הבלוג של SEO ישראל

בעיות עם דומיינים בעברית

לפני זמן מה קראתי פוסט בבלוג של פבל ישראלסקי, שלצערי היה מלא באי-דיוקים, אז בפוסט זה אני אנסה לעשות מעט סדר בנושא הדומיינים בעברית, וגם לגעת בנושא הפגיעה בדומיינים אלו בתקופה האחרונה.

דומיינים מסוג IDN

דומיינים בשפה העברית על בסיס סיומות הדומיין הקיימות (כמו לדוגמא מחשבוןמשכנתא.com) קיימים כבר משנת 2003, אז הוגדר הסטנדרט בשם Internationalized Domain Names או בקיצור IDN. תקן זה מאפשר לתרגם אותיות מפורמט יוניקוד (unicode) לפורמט Ascii אותו ניתן להציג בדפדפנים. עד להופעת תקן זה, היו הדפדפנים מוגבלים להצגת דומיינים עם אותיות אנגליות, מספרים, סימני מקף ונקודות. תקן IDN מאפשר מעקף של מגבלה זו באמצעות שימוש בכתובת דומיין העומדת במגבלות (לדוגמא XN–4DBBMGWODHL8FEO.com) המתורגמת בדפדפן לכתובת באותיות unicode (מחשבוןמשכנתא.com). צריך לשים לב כי מי שאחראי לתרגום הוא הדפדפן, ולכן דפדפנים ישנים לא תומכים בפורמט ה-IDN. עם זאת, הדומיינים עובדים בכל הארצות, ובכל המדינות, ואינם דורשים התאמה של מערכת ההפעלה. בנוסף, גוגל יודע בצורה מיידית מהו התרגום העברי של כל שם דומיין.

הבעיה עם דומיינים אלו שהם מאד קשים להקלדה על ידי משתמשים בשפות הכתובות מימין לשמאל, מאחר וצריך להחליף כיוון באמצע הדומיין. בנוסף, דומיינים מסוג IDN אינם זמינים כיום בסיומות co.il, ולכן כאשר בוחרים דומיין עם סיומת com מפסידים את יתרון הלוקאליות של דומיין co.il.

דומיינים עם סיומות בעברית

צריך להבחין בסוג נוסף של דומיינים, עם סיומות בעברית (כגון סיומת קום). דומיינים אלו אינם חוקיים, והם בעצם מעין "קומבינה" שאורגנה בשיתוף עם ספקי האינטרנט הישראלים, שמתרגמים את הדומיינים הללו בצורה "פיראטית" לכתובת IP. הבעיה שדומיינים אלו אינם זמינים מחו"ל, כולל לרובוטים של גוגל, ולכן מבחינתי השימוש בהם בעייתי.

דומיינים תואמים לשאילתת חיפוש בגוגל

דומיינים מסוג IDN קיבלו יתרון גדול בתוצאות החיפוש של גוגל, במיוחד במצבים בהם שאילתת החיפוש אותה הקליד הגולש הייתה זהה לחלוטין לשם הדומיין. למעשה, במצב כזה היה צריך הדומיין בעברית "להתאמץ" הרבה פחות מדומיין רגיל בכדי להשיג מיקומים גבוהים. הסיבה לכך היא שאנשי גוגל הבינו כי גולשים רבים משתמשים במנוע החיפוש כתחליף להקלדת שם הדומיין אליו הם רוצים להגיע. לכן, אם גולש מסויים הקליד yahoo והדומיין yahoo.com לא הופיע בתוצאות החיפוש, אז חווית הגלישה שלו עלולה להיפגם.

הבעיה היא כי בעברית הנושא הוא בדיוק הפוך מהמצב בחיפושים באנגלית. באופן כללי ניתן לומר כי דווקא בהגעה אל דומיינים מסוג ה-IDN לא הביאו את הגולשים אל מה שהם חיפשו באמת, מאחר ורוב הדומיינים בעברית נקנו על ידי אנשי קידום אתרים שניסו לקנות דומיינים הזהים לשאילתות חיפוש פופולאריות. מסיבה זאת, אני מעולם לא המלצתי בפה מלא על רכישת דומיינים מסוג זה, אלא רק עבור מי שציפה ליצור תוצאות לטווח קצר.

דומיינים מסוג unicode

בנובמבר 2009 הוכרז על-ידי ICANN כי הם יעברו מתמיכה עקיפה בדומיינים בינלאומיים לתמיכה ישירה, כלומר, שהתקן יורחב בבסיסו מאותיות Ascii לאותיות unicode. החל ממאי 2010 אפשר כבר לראות דומיינים ראשונים כאלה. המשמעות היא שלמעשה המגבלות על שם הדומיין והצורך בביצוע מעקפים סביב השם יהיו נחלת העבר, ודומיינים בעברית יהיו זמינים בכל הסיומות, כולל co.il. למעשה, במצב זה הדומיינים עם הסיומת com יהפכו לדומים לדומיינים רגילים עם סיומת com – מיושנים. מתי נראה דומיינים בעברית עם סיומת co.il? זו שאלה אותה צריכים להפנות לאיגוד האינטרנט  הישראלי, אך אני משער כי נוכל לראות אותם לקראת סוף השנה.

הענישה של דומיינים ישראלים

לאחרונה קיבלנו דיווחים רבים על דומיינים בעברית מסוג IDN שקיבלו ענישה מצד גוגל, והועפו מן התוצאות. האמת היא שהתופעה לא הפתיעה אותי כלל, להיפך. עם זאת, הענישה פגעה בעיקר בדומיינים שנשענו כמעט לחלוטין על שם הדומיין כאמצעי קידום. דומיינים מסוג IDN עם וותק, בהם הושקעו מאמצי קידום אמיתיים לא נפגעו כמעט. דומיינים שנפגעו קיבלו הודעות ענישה בדף ה-webmaster tools שלהם, אך ללא הסבר מפורט לגבי הסיבה מדוע עם קיבלו את הענישה. כמובן שניתן לבצע בקשת החזרה של הדומיין, אך לדעתי בקשות אלו לא יאושרו, מאחר ואין מדובר בטכניקת קידום אתרים פסולה, מעבר לרכישת הדומיין לצורך קידום בלבד.

ניתן גם לומר שרוב אלו שנפגעו בענישה האחרונה היו אנשים שרכשו כמות גדולה של דומיינים. אנשים שרכשו דומיינים בודדים גם הם לא נפגעו כמעט.

סיכום

מבחינתי דומיינים מסוג IDN יהפכו עם הזמן למיושנים, מאחר ודומיינים מסוג Full Unicode בסיומות לוקאליות (co.il) יחליפו אותם. לטעמי הענישה של הדומיינים הישנים הינה במידה רבה צודקת, מאחר והיתרון שדומיינים אלו קיבלו על דומיינים רגילים לא היה הוגן, ולא יצר שיפור חווית הגולש, אלא אפילו במקרים רבים יצר את ההפך.

נשארים בלופ

הרשמו לניוזלטר שלנו ועדכונים חמים, מדריכים וטיפים מאנשי המקצוע המובילים בארץ אצלכם במייל, ללא ספאם וללא הטרדות.

אורן שץ
אורן שץ
אורן שץ הוא המייסד ויו"ר חברת אס.אי.או ישראל. אורן הוא מומחה קידום אתרים מן המובילים בארץ, עם מעל 16 שנות נסיון בנושאי שיווק באינטרנט, קידום אתרים ופיתוח בארץ ובחו"ל. אורן מרצה בכנסים וסמינרים בנושא קידום אתרים ושיווק באינטרנט, ומהווה כתובת ראשונה לכל שאלה הדורשת מומחה קידום אתרים רציני.

6 תגובות

  1. אכן, אורן, אני מסכים כמעט עם כל מילה שכתבת בפוסט הזה. ומיד אבהיר:
    אני הוא זה שכתב את הפוסט אצל פאבל והכותרת הפרובוקטיבית ככל הנראה גרמה לבלבול אצל מרבית המגיבים שם.
    לכן אבקש לציין שאין מדובר לדעתי בענישה קולקטיבית של דומיינים בעברית.
    פשוט, חל שינוי באלוגריתם של גוגל כך ששילוב מילות מפתח בתוך שם הדומיין איבד ממשקלו הסגולי. לכן דומיינים שהצליחו להשתחל לעמוד ראשון במילים שאינן תחרותיות, ללא צורך בביצוע קידום, עפו החוצה.
    כעת, מוטל על בעל הדומיין לבצע קידום אקטיבי של האתר, מה שנחסך ממנו בעבר במילים לא תחרותיות.
    כמובן שמי שהתחרה על ביטויים תחרותיים, כבר ביצע קידום ולכן האתר שלו לא נפל.
    על כל פנים, פוסט יפה ובהחלט משלים את מה שאני כתבתי אצל פאבל.
    מה שנותר לנו לברר, וזו עדיין שאלה פתוחה מצידי, הוא, האם השינוי באלגוריתם גרם גם לנפילה של כתובות דומיין באנגלית כאשר כל יתרונו של אתר היה שילוב מילות מפתח בדומיין והוא לא קודם, או לא קודם מספיק כדי להצדיק את מיקומו בזכות שם הדומיין שלו.

  2. אנחנו מחזיקים מספר דומיינים בעברית בעלי תוכן איכותי ונכון לרגע זה לא קיבלתי ירידה בדירוגים להיפך עוד הוקפצנו למעלה בגלל שדומיינים אחרים ירדו במיקומים.

    ד"א אחר הפוסט בבלוג של פאבל הינו פוסט אורח.

  3. פוסט מעולה, קראתי את הפוסט שנכתב אצל פאבל ולפחות מעדויות של מכרים וקולגות שונות, נראה שבאמת חל שינוי באלגוריתם שדומיינים בעברית, חטפו מכה די רצינית. האמת שעל אתרים באנגלית לא ראיתי שינוי מהותי במיקומים, מה שחשוב להדגיש שגוגל הטמיעה אלגוריתמים חדשים שנועדו לנקות את הרשת מספאם, אתרים שנחשבו כספאמרים אם זה בקישורים ואם זה בדחיסות מילות מפתח, אתרים אלו חטפו מכה רצינית, איני יודע אם יש קשר בין השניים, או האם אתר הועף כי הדומיין שלו בעברית או כי ביצע עבירות של ספאם קישורים (בארץ ההחלפות קישורים זוועתיות לפעמים כולם מקשרים לכל התחומים, וגוגל בדרך להפסיק את זה)

    אך וודאי לומר שדומיינים בעברית שהיו בביטויים זניחים ולא קודמו שכיכבו במקומות הראשונים, עפו וטוב שכך.. זה מראה לנו שגוגל פועלים במרץ לחסל את התופעות האלו, ואותם גורמים שבבעלותם דומיינים כאלה (שחשו שזכו בכל הקופה) יעלמו מהעמודים הראשונים ויאלצו לקדם כמו כולם.

    מה שכן נהנתי ללמוד קצת על סוגי הדומיינים וסופסוף הבנתי מה ההבדל בין דומיין IDN, לבין אלו עם הסיומת בעברית (.קום) וכו' לא הייתי מודע שזו קומבינה מצד הספקיות הישראליות… איך ייתכן שדבר כזה בכלל אושר או יצא לפועל ?

  4. אחלה פוסט !
    הכותרת של הפוסט בבלוג של פאבל בהחלט עשתה הרבה רעש וכמעט בכל פורום עלו שאלות לגבי הנושא ולמה דומיינים בעברית הועפו החוצה .
    חידוד העובדה שאתרים בעלי דומיינים בעברית שנרכשו אך ורק עבור קידום ואין בהם ולו רלוונטיות כלשהי לנושא המדובר, הועפו, הינו דבר חשוב שיש לחזק ולהבהיר .
    בסופו של דבר הרלוונטיות היא דבר מכריע . טוב עשו גוגל שהשכילו להקטין את ההסתמכות על שם הדומיין כמדד לרלוונטיות האתר .
    לשמחתנו , לא היה צריך לחכות הרבה יחסית כדי שזה יקרה .

  5. צריך להבין שהגדולים הם השולטים ואיפה שיש כסף והרבה יש את הכח וההשפעה ועם זה לא חידשתי לאף אחד כלום אבל זה הכל

    gourdadaddy

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד קצת ואתם בדרך לקידום אתרים טוב יותר

מלאו את כל הפרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. 
רוצים לדבר איתנו על נושא אחר? צרו קשר מכאן