זמן קריאה: 4 דקות

אחת השאלות שאני נתקל בהן לאחרונה פעמים רבות היא האם פייסבוק מהווה איום על גוגל? האם ביום בו יחליטו אנשי פייסבוק להעלות מנוע חיפוש לאוויר, אנשים יפסיקו להשתמש במנוע החיפוש של גוגל?

לגולשים נוח לחפש במקום בו הם נמצאים

כיום הפך אתר פייסבוק לאחד האתרים הנצפים ביותר, אם לא הנצפה ביותר, ואנשים רבים מבלים בו זמן רב. במידה והאתר יציע לגולשיו מנוע חיפוש זמין המאפשר חיפוש ברשת, סביר מאד להניח שגולשים רבים ישתמשו בו ולא יטרחו לצאת מן האתר על מנת להיכנס אל גוגל בכדי לבצע את החיפוש. אין לי ספר שאנשי גוגל מבינים זאת, ולכן אם היה באפשרותם, הם מזמן היו קונים את פייסבוק כפי שעשו עם אתר Youtube.com. גוגל גם מנסים ליצור תחליף לפייסבוק בדמות Google Buzz, אך לפחות בשלב זה לא נראה כי הם מצליחים להוות איום כלשהו.

תוצאות חיפוש מושפעות חברים

אם נסתכל לאחור על תחילת דרכו של גוגל, אז נוכל לראות כי מה שהפך אותו למנוע חיפוש כל כך מדוייק בתחילת דרכו, ומה שהביא לגידול האדיר בכמות החיפושים המבוצעת בו היה ההבנה כי לא מספיק להתייחס אל תוכנו של אתר בכדי להעריך את איכותו, וצריך מדדים חיצוניים בכדי להעריך את האתר בצורה אובייקטיבית. המדד אותו בחרו אנשי גוגל היה קישורים המפנים אל האתר. באופן כללי, ככל שהיו יותר קישורים לאתר, כך האתר היה טוב יותר. אז נניח שאתר פייסבוק מחליט לבנות מנוע חיפוש המחליף את הקישורים המצביעים על אתר בפעולות like שבוצעו על האתר? כלומר, אתר שקיבל הרבה פעולות like של גולשים יופיע גבוה יותר בתוצאות החיפוש מאתר שקיבל מעט פעולות like.

כיצד ניתן לשפר אלגוריתם מסוג זה? השיפור הראשון שכדאי להכניס באלגוריתם כזה הוא התייחסות שונה לפעולות like אותם ביצעו אנשים שהינם חברים של המחפש לעומת פעולות like שבוצעו על ידי אנשים אחרים. בצורה זו, אתרים שקיבלו like מאנשים החברים של המחפש יופיעו גבוה יותר מאלו שקיבלו like מאנשים שאינם חברים שלו. בצורה זו, כל גולש יראה תוצאות המוטות בהתאם להעדפותיהם של החברים שלו.

מה הבעיה עם רעיון מסוג זה? אם נבחן את החברים שלנו כיום ב-facebbok, נראה כי לעיתים יש שם כל מיני אנשים אותם צירפנו בלי מחשבה רבה, ועתה הם יקבלו יכולת להשפיע על האתרים אותם אנו רואים בתוצאות החיפוש! הנושא יהפוך לבעייתי בעיקר לכל אותם אנשים שבחשבון שלהם אלפי חברים, שאת רובם הם אפילו לא מכירים בצורה אישית.

תוצאות חיפוש מושפעות גורו

אז מה צריך לעשות בכדי להתגבר על הבעיה? לאפשר פעולה נוספת לגולשי פייסבוק – פעולת Trust. פעולה זו תאפשר לגולש להגדיר חבר מסויים בתור חבר עליו הוא סומך באופן מיוחד. פעולות ה-like של חבר כזה יהפכו למשפיעות ביותר על התוצאות אותן רואה הגולש. פעולת Trust צריכה להיות חד צדדית, כלומר, שאדם אחד נותן Trus לאדם אחר, ואותו אדם לא צריך להחזיר את הפעולה חזרה. כך יוכל אדם לבצע Trust גם על מישהו שאינו חבר שלו, זאת בניגוד להפיכתו לחבר. אדם יוכל למעשה לבנות לעצמו אנסמבל של אנשים עליהם הוא סומך, והם ישפיעו על תוצאות החיפוש שלו באמצעות העדפותיהם. השפעתם של גורואים עם הרבה עוקבים תהיה משמעותית ביותר.

השפעה מתוך תוצאות החיפוש

בכדי להקל על תהליך ההשפעה על תוצאות החיפוש, יופיעו תוצאות החיפוש עם סמן like לידם, כך שכל אדם יוכל להגדיר את התוצאות אותן הוא אהב. במקביל גם צריך יהיה להוסיף כפתור של dislike בכדי לאפשר לגולש להגדיר תכנים מסויימים כלא טובים.

האז היכן הבעיה?

כפי שאנשי גוגל הבינו כבר מזמן, הישענות גדולה מדי על מדד אחד עלולה לגרום לנסיונות אגרסיביים להטיית התוצאות, ולתוצאות באיכות נמוכה. כיום גוגל משתמש במדדים רבים במקביל בכדי לקבוע את מיקומו של אתר זה או אחר, ובנקודה זו קיים לדעתי חסרון למנוע פוטנציאלי של פייסבוק. בעיות שגוגל הצליח להתקדם רבות בפתרונן (כגון תוכן משוכפל, אתרי ספאם, סמנטיקה ועוד) יהפכו פתאום למרכזיות במנוע חיפוש חדש של פייסבוק, ולכן לדעתי התוצאות שהוא יציג עלולות להיות עדיין נחותות משמעותית מאלו של גוגל. אך כאן קיימת שאנשי פייסבוק יחברו למנוע חיפוש קיים שכבר פתר חלק מן הבעיות (בינג? יאהו?), ויוסיפו את נושא התוצאות המושפעות חברים אליו.

קידום אתרים – לאן?

אז מה המשמעות של צורת עבודה מסוג זה על מקצוע קידום האתרים? ובכן, כמו שכיום מקדם האתרים מחפש כל הזמן קישורים מאתרים סמכותיים, אז מעתה יחפשו מקדמי האתרים פעולות like מאנשים המשפיעים על התוצאות של אנשים רבים. אם אני מצליח כמקדם אתרים להביא את האתר המקודם שלי לידיעתו של אדם משפיע (גורו), אז הוא יכול לבצע עליו like ובכך לגרום לאתר לעלות בתוצאות החיפוש. ככל שאמצא יותר אנשים מרכזיים כאלו, כך אוכל לקדם את האתר שלי. כמו שבגוגל קיימת בעיה של קניית קישורים, אז גם בפייסבוק כנראה תיווצר בסוף בעייה של קניית like על ידי מקדמי אתרים.

בקיצור – מקצוע קידום האתרים יכול בהחלט להשתנות כתוצאה מכניסה של פייסבוק לתחום החיפוש, אך הוא אינו הולך להעלם. האתגרים שיעמדו בפני מקדמי האתרים ישתנו, אך לדעתי הם לא הולכים להפוך את המקצוע על פניו – רוב הנושאים בהם אנו עוסקים כיום כמקדמי אתרים ימשיכו לעניין אותנו גם בעתיד.