זמן קריאה: 2 דקות

גוגל ביצעו סביב ה-1 במאי 2010 עדכון לאלגוריתם הדירוג שלהם שקיבל את השם עדכון מיידיי (Mayday). על-פי גוגל, מדובר באלגוריתם שכבר עבר בדיקות נרחבות, ואין מדובר בבדיקה זמנית. עוד נאמר כי מדובר בשינוי בדרך בה גוגל מדרגת את האתרים, ולא מדובר בשינוי באינדוקס או בדרך בה גוגל סורק את הרשת.

המשמעות העיקרית של השינוי האלגוריתמי הוא ניסיון של גוגל לגרום לאתרים איכותיים יותר להופיע עבור חיפושי long tail, כלומר עבור חיפושים מרובי מילים (שלוש מילים או יותר) המבוצעים על ידי הגולשים. אתרים שנפגעו בעקבות עדכון מיידיי לא נפגעו בכמות הדפים הסרוקים שלהם, אלא בדירוג אותו מקבלים דפים אלו. בעלי אתרים שנפגעו כתוצאה מאלגוריתם מיידיי דיווחו על ירידה חדה בכמות התנועה שהם מקבלים כתוצאה מחיפושי זנב ארוך, עד כדי דיווחים על 90% מהתנועה שנעלמה (למרות שרוב הדיווחים היו על ירידה של בין 5% ל-20% בתנועה).

השינוי השפיע בעיקר על אתרים גדולים ואיכותיים המורכבים מדפים רבים, שבכל דף סופי יש מעט מידע באופן יחסי (לדוגמא, דף מוצר בודד באתר מסחר אלקטרוני). מה שמאפיין דפים אלו הוא שאין אליהם כמעט קישורים, אין בהם כמעט מידע ייחודי והם נמצאים במרחק מספר רב של קליקים מדף הבית.

אגב, כדאי לציין כי כנראה שלא מדובר באלגוריתם שמטרתו לחפש אתרים המבצעים קידום אתרים "לא חוקי" – האתרים שנפגעו היו בעיקרים אתרים שהשתמשו בשיטות קידום אתרים "חוקיות".

מבדיקות כלליות שערכתי, נתקלתי בנתונים סותרים לגבי השאלה האם העדכון הופעל בצורה מלאה גם בגוגל ישראל. חלק מהאתרים שחשבתי שאמורים להיפגע מעדכון מסוג זה לא נפגעו, אך בכל זאת ראיתי שינויים באתרים אחרים, כך שהתשובה לשאלה זו עדיין פתוחה. אז אם יש לכם אתר עם דפים רבים, אשמח אם תגיבו ותספרו על התנהגותו בעקבות עדכון mayday.