זמן קריאה: 4 דקות

מה זה אלמנטור?

אלמנטור (Elementor) הוא הפייג' בילדר הפופולרי ביותר בעולם ומאפשר יכולות עריכה ועיצוב שגורמים לעורך המובנה בוורדפרס להיראות כמו כתבן גרסת ווינדוס 95. אלמנטור זוכה לאהדה עצומה בקרב קהילת וורדפס בשל נוחות השימוש בו, מערכת התבניות שלו והממשק החדשני.

לא פעם השימוש באלמנטור חסך לנו וללקוחות שלנו זמן ומשאבים שאחרת היו מוקדשים לפיתוח, ולכן אני מאוד בעד המגמה המתחזקת של בניית אתרים באלמנטור. למעשה, כל האתר הזה בנוי על אלמנטור.

עם הפיכתו של אלמנטור לעורך ברירת המחדל של בוני אתרים רבים, נשאלת השאלה המתבקשת- האם אלמנטור טוב לקידום אורגני?

אם יש לכם אתר שבנוי על אלמנטור או שאתם מתכננים לעשות את המעבר לאלמנטור כפייג' בילדר, המאמר הזה בשבילכם.

ביקושים לאלמנטור (בכחול) בגוגל ב-3 שנים האחרונות, לעומת המתחרים העיקריים. צילומסך: Google Trends
ביקושים לאלמנטור (בכחול) בגוגל ב-3 שנים האחרונות, לעומת המתחרים העיקריים. צילומסך: Google Trends

זה אמור היה להיות פוסט ביקורת אבל התפלק לי פוסט מפרגן, החלטתי להשאיר את זה כך. ועכשיו לביקורת.

הערה כללית

אלמנטור הוא תוסף לוורדפרס ולכן הוא יורש את הפונקציונליות של וורדפרס. הידידותיות למנועי חיפוש ויכולות האופטימיזציה של וורדפרס (מובנות וכאלו שהושגו באמצעות תוספים כמו Yoast) הן נקודת חוזקה משמעותית, אך כזו שכל הפייג' בילדרים חולקים ובכך אלמנטור לא מתעלה על או נופל מהמתחרים.

תאימות והשתלבות עם תוספי קידום אתרים

אלמנטור תואם לחלוטין עם Yoast, אך אינו מאפשר לערוך תגיות מטא ותגיות חשובות נוספות (קנוניקל, תגיות רובוטים) מתוך הממשק שלו עצמו. בניתם דף באלמנטור ורוצים לעשות אופטימיזציה לתגיות או לשנות אלמנט שאינו תוכן הפוסט? צריך לחזור לממשק הניהול הרגיל של וורדפרס ולערוך משם. מסורבל מעט.

מהירות וציוני מהירות

אלמנטור מגיע עם לא מעט קבצי CSS מובנים שירסקו לכם את ציון המהירות בגוגל אם לא תשתמשו ותגדירו תוספי קאשינג כמו שצריך. בדקתי את דף הבית של אלמנטור עצמו, הממצאים לפניכם:

בדיקת מהירות על אתר הבית של אלמנטור
בדיקת מהירות על אתר הבית של אלמנטור

עם הגדרה נכונה של תוספי קאשינג, כיווץ תמונות ופרקטיקות מומלצות, הצלחנו להגיע עם אלמנטור לזמני טעינה נמוכים מאוד ואף לציון 90+ בPagespeed Insights של גוגל. לא נרשמה פגיעה ניכרת במהירות הטעינה. תצטרכו להתאמץ קצת בשביל זה, אבל זה אפשרי.

סימון נתונים מובנים (Structured Data):

פה אלמנטור חלש. לאלמנטור וידג'טים פונקציונאליים שהיה מאוד קל ונחמד לסמן, או לבחור לא לסמן, העיקר שתהיה אפשרות:

  • לא ניתן לסמן דפי שאלות ותשובות עם סכמת FAQ בצורה אוטומטית או ידנית, למרות שזהו בעיני סימון מתבקש במקרים בהם השימוש בוידג'ט מאוד ברור.
  • וידג'ים של רשימות פוסטים – לא מסומנים באמצעות סכמת ItemList שמסייעת בקבלת קרוסלה בתוצאות החיפוש.

קוד מנופח

הקוד של אלמנטור מנופח, אבל זו תוצר של כל פייג' בילדר שקיים בשוק כך שזו לא לגמרי אשמת אלמנטור. בסופו של דבר פייג' בילדרים נבנו לנוחות וגמישות והתוצר הסופי פחות נקי מאתר או דף שנבנו מאפס או עם HTML נקי. 

החשיבות בשימוש בקוד רזה באה לידי ביטוי בבדיקות המהירות של גוגל, כפי שניתן לראות מהבדיקה שערכנו עם Pagespeed Insights:

Excessive DOM size בבדיקת המהירות של אלמנטור
Excessive DOM size בבדיקת המהירות של אלמנטור

ההמלצה הרשמית היא להשתמש בפחות מ-1500 אלמנטים ב-DOM, אך מנסיוני הבדיקה של גוגל מחשיבה גם פחות מ-1000 אלמנטים בדף לשימוש יתר. הסיבה לכך היא שריבוי אלמנטים בקוד עשוי לגרום להאטת הצגת הדף בדפדפנים על מכשירים בהם כח העיבוד והמשאבים הזמינים למערכת נמוכים יותר משל מחשב ממוצע, כמו מכשירי מובייל ישנים יותר. 

בכל מקרה, גם עם קוד יחסית מנופח, אני לא סבור שזו פגיעה של ממש במאמצי קידום אתר כזה או אחר ובהחלט זהו טריידאוף לגיטימי בעיני.

Breadcrumbs (פירורי לחם)

אלמנטור לא מגיע עם יכולות מובנות אך בקלות מאפשר (ואולי מאלץ) שימוש ב Breadcrumbs של Yoast. מה קורה במידה ואתם מעדיפים להשתמש בתוסף פירורי לחם אחר או בתוסף קידום אתרים אחר מיוסט? כנראה שתצטרכו להתקין עוד תוסף במערכת. 

גזר הדין

היתרונות:

  • פייג' בילדר מצוין וברירת המחדל שלנו כשאנחנו בונים אתר
  • תאימות מלאה עם יוסט ותוספי קידום אחרים בשוק
  • תמיכה מלאה בעברית ויישור מימין לשמאל

החסרונות:

  • לא ניתן לערוך תגיות חשובות ל-SEO מתוך הממשק
  • יכולות סימון נתונים חלשות יחסית
  • צורך בשימוש בתוספים על מנת לשפר ביצועים וציוני מהירות

עם כל החסרונות של אלמנטור, הוא עדיין ה go to פייג' בילדר בשבילי. היכולת לשנות ולשפר דפים באתרים שאנחנו מקדמים מבלי לחכות לפיתוח או להשקיע זמן בלהצדיק עלויות פיתוח הופכת את העבודה שלנו להרבה יותר קלה ואפקטיבית.

חושבים שיש יכולות נוספות שכדאי לסקור ולא בדקתי? כתבו לי בתגובות ואעדכן עם ממצאים.