זמן קריאה: 4 דקות

לאחרונה נשמעות הרבה ביקורות על תוצאות הספאם בגוגל, כולנו מכירים את התופעה הזו של אתרים באיכות רדודה שמצליחים (או הצליחו) לנצל חולשות של גוגל בכדי להגיע למיקומים גבוהים. ה Black Hat SEO מנסים כל הזמן למצוא דרכים לתמרן את גוגל במהירות ובקלות באמצעות פעולות ספאם. גוגל מהצד שלהם כל הזמן מנסים לשפר את תוצאות החיפוש, למנוע מאתרים באיכות נמוכה להגיע למיקומים גבוהים, ולהציג לגולש את התשובה הכי טובה עבור מה ששאל בגוגל.

לפני מספר ימים גוגל הכריזו על שינוי אלגוריתמים ב Google.com שאמור לשפר את תוצאות החיפוש על ידי מלחמה באתרים עם תוכן רדוד או מועתק, או אתרים שהם פשוט לא שימושיים, או בקיצור, חוות תוכן.

שינויי אלגוריתמים בגוגל

גוגל הרי משנים את האלגוריתמים שלהם על בסיס יומי, מסובבים את הבורג טיפה ימינה, טיפה שמאלה וכך עושים Fine Tuning כל הזמן. אז נשאלת השאלה, מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות? התשובה, כמעט כמו בפסח אגב, היא שהשינוי הזה הוא יותר. גדול יותר, חזק יותר ומקיף יותר. שינויי האלגוריתמים הרגילים של גוגל הם בדרך כלל כה זניחים עד כדי כך שהם כמעט לא משפיעים, אלא על כמות מזערית של ביטויי חיפוש ועמודים ברשת. השינוי הזה אמור להשפיע על קצת פחות מ 12% מכל השאילתות.

מי יפגע ומי ירוויח משינוי האלגוריתמים?

כמו בכל מערכת, כאשר מתרחשים שינויים ישנן קבוצות שמפסידות וקבוצות שמרוויחות, גם כאן יש לנו מרוויחים ומפסידים בכל שינוי. המפסידים הם מן הסתם אתרים שהוגדרו על ידי גוגל כחוות תוכן. אלו הם אתרים עם מעט מאוד תוכן איכותי המתבססים בעיקר על תוכן משוכפל או תכנים רדודים ולא שימושיים. גוגל מסוגלים לזהות אתרים כאלו באמצעות שלל של סיגנלים ולהחליט להוריד אותם במיקומים או להסירם לחלוטין מהאינדקס.

לאחר השקת האלגוריתמים, גוגל ביצעו השוואה של אתרים שזוהו באופן אוטומטי לעומת אתרים שזוהו באופן ידני באמצעות גולשים שהשתמשו בתוסף החדש לכרום לסינון תוצאות ספאם שהושק לפני כשבועיים. התוצאה הייתה שישנה קורלציה של 84% בין התוצאות, כלומר, שינוי האלגוריתמים באמת מצליח לסנן תוצאות שאנשים היו מגדירים אותם כספאם.

מי ירוויח? האתרים הטובים, אתרים שמציעים לגולשים תכנים מקוריים ואיכותיים, אתרים שימושיים שמשקיעים זמן משאבים ומחשבה על הגולשים שלהם.

מי עוד עלול להפסיד מהשינוי?

גם אם אתם לא חקלאים של חוות תוכן אתם עלולים להיפגע מהשינוי הזה. למען האמת, מעבר לחוות תוכן קלאסיות ישנם אתרי WEB2.0 שעלולים להינזק או אתרים מסוגים שונים. במיוחד אם התוכן של האתר לא בשליטה מלאה של בעל האתר או שבעל האתר נעזר בעיקר בתוכן מבחוץ.

לדוגמא, האתר Ezine Articles נפגע בצורה משמעותית בתנועה שלו מאז שהשינוי עלה לאוויר. מנכ"ל החברה, Chris Knight, מסביר בפוסט שכתב מהם הצעדים המשמעותיים שהם החליטו לעשות בכדי למזער את הפגיעה. נראה שכל הצעדים הם עם מטרה אחת – להפוך את האתר, והתכנים שבתוכו, לאיכותיים יותר ושימושיים יותר ולמזער את כמות המאמרים הפחות איכותיים שגולשים מעלים לאתר.

איך להרוויח מהשינוי?

  • תוודאו שהתכנים באתר שלכם מקוריים – אם אתם משתמשים בתוכן כפול או מועתק (כמו RSS לדוגמא) תשאלו את השאלה הבאה, אני באמת צריך את זה באתר? זה נותן ערך מוסף לגולשים שלי? אם כן, שימו לב שכמות התכנים המועתקים שלכם נמוכה מכמות התכנים המקוריים באתר.
  • אל תשתמשו בתוכן אוטומטי בעל איכות נמוכה – נכון, זה יכול להיות פיתרון ממש מהיר וזול אבל ככה זה גם נראה: לא היה לנו כוח לכתוב לכם תוכן אז ייצרנו אותו בצורה אוטומטית.
  • תקפידו על איכות התוכן – תוכן מקורי לא מספיק – ניתן לכתוב תוכן מקורי באיכות ירודה, עם שגיאות כתיב, תחביר לא נכון וכו'. תקפידו על איכות הטקסטים שלכם באתר, על תחביר נכון, על שגיאות כתיב וכו'.
  • תוכן רדוד – קצת קשה להגדיר מהו תוכן רדוד וכיצד בדיוק גוגל מזהה אותו, אך ניתן לומר חד משמעית שתכנים טובים, שמספקים באמת ערך מוסף, מקבלים מקום של כבוד בעיני גוגל. כמובן שלא כל עמוד באתר יכול להיות כזה, אבל כדאי שיהיו לכם כמה עמודים יוצאי דופן לטובה.

התפקיד שלנו כמקדמים

התפקיד של אנשי הקידום והשיווק באינטרנט הוא הרבה יותר מהשגת מיקום כזה או אחר בגוגל, הוא גם הרבה יותר מאיך אנחנו שומרים על המיקום הזה לאורך זמן. התפקיד שלנו הוא להבין את התחום של האתר, להבין איך גולשים מחפשים שם ומה הם מצפים לראות, להבין כיצד אנחנו יכולים לתת להם את הערך המוסף שלנו ולגרום להם לחזור לבקר באתר ובסוף גם להפוך אותם ללקוחות (או כל מטרה אחרת שהגדרנו מראש).

עבודת SEO חכמה תהיה כזו שלוקחת בחשבון שינויים כאלו עוד לפני שהם קורים.

חשוב לשים לב שהשינוי הוא כרגע ב Google.com בלבד  – אבל להערכתי זה עניין של זמן עד שיגיע גם ל co.il