זמן קריאה: 9 דקות

ב-2011 גוגל השיקו מנוע חיפוש טיסות והציבו אתגר תחרותי מול מנועי חיפוש הטיסות של האתרים הגדולים בעולם כמו SkyScanner, Expedia, Kayak ואחרים. אך לא רק, התחרות מצד גוגל מתרחשת גם מול אתרי חברות התעופה העולמית בכלל והישראליות בפרט כמו אל על וישראייר.
מאז, החברה שינתה ושיפרה את נראות מנוע חיפוש הטיסות. נוספו ממשקים חדשים וייחודיים ודבר זה פתח את הדלת כניסה לעולם האירוח הכולל מלונות, צימרים וכדומה. ניתן לראות בתמונה את הקפיצה בטרנדיות לביטוי 'גוגל טיסות' מאוגוסט 2018 לאחר שמנוע חיפוש הטיסות של גוגל הושק בעברית.

צילום מסך מתוך גוגל טרנד
צילום מסך מתוך גוגל טרנד

אילו שינויי העשרת תכנים גוגל ביצעו בעמודי תוצאות החיפוש?

בשנים האחרונות בחיפוש אחר בתי מלון, גוגל העשירה את התוכן בעמוד תוצאות החיפוש כאשר היה ניתן לקרוא ולקבל מידע לא רק על המלון אלא גם על מסעדות ואטרקציות בסביבת המלון וכן דרכי הגעה למלון. העשרת התוכן מצד גוגל מתרחשת בחיפוש אחר בתי מלון, צימרים, אכסניות, בתי הארחה וכל סוג אירוח אחר שנבדק!

במהלך סוף נובמבר 2018, בחיפוש אחר בתי מלון בגוגל, התגלה שינוי נוסף (ועיקרי לאנשי PPC) – גוגל מציגים את מנוע חיפוש המלונות שלהם על חשבון מודעות google ads המופיעות רק בעמוד השני (מי בכלל מגיע לשם?!). יש לציין כי השינוי של דחיקת המודעות לעמוד השני אינו מתרחש על כל ביטוי בעולם האירוח וכנראה שגוגל מבצעים בדיקות נראות על ביטויים שונים וזמנים שונים.

איך נראה מנוע חיפוש המלונות של גוגל?

בגרסת הדסקטופ, כפי שכבר ציינתי, מנוע החיפוש מופיע במעלה עמוד תוצאות החיפוש (המודעות מופיעות בעמוד השני בזמן הבדיקה שהתבצעה. בבדיקה חוזרת בבוקר 17 לדצמבר הופיעה מודעת google ads מעל המנוע חיפוש). בחיפוש אחר הביטוי 'מלונות בהרצליה' נראות תוצאות החיפוש הייתה כך:

צילום מסך לחיפוש מלונות בהרצליה
צילום מסך לעמוד תוצאות החיפוש בגוגל לחיפוש הביטוי מלונות בהרצליה

בלחיצה על אחד מרכיבי מנוע חיפוש המלונות של גוגל (רכיבי המלונות, המפה או הקישור בתחתית המנוע) מגיע הגולש לאתר של גוגל למציאת מלון.

מה ניתן למצוא באתר Google Hotels?

  • לאחר שהגולש ביצע חיפוש על העיר בה הוא רוצה לנפוש, יצטרך להזין את תאריכי היעד שלו לחופשה ואת כמות הנופשים.
  • לאחר מכן, יוכל לבחור מלון בעזרת מפה בה ניתן למקד לאזור מסוים כאשר הצגת המלונות תעודכן בהתאם, לפי סקלת מחירים, דירוג גולשים ושירותים שונים כמו חניה חינם, ארוחת בוקר, מכון כושר ועוד. לצד תמונות המלונות יופיע מחיר המלון ללילה ואפילו אם יש מבצע!
  • לחיצה על אחד מהמלונות המוצעים, יעביר את הגולש לעמוד נוסף – עמוד אתר מלון (וכן, הגולש עדיין בגוגל ולא בשום אתר אחר!). בעמוד זה הגולש יוכל לקרוא ביקורות גולשים הנאספות מאתרים שונים, מחירים עדכניים, אטרקציות בסביבת המלון, תמונות מהמלון שהועלו לרשת על ידי גולשים ולבצע הזמנה למלון באחד מהאתרי התיירות המציעים את הדיל אותו חיפש הגולש – רק במקרה שהגולש ירצה לבצע רכישה לחדר הוא יעבור לאתר חיצוני.

אתר מלון Z NYC Hotel בניו יורק בדסקטופ

צילום מסך לעמוד מלון z nyc בניו יורק
צילום מסך לעמוד מלון z nyc בניו יורק

ומה קורה בעולם הטיסות?

כפי שציינתי בתחילת המאמר, בדומה לעולם האירוח, גוגל נכנסו לתחרות מול אתרי חברות התעופה ואתרי השוואת מחירי טיסות וחבילות הנופש והשיקו ב-2011 מנוע חיפוש טיסות.

העשרת תוכן בעולם הטיסות בעמודי תוצאות החיפוש

השינוי שנראה בחודשים האחרונים בעמודי תוצאות החיפוש הוא דחיפת הגולש לשימוש במנוע חיפוש הטיסות של גוגל ולא לעבור לאתרי השוואות המחירים או לאתרי חברות התעופה.

לדוגמא, בחיפוש במובייל אחר חברת התעופה הישראלית ישראייר, התוצאה הראשונה (נכון, שוב ללא מודעות google ads בזמן הנתון שנבדק) היא מנוע החיפוש של גוגל כאשר ה-title של המנוע הוא "טיסות של ישראייר מתל אביב יפו" – לכאורה, גולש תמים אכן יחשוב כי זהו מנוע חיפוש של חברת ישראייר בתוך עמוד תוצאות החיפוש בגוגל. אך בפועל, לאחר מילוי יעד הטיסה והתאריכים הרצויים, הגולש מועבר לעמודי העשרת תוכן (בדומה לעולם האירוח) – ממשק Google Flights.

צילום מסך לחיפוש הביטוי ישראייר בגוגל
צילום מסך לחיפוש הביטוי ישראייר בגוגל

מהו ממשק Google Flights?

זהו פיתוח של חברת גוגל המאפשר לבצע השוואת מחירי טיסות ורכישת כרטיסי טיסה דרך אתרי ספק חיצוני.

מה המאפיינים שיש ב-Goolge Flights?

  1. חיפוש טיסות – מנוע חיפוש בסיסי מוצא-יעד, תאריכים וכמות הנופשים, סוג הטיסה (כיוון אחד, הלוך ושוב וכ'ו) ובחירת מחלקה במטוס.
  2. אפשרויות חיפוש מתקדמות – בחירת חברת תעופה, זמני טיסות, משך הטיסה, הצגת כרטיסים נפרדים או משולבים עם טיסות המשך, בחירה של כבודה וסקלת מחירים.
  3. חקירת מפה – תצוגת מפה לכל היעדים אליהם ניתן להגיע בטיסה ממקום המוצא שבחרתם. ניתן לסנן לפי מחירים, חברות תעופה, טיסות המשך ועוד!
  4. אזור הטיפים – פיתוח חדש יחסית מאז השקת מנוע החיפוש המאפשר גמישות בחיפוש לפי תאריכים קרובים לבחירה הראשונית, גרף מחירים לפי הזמנים הקרובים, נמלי תעופה קרובים לנמל שנבחר ומדריכי תוכן על היעד שנבחר.
  5. מעקב אחר מחירים (הושק באוקטובר 2017) – ברגע שהגולש מפעיל את כלי מעקב המחירים, גוגל ישלחו מייל התראה על ירידות במחירי הטיסות שהגולש בחר.
  6. מעקב אחר טיסות – בהקלדה של מספר טיסה וקוד חברה יקבל הגולש מידע על הטיסה מבחינת עיכובים, זמני המראה/נחיתה ובאיזה טרמינל ושער בשדה התעופה יש להתייצב.

לאחר שהגולש בוחר את כל המאפיינים הרצויים לו, הממשק מציע מספר כרטיסי טיסה לפי זמני טיסה לימים שבחר. הגולש בוחר את הכרטיס הלוך וחזור ולאחר מכן עובר לעמוד המרכז את הבחירות + הצעות לרכישת כרטיסי הטיסה באתרי ספקים.

צילום מסך סיכום טיסה מתל אביב לאילת - מנוע חיפוש של גוגל
צילום מסך סיכום טיסה מתל אביב לאילת

שימו לב להערה על כך שחברת גוגל מקבלת תשלום מחלק מהספקים – רמז עבה לרעיון העומד מאחורי העשרת התוכן לטיסות. בעזרת הממשק גוגל יוכלו לגבות כסף מספקים שונים על מנת שיופיעו בעמוד סיכום הנסיעה של הגולשים. בדוגמה שהובאה מופיעים רק שני אתרים אך ישנן המון חברות תעופה שמבצעות את אותן הטיסות כך שהתחרות היא גבוהה.

מהן המשמעויות של כניסת גוגל לעולם התיירות?

  • מבחינת אתרי חברות תעופה והשוואות מחירים – בשל שליטתה של חברת גוגל בעמוד תוצאות החיפוש, בחיפושים רבים מנוע החיפוש מופיע ראשון לגולש ומכווין אותו להשתמש במנוע ולא להיכנס לאתר המחופש. גולש יכול לבצע חיפוש ממוקד לאתר השוואת מחירים ולקבל בראש עמוד תוצאות החיפוש את מנוע חיפוש הטיסות של גוגל.
    כך קורה גם בחיפוש אחר מלונות.
  • מבחינת אנשי PPC – במקרים רבים בחיפושים תחרותיים כמו 'צימרים בכנרת' גוגל ממקמים את מנוע חיפוש המלונות שלהם בראש העמוד וללא מודעות google ads. המודעה הראשונה מופיעה בעמוד השני של תוצאות החיפוש. זוהי פגיעה קשה באתרים המשקיעים בתקציב ממומן. המטרה של גוגל היא שהמשקיעים יפנו את תקציבם למודעות בתוך מנוע חיפוש המלונות ולא בעמוד תוצאות החיפוש. נראה כי גוגל מבצעים בדיקות נראות לעמוד תוצאות החיפוש הראשון כאשר בחזרה על הביטויים שנבדקו לעיתים הופיעו מודעות google ads יחד עם המנוע ובמקרים אחרים המנוע הופיע לבד והמודעות בעמוד השני.
  • מבחינת הגולשים – ישנה בעייתיות מאוד גדולה בהופעתם של מנועי החיפוש (טיסות ומלונות) בעמודי תוצאות החיפוש. הסיבה לכך היא שגולש אשר מחפש בצורה ממוקדת שם של מלון או חברת תעופה עימם הוא רוצה לסגור נופש, יכול לרכוש חבילה דרך אתר ספק חיצוני ששילם לגוגל כדי להופיע במקומות הראשונים במנועי החיפוש וכלל לא להגיע לאתר אותו חיפש ישירות!
צילום מסך לעמוד תוצאות חיפוש לביטוי צימרים בכנרת
צילום מסך לעמוד תוצאות חיפוש לביטוי צימרים בכנרת

מה משמעויות של אנשי SEO להופעת מנועי החיפוש בעולם התיירות של גוגל?

כניסתם והופעתם של מנועי החיפוש מצביעים על מספר חסרונות ומספר יתרונות למקדמי האתרים בעולמות אלו.
יתרונות

  • חוסר בהופעת מפרסמים – בחלק מהביטויים שנבדקו התגלה כי גוגל דוחקים לעמוד השני את מודעת ה-google ads, וכך נוצר שהתוצאות האורגניות מופיעות ישר אחרי מנוע החיפוש, במובייל ההופעה של המקום הראשון היא above the fold.
  • חידוש התחרות האורגנית על ביטויים גנריים – מתי בפעם האחרונה תוצאות אורגניות בביטויים מאוד תחרותיים הופיעו לפני המודעות הממומנות? דחיקת המודעות לעמוד השני גורמת לעמודי תוצאות החיפוש הראשונים להיות נקיים (למעט מנוע החיפוש של גוגל כמובן).
  • אי רלוונטיות למידע המוצג מצג גוגל – ניתן לראות בצילום המסך מטה כי בחיפוש אחר 'מלונות בים המלח' גוגל מציגים במנוע חיפוש המלונות, מלונות הממוקמים רק בצד הירדני של ים המלח. רוב הגולשים בישראל, המחפשים מלונות בים המלח, מעוניינים לנפוש במלון בצד הישראלי ולכן יכולים שלא לפנות ולמנוע ולגלול מעט מטה לתוצאות האורגניות והרלוונטיות לחיפוש.
מלונות בים המלח - תוצאות חיפוש בגוגל
צילום מסך לביטוי מלונות בים המלח – עמוד תוצאות חיפוש בגוגל

חסרונות

  • שחקן חדש, גדול ובעל יכולות בלתי מוגבלות כמו גוגל נכנס "למשחק". גוגל יוצרים בעזרת מנוע החיפוש כלי תשלום ליצירת לידים בכך שמעבירים גולשים לאתרי ספקים/אתרי מותג לביצוע תשלום לאחר שביצעו כבר את כל הסינונים והמיונים.
  • דיקטטורת גוגל – אין הרבה מה להוסיף. מערכת הכרום בה מרבית הגולשים מבצעים חיפוש היא של גוגל. ולכן, למה לא "להעיף" מתחרים ולמקם את המוצר החדש במקום הראשון?
  • נראות שונה של תוצאות החיפוש – מנועי החיפוש של גוגל המוטמעים בעמודי תוצאות החיפוש שונים אוד בנראותם מהתוצאות האורגניות ואף ממודעות ה-google ads. שוני זה מושך את עין הגולש לאינטראקציה.
  • השתלטות על ביטויים גנריים – גוגל ממקמת את מנועי חיפוש המלונות והטיסות במקומות הראשונים (ללא מודעות google ads) בעיקר על ביטויים כליים כמו טיסות, מלונות, טיסות זולות ועוד. לביטויים אלו יש תחרות גדולה!
טיסות זולות - צילום מסך עמוד תוצאות חיפוש במובייל
צילום מסך לעמוד תוצאות חיפוש במובייל לטיסות זולות

לסיכום,

השינויים הרבים שגוגל מבצעים בעמודי תוצאות החיפוש שלהם, בעיקר בנושא העשרת התכנים מובילה לדבר אחד – בניגוד לעבר, בגוגל מעוניינים להשאיר את הגולש בעמודי תוצאות החיפוש (או בעמודים מיוחדים וחדשים שנבנו כהעמקה לעמודי התוצאות חיפוש). השינויים והפיתוחים שגוגל ביצעו בעמודי תוצאות החיפוש בעולם התיירות יוצרים פלטפורמה לגוגל לבקש כספי פרסום ומודעות גם בעמודי העמקה ולא רק בעמודי תוצאות החיפוש.