינויים הדרמטיים, לפחות מבחינתנו, שליוו אותנו במהלך 2009.

השקת ממשקי משתמש משופרים

Google AdWords

ממשק המשתמש המסורתי הוחלף בגרסה חדשה, שהתמקדה בחוויית משתמש משופרת, תוך דגש על סדר, ארגון ויעילות השימוש בחשבון:

  • תצוגה גרפית סטטיסטית דינאמית המאפשרת הצגת גרפים במימדים שונים, בצורה רוחבית בכל תצוגות הממשק.
  • שיפור מהירות הנגישות ויכולת העריכה בחשבון באמצעות מבנה ניווט מהיר ואינטואיטיבי יותר, הכולל לשוניות נפרדות לכל היררכיה בחשבון ואפשרות לערוך נתונים (כגון מילות מפתח ומודעות) מבלי הצורך לעבור למסך אחר.
  • שיפור יכולת המעקב אחר החשבון באמצעות כליי אופטימיזציה מתקדמים: מרכז התרעות והצעות שיפור אוטומטיות (מילות מפתח חדשות, שינויי תקציב).

Google Analytics

מערכת הסטטיסטיקות של גוגל עברה שיפורים רבים במהלך שנת 2009. השינויים התמקדו בעיקר בשיפור יכולת המעקב והניתוח של מנהלי האתרים, תוך ניצול זמן העבודה בצורה מירבית:

  • יכולת סגמנטציה מתקדמת המאפשרת למשתמש לבצע חתכים במידע הסטטיסטי, בהתאם לאופי המבקרים באתר, על מנת לזהות בצורה יעילה יותר מגמות שונות באתר.
  • דו"חות מותאמים אישית מאפשרים יצירה של דו"חות סטטיסטיים במימדים ובחתכים שונים.
  • שינויים בקוד המעקב (Tracking Code) על מנת לשפר את יכולת המעקב אחר Sub-Domains, שמות מתחם ממדינות שונות וכדומה.
  • שינויים בהגדרת היעדים (Goals) ליצירת קבוצות מטרות נפרדות, עבור יעדים שונים (וכעת ניתן להגדיר יותר מארבע מטרות).
  • הטמעת מערכת התרעות Intelligence להצגת התרעות אוטומטיות ומותאמות אישית על כל סטייה מהנורמה הסטטיסטית של האתר.
  • הוספת יכולות מעקב מתקדמות באמצעות שימוש בפרמטרים ייעודיים Analytics API, כגון השימוש בפרמטר setvar למעקב אחר התנהגות הגולשים באתר.

Webmaster Tools

עם בוא האביב, צוות ה-Webmaster Tools של גוגל עדכנו את ממשק מערכת ניהול האתרים וסיפקו לנו ממשק אינטראקטיבי ואינטואיטיבי יותר, עם כלי ניהול מתקדמים ותכונות חדשות, כגון כליי המעבדה הניסיוניים מבית Google Labs: האפשרות לאחזור קוד עמוד כ-Googlebot (מוגבל ל-100kb), התרעה וקבלת פרטים על קיומה של תוכנה זדונית באתר וקבלת מידע סטטיסטי על ביצועי האתר לשיפור המהירות וחווית הגלישה.

המלחמה בתוכן המשוכפל

תג ה-Canonical

אחת הבעיות המרכזיות ביותר בתחום היא הופעת תוכן משוכפל באתר. במהלך פברואר 2009, ארבעת חברות מנועי החיפוש הגדולות בעולם, Yahoo, Ask, Google ו-Bing (או בשם נעוריו, Live) הכריזו על תמיכתם בתג ה-Canonical במלחמה בתוכן המשוכפל.

הכרזה זו נכנסת, ללא שום ספק, לאחת ההודעות המשמעותיות ביותר ב-2009. האפשרות של שימוש בתג זה על מנת להצביע למנועי החיפוש על הכתובת הקנונית של גרסת העמוד המשוכפלת, מספקת למנהלי אתרים רבים פתרון מעשי ויעיל לשליטה על קיומו של תוכן משוכפל באתר, שלעתים אף לגיטימי והגיוני.

בנוסף, גוגל רמזו לאחרונה כי ניתן יהיה להשתמש גם בתג ה-Canonical למעבר דומיין. מעתה, ניתן להשתמש בתג זה על מנת להציע כתובת אתר קנונית שנמצאת בדומיין אחר לחלוטין. הגדרה זו באה לסייע לאותם מצבים בהם ביצוע הפניות קבועות מסוג 301 מסובך, או אף לא אפשרי. יחד עם זאת, חשוב לציין כי תג ה-Canonical נועד לשמש אותנו ככלי עזר ואינו מחליף את השימוש בהפניות קבועות מסוג 301, במיוחד במקרה של העברת דומיין או הפניה מהגרסה ללא www לגרסת ה-www. יש לזכור כי תג ה-Canonical משתמש את מנועי החיפוש כהמלצה בלבד ואינם מתחייבים לפעול בהתאם לכך בכל המקרים.

כלי המלחמה של ה-Webmaster Tools

מערכת ה-Webmaster Tools סיפקה לנו במהלך שנת 2009, כחלק מממשק המשתמש החדש והתכונות החדשות שבו, כמה כלים משמעותיים להגדרת כתובות קנוניות באתר:

  • הגדרת דומיין מועדף: עוזרת לגוגל לקבוע איזו מהגרסאות (גרסת www לעומת הגרסה ללא www) היא הדומיין הקנוני שבעל האתר מעוניין שיוצג בתוצאות החיפוש. כאמור, הגדרה זו לא באה על חשבון הפניה קבועה (301), אך מספקת בקשה רשמית בפני גוגל להתייחסות אחידה לכל כתובות האתר והקישורים אליו. שימו לב שעל מנת להגדיר דומיין מועדף כ-www, צריך לבצע אימות נוסף של הדומיין ללא התוספת www (הערה: אפשרות נפתחה לציבור הרחב ככל הנראה לפני 2009).
    הגדרת דומיין מועדף
  • טיפול בפרמטר: אתרים רבים עושים שימוש בכתובות URL המכילות פרמטרים דינמיים, דבר אשר עשוי לעתים לגרום לכפילות תוכן. באמצעות הגדרת פרמטרים, בעל האתר יכול לבקש מגוגל להתעלם מעד כ-15 פרמטרים בכתובת האתר שלו. כדי לכוונן את הגדרות הטיפול בפרמטרים, כל שיש לעשות זה להוסיף פרמטר חדש ולציין האם אתם מעוניינים שגוגל יתעלם או לא יתעלם ממנו. על מנת להקל על התהליך, פרמטרים שכבר זוהו על-ידי גוגל בעת סריקת האתר יופיעו ברשימת הפרמטרים.
    טיפול בפרמטר
  • Change of Address: על מנת להבטיח העברת דומיין בטוחה וחלקה (ככל שניתן), גוגל סיפקו לנו כלי זה שבאמצעותו מנהלי אתרים יכולים לדווח בצורה רשמית על מעבר האתר לכתובתו החדשה. על מנת לבצע העברת דומיין, על שני הדומיינים להיות מוגדרים במערכת ה-Webmaster Tools (לאחר אישור כמובן).
    החלפת כתובת המתחם של האתר

עדכונים בדף התוצאות (SERP)

עמוד תוצאות החיפוש של גוגל (Search Engine Results Pages) עבר שינויים רבים ב-2009 וממשיך להתקדם לכיוון החיפוש האוניברסאלי (Universal Search), המשלב תוצאות מסוגים שונים.

קישורי SiteLinks

אחד השינויים החזותיים המהותיים ביותר בתוצאות האורגניות, היה שילוב ה-SiteLinks והעדכונים שבאו בעקבות כך. קישורי ה-SiteLinks הציגו לגולשים אפשרות להגיע לחלקים עמוקים ורלוונטיים יותר באתר, בלחיצת כפתור. עשר התוצאות שבעמוד הראשון עברו לא מעט פעמים מתיחת פנים, שגרמה לעתים להיצמדותן של תוצאות נספחות נוספות לעשירייה המובילה.

להלן כמה מהגרסאות השונות של ה-SiteLinks בתוצאות החיפוש:

תוצאה רגילה:

תוצאת חיפוש רגילה

המראה הקלאסי:

Sitelinks: המראה הקלאסי

הצמדת תוצאה נוספת עם שילוב תוצאות נוספות מאותו דומיין:

הצמדת תוצאה נוספת עם שילוב תוצאות נוספות מאותו דומיין

הצמדת שתי תוצאות נוספות:

הצמדות שתי תוצאות נוספות

שילוב Mini-SiteLinks:

שילוב Mini-SiteLinks

בנובמבר 2009, גוגל אף דיווחו על האפשרות לשלב SiteLinks גם בתוצאות הממומנות, בקרב מפרסמים שעומדים בקריטריונים מסוימים:

AdWords Sitelinks

אתרים מועדפים בתוצאות החיפוש

בינואר 2009, גוגל הכניסו לראשונה אפשרות להתאמה אישית של תוצאות החיפוש באמצעות העדפות אישיות שמוגדרות כשהגולש מחובר לחשבון הגוגל שלו. תכונה חדשה זו אפשרה לגולשים להקפיץ אתרים מועדפים לראש תוצאות החיפוש ולהוסיף הערות אישיות לצד חלק מהתוצאות.

אתרים מועדפים בתוצאות החיפוש

קישורי עוגן (Anchor Links)

בספטמבר 2009, כחלק ממכלול עדכונים שביצעה גוגל בתוצאות החיפוש לשיפור חווית הגלישה וזמינות המידע, שילבה גוגל בתוצאות האורגניות קישורי עוגן מסוג "עבור אל" ויצרו הפנייה ישירה אל חלקים רלוונטיים נוספים בתוכן העמוד.

קישורי עוגן (Anchor Links)

קישורי Breadcrumbs

בשלהי 2009, גוגל שילבו אלמנט נוסף בתוצאות החיפוש האורגניות, על מנת להבליט את ההיררכיה של מבנה האתר ולאפשר לגולשים להגיע לעמודי קטגוריות ראשיות באתר בנושא הרלוונטי, עוד מתוצאות החיפוש. הקישורים נשאבים מתוך רכיב "פירורי הלחם" (Breadcrumbs) של האתר, ומוצגים בשורת הכתובת (על חשבון כתובת ה-URL של העמוד).

קישורי Breadcrumbs

היסטוריית אינטרנט

בדצמבר 2009 גוגל שילבו בתוצאות החיפוש האורגניות, הרחבה של מגנון היסטוריית החיפושים. תוצאות החיפוש המותאמות אישית מבוססות על היסטוריית החיפושים של המשתמש, ללא הצורך בחיבור לחשבון. יתרה מזאת, התוצאות הללו פתוחות לציבור הגולשים הרחב כברירת מחדל, בניגוד לעבר, כשהיסטוריית האינטרנט הוצגה רק למשתמשים אשר התחברו לחשבון הגוגל שלהם. היסטוריית החיפושים שומרת את פעילויות החיפוש של הדפדפן, באמצעות קובץ Cookie שתוחלת החיים שלו הינה 180 ימים. קובץ זה מכיל מידע אודות שאילתות החיפוש והתוצאות עליהן לחץ המשתמש.

באמצעות הצגת תוצאות רלוונטיות, המותאמות אישית לאותו משתמש, גוגל מנסים לשפר את חווית החיפוש ברשת, על ידי הדגשת תוצאות חיפוש רלוונטיות שאותו גולש כבר מצא בהן עניין. היסטוריית חיפושים מותאמת אישית בקרב משתמשים שהתחברו לחשבון שלהם, מאחסנת מידע שאספה מפעילויות החיפוש האישיות של אותו גולש, על גבי השרתים של גוגל. בצורה זו, המשתמש יכול לשלוט על חלק מהמידע ואף לערוך ולהסיר פריטים מרשימת ההיסטוריה בכל עת. מאידך, תוצאות חיפוש מותאמות אישית בקרב משתמשים שאינם מחוברים לחשבון שלהם, אוגרת את המידע על גבי עוגייה אנונימית, תוך דגש על פרטיות הגולש. את העוגייה ניתן למחוק, לבטל או להשבית את היסטוריית החיפושים באמצעות ממשק החיפוש של גוגל.

שימוש נכון ומושכל בתגיות ה-Title וה-Meta Description, תוך שילוב פעילויות קידום מסורתיות, עשוי להוביל לגידול משמעותי באחוזי ה-CTR וכתוצאה מכך, גם לגידול בכמות המבקרים החוזרים לאתר. זאת בעקבות כניסתו של האתר לתוצאות המועדפות של הגולשים כחלק מתהליך הקידום. המלצתנו היא למקד תשומת לב נוספת להיבט השיווקי של תגיות ה-Title וה-Meta Description, על מנת להעביר לקהל הצרכנים הפוטנציאלי מסרים שיווקיים רלוונטיים, תוך קריאה לפעולה ומיתוג החברה. בנוסף, איכות האתר נמדדת גם ביכולתו למשוך גולשים חוזרים אל האתר, זאת באמצעות שימוש בתוכן רענן ואיכותי, הצגת ממשק משתמש ידידותי ונגיש, זמן טעינה מינימאלי ופעילויות שיווקיות משלימות.

היסטוריית אינטרנט

סיכום

אלה היו כמה מן השינויים המרכזיים שהתרחשו בגוגל במהלך שנת 2009, אשר נתפסו על-ידינו כבעלי השפעה רבה על העבודה השוטפת המקצועית בפרט ועל תחום קידום האתרים בכלל. תחום קידום האתרים הינו תחום דינאמי למדי, אשר כל העוסקים הו נדרשים לעמוד על המשמר, לאור השינויים הרבים שקורים סביבנו, והמשמעויות הנלוות לכך.