האם פייסבוק מאיים על גוגל?

אחת השאלות שאני נתקל בהן לאחרונה פעמים רבות היא האם פייסבוק מהווה איום על גוגל? האם ביום בו יחליטו אנשי פייסבוק להעלות מנוע חיפוש לאוויר, אנשים יפסיקו להשתמש במנוע החיפוש של גוגל?

לגולשים נוח לחפש במקום בו הם נמצאים

כיום הפך אתר פייסבוק לאחד האתרים הנצפים ביותר, אם לא הנצפה ביותר, ואנשים רבים מבלים בו זמן רב. במידה והאתר יציע לגולשיו מנוע חיפוש זמין המאפשר חיפוש ברשת, סביר מאד להניח שגולשים רבים ישתמשו בו ולא יטרחו לצאת מן האתר על מנת להיכנס אל גוגל בכדי לבצע את החיפוש. אין לי ספר שאנשי גוגל מבינים זאת, ולכן אם היה באפשרותם, הם מזמן היו קונים את פייסבוק כפי שעשו עם אתר Youtube.com. גוגל גם מנסים ליצור תחליף לפייסבוק בדמות Google Buzz, אך לפחות בשלב זה לא נראה כי הם מצליחים להוות איום כלשהו.

תוצאות חיפוש מושפעות חברים

אם נסתכל לאחור על תחילת דרכו של גוגל, אז נוכל לראות כי מה שהפך אותו למנוע חיפוש כל כך מדוייק בתחילת דרכו, ומה שהביא לגידול האדיר בכמות החיפושים המבוצעת בו היה ההבנה כי לא מספיק להתייחס אל תוכנו של אתר בכדי להעריך את איכותו, וצריך מדדים חיצוניים בכדי להעריך את האתר בצורה אובייקטיבית. המדד אותו בחרו אנשי גוגל היה קישורים המפנים אל האתר. באופן כללי, ככל שהיו יותר קישורים לאתר, כך האתר היה טוב יותר. אז נניח שאתר פייסבוק מחליט לבנות מנוע חיפוש המחליף את הקישורים המצביעים על אתר בפעולות like שבוצעו על האתר? כלומר, אתר שקיבל הרבה פעולות like של גולשים יופיע גבוה יותר בתוצאות החיפוש מאתר שקיבל מעט פעולות like.

כיצד ניתן לשפר אלגוריתם מסוג זה? השיפור הראשון שכדאי להכניס באלגוריתם כזה הוא התייחסות שונה לפעולות like אותם ביצעו אנשים שהינם חברים של המחפש לעומת פעולות like שבוצעו על ידי אנשים אחרים. בצורה זו, אתרים שקיבלו like מאנשים החברים של המחפש יופיעו גבוה יותר מאלו שקיבלו like מאנשים שאינם חברים שלו. בצורה זו, כל גולש יראה תוצאות המוטות בהתאם להעדפותיהם של החברים שלו.

מה הבעיה עם רעיון מסוג זה? אם נבחן את החברים שלנו כיום ב-facebbok, נראה כי לעיתים יש שם כל מיני אנשים אותם צירפנו בלי מחשבה רבה, ועתה הם יקבלו יכולת להשפיע על האתרים אותם אנו רואים בתוצאות החיפוש! הנושא יהפוך לבעייתי בעיקר לכל אותם אנשים שבחשבון שלהם אלפי חברים, שאת רובם הם אפילו לא מכירים בצורה אישית.

תוצאות חיפוש מושפעות גורו

אז מה צריך לעשות בכדי להתגבר על הבעיה? לאפשר פעולה נוספת לגולשי פייסבוק – פעולת Trust. פעולה זו תאפשר לגולש להגדיר חבר מסויים בתור חבר עליו הוא סומך באופן מיוחד. פעולות ה-like של חבר כזה יהפכו למשפיעות ביותר על התוצאות אותן רואה הגולש. פעולת Trust צריכה להיות חד צדדית, כלומר, שאדם אחד נותן Trus לאדם אחר, ואותו אדם לא צריך להחזיר את הפעולה חזרה. כך יוכל אדם לבצע Trust גם על מישהו שאינו חבר שלו, זאת בניגוד להפיכתו לחבר. אדם יוכל למעשה לבנות לעצמו אנסמבל של אנשים עליהם הוא סומך, והם ישפיעו על תוצאות החיפוש שלו באמצעות העדפותיהם. השפעתם של גורואים עם הרבה עוקבים תהיה משמעותית ביותר.

השפעה מתוך תוצאות החיפוש

בכדי להקל על תהליך ההשפעה על תוצאות החיפוש, יופיעו תוצאות החיפוש עם סמן like לידם, כך שכל אדם יוכל להגדיר את התוצאות אותן הוא אהב. במקביל גם צריך יהיה להוסיף כפתור של dislike בכדי לאפשר לגולש להגדיר תכנים מסויימים כלא טובים.

האז היכן הבעיה?

כפי שאנשי גוגל הבינו כבר מזמן, הישענות גדולה מדי על מדד אחד עלולה לגרום לנסיונות אגרסיביים להטיית התוצאות, ולתוצאות באיכות נמוכה. כיום גוגל משתמש במדדים רבים במקביל בכדי לקבוע את מיקומו של אתר זה או אחר, ובנקודה זו קיים לדעתי חסרון למנוע פוטנציאלי של פייסבוק. בעיות שגוגל הצליח להתקדם רבות בפתרונן (כגון תוכן משוכפל, אתרי ספאם, סמנטיקה ועוד) יהפכו פתאום למרכזיות במנוע חיפוש חדש של פייסבוק, ולכן לדעתי התוצאות שהוא יציג עלולות להיות עדיין נחותות משמעותית מאלו של גוגל. אך כאן קיימת שאנשי פייסבוק יחברו למנוע חיפוש קיים שכבר פתר חלק מן הבעיות (בינג? יאהו?), ויוסיפו את נושא התוצאות המושפעות חברים אליו.

קידום אתרים – לאן?

אז מה המשמעות של צורת עבודה מסוג זה על מקצוע קידום האתרים? ובכן, כמו שכיום מקדם האתרים מחפש כל הזמן קישורים מאתרים סמכותיים, אז מעתה יחפשו מקדמי האתרים פעולות like מאנשים המשפיעים על התוצאות של אנשים רבים. אם אני מצליח כמקדם אתרים להביא את האתר המקודם שלי לידיעתו של אדם משפיע (גורו), אז הוא יכול לבצע עליו like ובכך לגרום לאתר לעלות בתוצאות החיפוש. ככל שאמצא יותר אנשים מרכזיים כאלו, כך אוכל לקדם את האתר שלי. כמו שבגוגל קיימת בעיה של קניית קישורים, אז גם בפייסבוק כנראה תיווצר בסוף בעייה של קניית like על ידי מקדמי אתרים.

בקיצור – מקצוע קידום האתרים יכול בהחלט להשתנות כתוצאה מכניסה של פייסבוק לתחום החיפוש, אך הוא אינו הולך להעלם. האתגרים שיעמדו בפני מקדמי האתרים ישתנו, אך לדעתי הם לא הולכים להפוך את המקצוע על פניו – רוב הנושאים בהם אנו עוסקים כיום כמקדמי אתרים ימשיכו לעניין אותנו גם בעתיד.

נשארים בלופ

הרשמו לניוזלטר שלנו ועדכונים חמים מכל מה ששיווק דיגיטלי אצלכם במייל

אודות המחבר

5 תגובות

  1. פייסבוק אינו מתחרה בגוגל, בשום מובן… גוגל הינו מנוע חיפוש ואילו פייסבוק רשת חברתית, לא רק שהרשת החברתית של פייסבוק מוכיחה שאינה אפקטיבית כמו גוגל עיין ערך PPC של גוגל ו PPC של פייסבוק (אף אחד לא נכנס לפייסבוק עם כרטיס אשראי, ובטח שלא מחפש לקנות משהו מהפרסום הממומן שיש לפייסבוק להציע…

    פייסבוק כשמה כן היא, רשת של פנים, פרופילים וכרטיסים. החופש להעביר מידע אחד עם השני , לקדם רעיונות , ואפילו לכתוב אפליקציות בכדי להעביר את הזמן שמשעמם. אך תחרות אין כאן, פייסבוק לעולם לא תיהיה מנוע חיפוש, לעולם לא תתן תוצאות חיפוש, ובטח שלא תצליח לגבור על גוגל בכוח מחשוב, יצירתיות וחזון נקי.

    לכן תחרות ישירה לעולם לא תיהיה…

  2. אני מניח שאם היינו יכולים לצוטט לחדרי הישיבות של מיקרוסופט בימים בהם החל גוגל את דרכו, הינו יכולים לשמוע אותם אומרים "גוגל זה רק מנוע חיפוש. אין בגוגל שום תחרות עם מיקרוסופט – גוגל לעולם לא תהיה XXX" וכאן אפשר להוסיף את כל הדברים שגוגל הוכיח כבר שהוא כן.

    צריך ראייה ארוכת טווח בכדי להבין את הסיכון שפייסבוק יכול להוות לגוגל, אך כפי שכתבתי, עדיין נדרשים רכיבים מסויימים שלפייסבוק אין. זו גם הסיבה שחיבור בין פייסבוק למיקרוסופט או ליאהו יכול להיות קטלני לגוגל.

  3. כמה עובדות קטנות שסותרות את הכיוון במאמר:

    1. גוגל אנליטיקס נמצא ב-99 אחוז מהאתרים בעולם ! עם כל הכבוד לפיסת קוד ה"לייק" – אינני מאמין שפייסבוק יוכלו לאסוף כמות מידע מעודכנת במהירות מספקת בשביל להתחרות עם גוגל – מילא אם היה מדובר בתחרות מול מייקרוסופט הידועה בחוסר גמישות המחשבה שלה – אבל מישהו באמת מאמין שגוגל ישבו בצד 5-10 שנים ויחכו שפייסבוק יעקפו אותם בסיבוב ?

    2. נושא החברים/לייק – שוב, בניגוד למציאות הקיימת במנוע החיפוש של גוגל, אשר נותן תוצאות מבוססות על כלל הרשת והגולשים – ה"חברים" שלנו בפייסבוק מהווים חתך מאוד מצומצם ומסויים מהאוכלוסיה. לצאת מנקודת הנחה שהתוכן שמעניין את אמא/אבא שלי (כולם חברים של ההורים בפייס) מעניין גם אותי זה פשוט איוולת 🙂 ככה שהמסקנה מאוד פשוטה – קשרים וחברים כן – חיפוש ? ממש לא.

    3. קידום אתרים (SEO) – עם כל הכבוד לגולשים ולטראפיק שמעניין כל מקדם/משווק, היכן ההתחייסות לנושא הטכני ? שהרי אתה יכול להתחייס לפייסבוק כפלטפורמת הפרסום הכי חדשה ובועטת היום, זה גם יהיה נכון ברובו.
    אך לדעתי אי אפשר לטעון שפייסבוק שינה משהו בכלל בעולם קידום האתרים – דוגמא אחת למשהו שבאמת משפיע זה יציאת תקן HTML 5 וזו רק דוגמא קטנה לנושא טכני בעיקרו שהשפעתו על תכנון ואפיון בניית אתר/אפליקצית ווב משמעותי הרבה יותר מאשר פייסבוק.

    חוץ מזה, אורן ודוראן כבר ציינו שתי נקודות חשובות מאוד – PPC היה ונשאר מכונת כסף ללא תחרות עבור גוגל, מישהו כאן באמת חושב שלא היה עובד מייקרוסופט אחד שראה את הנולד ? בטוח גם בטוח שהיו כאלו – אבל הם עבדו ב"שטח" – מול קהל היעד – האנשים החושבים באמת לא יושבים בחדרי ההנהלה של חברות כמו מייקרוסופט, גם בארץ לא חסר "מנהלי דרג/זרג" שחושבים שהם רואים הכל ממרום הכיסא שלהם, אך כאשר אנשי השטח באים ומצביעים על מגמה כזו או אחרת הם מבטלים את דעותיהם בהינף יד/סיגר.

    לפי ההיסטוריה של העשר שנים האחרונות – גוגל אינה חברה שקופאת על שמריה, החיבור של פייסבוק למיירוסופט מקרה עד כמה הפסיכולוגיה וההתנהלות שלהם דומה – עניין של זמן בלבד עד שהזנב יכשכש בכלב.

  4. העתיד לא נמצא ברשתות החברתיות, ואין קשר לזה שאנשים מחפשים במקום בו הם נמצאים…
    העתיד נמצא ברשת הסמנטית, ברשת שמבינה את עצמה.
    גוגל רחוקה מזה כרגע מאוד, ופייסבוק עוד לא מבינה בכלל שבעתיד בזה היא תצטרך להתעסק.

    באהבה רבה
    גיא

  5. שאלה שמעניינת אותי מאוד:
    למה כל פיצ'ר חדש בגוגל ובפייסבוק מגיע לארץ רק אחרי שנה? מה הבעיה ללחוץ על כפתור ולאפשר? זה שהארץ היא שלולית אומר שלא מגיע לנו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד קצת ואתם בדרך לקידום אתרים טוב יותר

מלאו את כל הפרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. 
רוצים לדבר איתנו על נושא אחר? צרו קשר מכאן