תכנון נכון של מבנה האתר יכול להביא לשיפור תוצאות משמעותי במנועי החיפוש, ולכן בניין מבנה נכון הינו חלק משמעותי בעת תכנון קידום אתרים עבור אתרכם. ישנם מספר גורמים אותם חשוב להבין:

אתרים דינמיים לעומת אתרים סטטיים

אחת הדרכים הפשוטות להקים אתר היא באמצעות מנוע דינמי היוצר את הדפים הנראים למשתמשים (ולמנועי החיפוש!) בצורה דינמית. הדרך לקבוע את המידע המוצג הוא באמצעות משתנים המועברים אל המנוע המפעיל את האתר.

כמה נושאים אותם כדאי לקחת בחשבון:

  • דפים סטטיים = מיקום גבוה בגוגל. גוגל מעדיף באופן ברור תוכן סטטי.
  • יותר משתנים = פחות חשיבות. ככל שבדף דינמי יש יותר משתנים, כך גוגל ייחס אליו פחות חשיבות. הימנעו משימוש במעל שני פרמטרים.
  • אל תשתמשו במשתנה "&id=" או במשתנה המכיל את שתי האותיות הללו כאחד מן הפרמטרים בהם אתם משתמשים באתרכם. אתרים רבים משתמשים במשתנה זה בתור session ID, ולכן הרובוט של גוגל מתעלם במקרים רבים מדפים הכוללים פרמטר זה.
  • שיטה טובה לבניית אתר דינמי הוא חלוקה לספריות שונות, שהן כאילו הפרמטר המועבר.
  • שיטה נוספת היא מערכת דינמית היוצרת דפים סטטיים.
  • אל תחשבו אפילו על אתר פלאש!

עומק האתר

כאשר מדברים על עומק האתר, הכוונה היא בכמה "קליקים" יכול המשתמש להגיע מן הדף הראשי ועד לדף המרוחק ביותר באתר. ככל שמספר הקליקים הנדרש קטן יותר, כך הופך הדף לחשוב יותר בעיני מנועי החיפוש.

מנועי חיפוש מתייחסים גם למבנה הפיזי של האתר. דפים הממוקמים בספריה הראשית של האתר (Root) ייחשבו יותר מאלו הנמצאים בתת-ספריה. מומלץ לבנות את האתר עם רמה נוספת אחת בלבד (כלומר לא לבנות תת-תת-ספריות).

מפת אתר – SiteMap

כדי לאפשר בניית היררכיה יעילה באתר בשילוב עם התנאי האומר כי על כל הדפים להיות במרחק של לא יותר משניים או שלושה קליקים מן הדף הראשי, נולד רעיון מפת האתר.

מפת האתר הוא דף אליו ניתן להגיע מן הדף הראשי ומכל שאר דפי האתר, הכולל קישורים אל כל דפי האתר.

הרעיון של מפת האתר הוא להיות מעין פריסה של סרגל הניווט של האתר, ולכן מבנה המפה צריך להיצמד למבנה סרגל הניווט (שמות קטגוריות, שמות דפים וכו'). גם סדר הופעת הדפים במפת האתר צריך להיות דומה לסדר בסרגל הניווט.

ההמלצה הכללית על מנת להשיג קידום אתר אופטימלי היא להישאר במגבלות של פחות מ-100 קישורים לדף תופסת גם לגבי מפת האתר, ולכן אם יש באתר יותר מ-100 דפים, אז צריך לשקול הסרת חלק מן הדפים ממפת האתר (הדפים שאין ציפיה לגרום להם להופיע בתוצאות חיפושים).

מפת האתר היא המקום להפוך את הטקסט של הקישורים לאפקטיבי עד כמה שניתן (מה שלעיתים יראה מוזר אם נעשה בדף רגיל).

שמות דפים וספריות

אם אם מילות המפתח החשובות לכם הן באנגלית, אז השתדלו להכניס אותן לתוך שמות הקבצים והספריות באתר שלכם.

אם אתם מעוניינים להכניס יותר ממילת מפתח אחת לשם של דף, עשו זאת כאשר אתם מפרידים בין מילות המפתח בסימן מקף (-) ולא סימן קו תחתי (_). אם תשתמשו בסימן הקו התחתי, גוגל יחבר את שני המילים שמשני צידי הקו התחתי למילה אחת.

דוגמא טובה:

http://www.domain.com/blue-bonbons.htm

דוגמא לא טובה:

http://www.domain.com/blue_bonbons.htm

טעויות נפוצות 1 – בניית דף כניסה לאתר

בוני אתרים רבים חושבים כי דף כניסה עם גרפיקה מרשימה או מצגת פלאש מהממת יביאו את הלקוחות אל האתר. יתכן כי זה נכון, אך דף מסוג זה ירחיק את מנועי החיפוש מן האתר. בדפי כניסה כאלה יש שלוש בעיות עיקריות:

  • מחסור בטקסט – דפי כניסה יהיו בדרך כלל נטולי מילות מפתח כליל (למעט אולי – "Skip Intro"), כך שלמנועי החיפוש לא יהיה מה לקרוא על הדף, ולכן הוא לא יופיע במנועי החיפוש, למרות שבדרך כלל דף הבית הוא זה שמקבל את רוב הקישורים הנכנסים, ואת רוב ה-PageRank.
  • בעיית קישורים – דפי כניסה יקשרו בדרך כלל לדף אחד (דף התוכן הראשי של האתר), ודפים אחרים בדרך כלל לא יקשרו אליהם. כך נלקחת תשומת לב חשובה מדף הבית האמיתי שלכם.
  • הפניות אוטומטיות – לעיתים קרובות קיימת הפנייה אוטומטית (Redirect) בדף הכניסה, ואז מנועי החיפוש לא ישמרו אותו.