כיום, אתרי אינטרנט סטאטיים, כאלו שאינם משתנים ומתעדכנים, כמעט ולא קיימים. בניית אתר דינאמי היא היום למעשה כמעט חובה. אתרים דינאמיים כאלו זקוקים לעדכונים שוטפים כמעט לאורך כל הזמן, וכדי שזה יתאפשר בקלות ובנוחות נולד הכלי שנקרא מערכת ניהול תוכן.

CMS – Content Management System, זהו שמה המקצועי של מערכת ניהול תוכן באתרי אינטרנט. מערכת זו מאפשרת לנהל, להזין ואף לעצב (בסוגים מסוימים של מערכות) אתרי אינטרנט. כך, ניתן להשיג אתר דינאמי ומתעדכן מבלי להידרש לתהליכים ארוכים ומסובכים, הכוללים גם פעולות תכנות שונות.

עם מערכת ניהול תוכן לא צריך להבין בתכנות

דפי האינטרנט שאנחנו מכירים וגולשים בהם מידי יום בנויים בשפת תכנות הנקראת HTML. אם אנו רוצים לבנות אתר אינטרנט, לעדכן את התוכן באתר קיים או ליצור תוכן חדש באתר, צריך היה בעבר להבין היטב את השפה הזו ופקודותיה.

מערכת ניהול תוכן מאפשרת לנו ליצור תכנים לאתר גם מבלי לדעת דבר על תכנות ב-HTML. היא למעשה זו ש'מתרגמת' את התוכן לקוד אותו מבין הדפדפן המשמש את הגולשים באתר.

לעדכן את האתר בעצמך בעזרת מערכת ניהול תוכן

בראשית דרכם של אתרי האינטרנט העסקיים, מערכות CMS היו עולות כסף רב ונשלטות על ידי המתכנתים או אנשי חברת בניית אתרים. ככל שהנושא התפתח, קמו להן מערכות זולות וקלות יותר לתפעול, שאפשרו גם למי שאינו מבין בתכנות להשתמש בהן. כיום, מערכuת ניהול תוכן rcu, מותאמת גם למשתמש הפשוט, כך שהוא יוכל לעשות פעולות רבות שבעבר היו נגישות למתכנתים בלבד:

  • עדכון תכני האתר
  • יצירה או מחיקה של דפים באתר
  • ניהול תתי קטגוריות
  • העלאת תמונות, קישורים וקבצי ווידיאו או סאונד
  • ניהול פורומים וקהילות
  • תפעול חנות מקוונת

בעזרת ה'תרגום' שמבצעת מערכת הניהול וקלות התפעול שלה, ניהול אתרי אינטרנט הפך להיות פעולה פשוטה מאוד. לכן, כיום בניית אתר דינאמי פופולארית כל כך ונגישה לכולם.

מערכת ניהול תוכן בחינם

לא לקח זמן רב עד שגם התופעה הזו הגיעה אלינו: אתרים שמציעים לכל אחד להוריד ולהשתמש במערכת CMS בחינם, מבלי לשלם לאיש. גם כאן, התפעול של מערכת ניהול תוכן חינמית הוא פשוט ונוח, כך שגם מי שאינו מבין הרבה במחשבים יוכל לתפעל אותה, בדרך כלל ללא כל עזרה.

מאחר וכל מערכת ניהול תוכן מציעה בבסיסה את אותם שירותים, המערכות החינמיות יכולות להתאים כמעט לכל אחד והן קלות יחסית לתפעול. כיום, הבחירה במערכות כאלו רק הולכת וגוברת ואיתה גם השימוש באפשרות מתקדמת עוד יותר: מערכת ניהול תוכן קוד פתוח. גם היא מערכת ניהול תוכן חינמית, אך האפשרויות בה מגוונות יותר.

מהו קוד פתוח?

המושג קוד פתוח מתייחס ליכולת של כל אחד מאיתנו לקחת תוכנה ולהרחיב אותה כראות עיניו. בכל הנוגע למערכת ניהול תוכן בעלת קוד פתוח, העניין הזה פשוט מאוד: תוכלו להוריד את הבסיס של התוכנה ולפתח אותה כפי שאתם רוצים, בהתאם לדרישות שלכם. כך, ההתאמה של כל תוכנה לבעלי האתר גבוהה יותר.

איזו מערכת ניהול תוכן עם קוד פתוח מומלצת לי?

כפי שציינו, מערכת ניהול תוכן קוד פתוח הפכה לאפשרות נפוצה מאוד עבור בעלי אתרים רבים, אך יש שלוש מערכות מומלצות במיוחד:

  • מערכת וורדפרס (WordPress) – ללא ספק המערכת הנפוצה ביותר ובעלת היכולות הנרחבות ביותר מבין מערכות הקוד הפתוח.
  • מערכת ניהול תוכן ג'ומלה (Joomla)
  • מערכת דרופל (Drupal)

אלו האופציות הפופולאריות מבין מערכות ה-CMS בעלות הקוד הפתוח, ויש מאות אלפי אתרים שמשתמשים בהן.

אז מה עדיף? כיום לרוב בעלי האתרים תהיה מערכת WordPress המערכת המתאימה ביותר מכמה סיבות:

  • פשטות – זו מערכת ניהול התוכן הפשוטה ביותר להפעלה על ידי משתמש שאינו מומחה.
  • הרחבות – קיימות הרחבות רבות מאד הזמינות להתקנה עבור משתמשי המערכת.
  • עיצובים – קיים מגוון רחב מאד של עיצובים מוכנים מראש אותם ניתן להתקין בקלות.
  • תחזוקה – קיימים מתכנתים רבים המכירים את המערכת, כך שניתן לבחור או להחליף את מתחזק האתר בקלות.

אז איך לבחור מערכת ניהול תוכן

כשאתם מבצעים בניית אתר חדש, אחד הדברים שיעסיקו אתכם יותר מכל הוא באיזו מערכת CMS לבחור. לא משנה אם זו מערכת ניהול תוכן חינמית או כזו שעולה כסף, עם קוד פתוח או בלי, הדבר הראשון שאתם צריכים לבדוק הוא את נוחות התפעול שלה. נסו אותה כמה פעמים ותראו אם אתם מתמצאים בה.

כשאתם מבצעים את הבדיקה הזו, בדקו מה מאפשרת לכם המערכת – אילו פעולות אתם יכולים לעשות ואילו לא. בדקו אם מה שאתם מבצעים במערכת נראה אותו דבר גם 'באוויר', כלומר באתר עצמו והכי חשוב – חישבו האם היא עונה על כל הצרכים שביקשתם. מערכת ניהול תוכן איכותית תספק לכם את כל אלו בוודאות.