זמן קריאה: 4 דקות

לפני כשבועיים יצאו אנשי גוגל בהכרזה כי בעתיד הקרוב אמור להיכנס לתוקפו עידכון משמעותי בגוגל, שמטרתו לפתור את בעיית דפי הסף. לאורך שנים הייתה עמדת גוגל בנושא דפי הסף ברורה, ובהנחיות לבעלי האתרים של גוגל מוגדר כי שימוש בהם נוגד את ההנחיות של גוגל, ועלול להביא לענישה.

חשוב לציין כי גוגל אמרו בפירוש כי גם אתרים וותיקים ומבוססים בהם קיימים דפים מסוג זה עלולים בהחלט להיפגע בצורה משמעותית ורחבה מן העדכון החדש.

מהם דפי סף?

באופן כללי, דפי סף (Doorway Pages) הם אתרים או דפים שנוצרו באופן מיוחד בכדי להופיע גבוה עבור ביטוי חיפוש מסויים, כאשר המטרה היחידה שלהם היא להביא תנועה מאותו הביטוי. במקרים רבים דפי סף אינם היעד האמיתי אליו בעל האתר מעוניין שהגולש יגיע, אלא רק מעין "מלכודת" שתביא את התנועה לאתר.

כאשר אתר מכיל דפים רבים מסוג זה, או שבונים אתרים רבים כאלה, נוצר מצב בו הגולש מגיע אל דפים שונים באתר, אך בפועל מקבל את מידע כמעט (או לגמרי) זהה. כך עלול להיווצר מצב בו מוצגות תוצאות שונות מתוך אתר מסויים בתוצאות החיפוש, או שמוצגים בתוצאות החיפוש אתרים שונים באותה בעלות, שבפועל מכילים תוכן כמעט זהה. הגולש המגיע אליהם אינו מקבל מידע או ערך מוסף בכל אחת מתוצאות החיפוש, ומכך נגרמת חווית גולש שלילית.

מדוע נוצרו דפי הסף הללו?

לאורך השנים נעשו על ידי גוגל מאמצים רבים בכדי לחנך את הגולשים לבצע חיפושים מדוייקים יותר (חיפושי Long Tail) על מנת למצוא תשובות מדוייקות למידע המבוקש על ידם. דוגמא בולטת לכך היא הפעלת מערכת השלמת החיפוש האוטומטית של גוגל (Google Auto Complete), המציעה לגולש רעיונות כיצד לדייק את החיפוש שלו, ולהפוך אותו לממוקד יותר.

מצב זה יצר מצב בו בעלי האתרים מנסים ליצור באתר שלהם יותר ויותר דפים, המנסים לספק תשובה מדוייקת יותר למה שהגולש ביקש. עם זאת, מאחר וקשה מאד ליצור תוכן אמיתי ואיכותי עבור כמות גדולה מאד של דפים, נוצר מצב בו באתרים מסויימים, בהם המידע הסופי בדפים מפורט ומדוייק מאד, עלול ליצור מצב בו הדפים הללו כוללים בסופו של דבר תוכן ייחודי ואיכותי מועט ביותר (אם בכלל), ולכן עלולים להחשב בתור דפי סף.

האם יש אצלי באתר דפי סף?

אם פעילותך עונה לאחת מן ההגדרות הבאות, יתכן כי יש לך בעיית דפי סף:

  1. רכשת דומיינים רבים המתאימים לתוצאות חיפוש ספציפיות
  2. יצרת דפים רבים באתרך, שכל אחד מהם מתאים לאזור גאוגרפי מסויים (כגון עיר או מדינה מסויימים)
  3. יצרת דפים רבים בתארך, הממוקדים במוצר מסויים או בתכונה מסויימת שלו, שאינם מספרים ערך מוסף לגולש, וכל מטרתם להעביר את הגולש הלאה לדף המטרה האמיתי.
  4. יצרת דפים המתאימים לביטויי חיפוש רבים ללא היררכיה ברורה בה הגולש יכול לנווט.

גוגל הכינו רשימת שאלות שבעל אתר צריך לשאול את עצמו בכדי לבדוק האם האתר שלו מכיל דפי סף:

  • האם מטרת הדפים היא לבצע אופטימיזציה עבור גוגל בכי להפנות את הגולשים לדפים האמיתיים בהם נמצא התוכן השימושי, או שאלו דפים המהווים חלק אינטגרלי מחווית הגולש באתר?
  • האם הדפים אמורים להופיע גבוה עבור ביטויי חיפוש גנריים, אך מכילים בפועל תוכן ספציפי?
  • האם הדפים משכפלים תוכן שימושי מדפים אחרים שכבר קיימים באתר (מיקום, מוצר וכו') במטרה ללכוד תנועת חיפוש נוספת?
  • האם הדפים נבנו בכדי להביא גולשים ואז להפנות אותם אל שותפים (Affiliate Traffic) ללא מתן ערך מוסף לגולש?
  • האם הדפים בנויים כ"איים" מבודדים, אליהם קשה, או בלתי אפשרי, לנווט מתוך אזורים אחרים באתר?

האם אני בסיכון?

אם האתר שלך כולל דפים רבים, שברובם יש תוכן מועט, וכל אחד מן הדפים מופנה אל ביטוי חיפוש מאד ספציפי (מיקום גאוגרפי, מוצר וכו'), אז האתר שלך בסיכון. במצב כזה קיימות לדעתי שתי דרכים מרכזיות להתמודד:

  • העשרת התוכן בדפי האתר
  • צמצום כמות הדפים הסרוקים

כל בעל אתר צריך לבצע הערכה של המצב הנוכחי של האתר שלו, לבחון האם התוכן בדפים הפנימיים באתר מספק ומתאים לתהליך הניווט הטבעי באתר, ולבחון את יכולת בניית והעשרת התוכן שלו. בהתאם לתוצאות ההערכה כדאי ליצור בהקדם תוכנית עבודה בכדי להכין את האתר לקראת העדכון.