זמן קריאה: 3 דקות

ב-7 לאוגוסט 2019, הודיעו גוגל כי הבוט שלהם הפך להיות evergreen (ירוק-עד) בכל הנוגע לסריקות שהוא מבצע לאתרים.

גוגל בוט הינו זחלן (Crawler) המבקר באתרים שונים וסורק אותם על מנת להציגם בעמודי תוצאות החיפוש של גוגל.

הרעיון העומד אחר הודעת גוגל על הפיכתו של הזחלן לירוק-עד הגיע מקהילת המקדמים אשר טענו כי גרסאות הכרום הולכות ומשתפרות אך גוגל לא ביצעה עדכונים ושיפורים בבוט הסורק את אתרי האינטרנט ביחס לעדכונים והשיפורים בגרסאות הכרום. 

 כעת הבוט של גוגל יכול לסרוק ולקרוא את התכונות החדשות והאחרונות שפותחו בכל גרסת כרום שיוצאת לאוויר עם פחות מגבלות מבעבר (למשל קריאה טובה יותר של קבצי Java Script ובכלל אתרים הבנויים במלואם על Java Scriptsׂׂׂ).

מה זה evergreen (ירוק-עד)?

ארחיב מעט על שני נושאים בהקשר של ירוק-עד בעולם קידום האתרים.

תוכן ירוק-עד

מתייחס לתכנים שתמיד יהיו רלוונטיים לגולש. למשל:

  • מילון מונחים
  • מדריכי how to
  • מקרי בוחן
  • קטעי וידאו להדרכה כלשהי
  • שאלות נפוצות

אילו תכנים אינם נחשבים כירוק-עד?

עדכוני חדשות, הצגה של סטטיסטיקות שונות, תכנים הרלוונטיים לזמן מסוים כמו חגים ותוכן טרנדי כמו מגמות אופנה לחורף 2020.

טכני ירוק-עד

פה נכנס לתמונה עדכון הבוט של גוגל, בהודעתם, גוגל הסבירו כי הבוט שלהם מעתה יעודכן גם הוא במקביל לגרסאות הכרום על מנת שיוכל לסרוק את האתרים בצורה מיטבית. העדכון כולל מעל ל-1000 יכולות חדשות בסריקה כמו למשל יכולות ג'אווה סקריפט חדשות, יכולות lazy-loading ויכולות קריאה וסריקה של רכיבים הבונים את העמודים (CSS, java script ו-html)

עדכון הכלים של גוגל ל-Evergreen

גוגל פרסמו כי  לא רק הבוט קיבל עדכון מאסיבי והתאמתו לגרסאות הכרום אלא גם הכלים אשר מבצעים סריקה לאתר/עמוד ומציגים ויזואלית את מה שנסרק. כך לדוגמא, כלים כמו התאמת אתר למובייל, עיבוד עמוד ב-Search Console, AMP Test ו-Rich Results Tool השתדרגו גם הם בהצגת הנסרק מהבוט.

כעת כלי הבדיקה של גוגל משקפים את האופן בו הבוט סורק את הדפים ומרנדר אותם, מה שבעבר לא היה ניתן לראות בצורה ויזואלית.

google mobile friendly test screenshot

קרדיט: צילום מסך. הצגת תוכן העמוד הנבדק ב-Google Mobile-Friendly Test

הערה חשובה שגוגל ציינו בהודעתם מתקשרת ל-User Agent . הבוט של גוגל עדיין מדמה בסריקתו את ה-User Agent כפי שהיה לפני העדכון (ועד היום). כלומר, לא בוצע עדכון של הבוט מבחינת המשתמש בהסתכלותו על התכנים והאתרים אלא רק שדרוג של הבוט לקרוא אותם לנוכח שדרוג מערכת הכרום.

המשמעות של עדכון הבוט ל-evergreen (אברגרין)

    • הבוט יכול כעת לראות יותר תוכן בעמודי הנחיתה – חוסך בזבוז זמן במציאת פתרונות ובפיתוח פתרונות להצגת התוכן בצורה יעילה לסריקה.
    • עדיין, ישנן מספר מגבלות בכל הנוגע להצגת תכנים בתוך Java Script שיש לקחת בחשבון. בגוגל מסבירים על המגבלות בסרטון הבא
 

מה המשמעות של עדכון evergreen bot למקדמי האתרים?

שינוי הבוט ל-evergreen עוזר למקדמי האתרים להתמקד ביצירת תוכן יעיל לקהל המטרה שלהם מבלי לבזבז זמן עבודה (ולעיתים כסף של הלקוח) בהצגתו בצורה יעילה לגוגל. כלומר, מקדמי האתרים אינם מוגבלים ךשימוש בטכנולוגיית JS מיושנת כל עוד כרום בגרסתו הנוכחית מסוגל להציג את האתר במלואו, גם הבוט של גוגל יוכל לסרוק אותו. ועדיין אתרים רבים יכולים ואף נופלים בהטמעה שגויה של קבצי JS באתר וגורמים לבוט של גוגל שלא לסרוק את האתר במלואו, אם בכלל.

שינוי נוסף הוא בכלים של גוגל. כעת ניתן יהיה לראות לאחר סריקה של עמוד מה הבוט רואה במדויק.

חושב להדגיש כי למרות השינויים והפיתוחים האחרונים של הבוט של גוגל, עדיין, מבחינת גוגל,  הבוט העיקרי לסריקת אתרים הוא הבוט  הטקסטואלי המופעל ללא רינדור.