אחת התופעות הנפוצות ביותר בעת בניית אתר היא אי-שמירת הסדר והנקיון באתר, עד כדי יצירת מצבים בהם האתר מאבד נקודות בעיני מנועי החיפוש, ועשוי לפגוע בו באת ביצוע קידום אתרים. הנה כמה דוגמאות לחוסר נקיון באתר:

דפים שכבר אינם קיימים

במקרים רבים יתכן כי בניתם דפים באתר, אך בהמשך הדפים הללו כבר הפכו ללא רלוונטיים, ונמחקו מן השרת. מנועי החיפוש אינם ששים למחוק דפים מסוג זה מן המאגרים שלהם, ולכן דפים אלו עלולים להישאר בתור רוחות רפאים במשך חודשים ואף שנים.

על מנת לפתור בעיה זו, ניתן לבצע אחת משתי האפשרויות הבאות:

אפשרות ראשונה היא לבצע מן הדפים הישנם הפניה קבועה אל דף רלוונטי אחר, או אל דף הבית. בצורה זו מי שיגיע בחיפוש אחר המידע שהיה בדף הישן יופנה באופן אוטומטי אל הדף החדש. גם מנועי החיפוש הנתקלים בדפים בהם יש הפנייה קבועה מסירים דפים אלו מן האינדקס שלהם (למרות שתהליך זה לוקח זמן).

מידע נוסף בנושא הדרכים לביצוע הפנייה קבועה: Permanent Redirect

אפשרות שניה היא להשתמש בכלי אותו מציע מנוע החיפוש גוגל כדי לאפשר לבעלי אתרים להסיר דפים שכבר אינם קיימים על השרת. הכלי של גוגל מאפשר הסרת כתובות באחת משלוש דרכים:

  • הסרת דף שכבר איננו קיים על השרת. על מנת להסיר דפים בשיטה זו, עליהם להיות באמת חסרים. לא ניתן להסיר דפים שעדיין קיימים על השרת.
  • הסרת דפים על ידי איסור גישה אליהם באמצעות קובץ robots.txt.
  • הסרת דפים על ידי איסור גישה אליהם באמצעות תג מטה מיוחד עבור רובוטי הסקירה.

לקוראים המעוניינים להרחיב לגבי שיטות 2 ו-3, קיימים אצלנו באתר מאמרים העוסקים בנושאים אלו.

קישורים שבורים

במקרים רבים נשארים בדפים שונים באתר קישורים אל דפים מסויימים או אל אתרים מסויימים גם כאשר דפים ואתרים אלו כבר אינם זמינים יותר. קישורים אלו מהווים למנועי החיפוש "דרך ללא מוצא" ושמם בשפה המקצועית קישורים שבורים.

מנועי החיפוש רואים בכמות הקישורים השבורים מדד לרמת העדכון של דף מסויים באינטרנט, וכמות גדולה של קישורים שבורים עשויה לפגוע בביצוע קידום אתר. ככל שיהיו בו קישורים שבורים רבים יותר, כך כנראה עבר זמן רב יותר מאז הדף עודכן. מסיבה זו כדאי לבצע מדי פעם מעבר יסודי על האתר כולו, על מנת לאתר את אותם קישורים שבורים ולהסירם.

דפי שגיאה לא חברותיים

אם קיימים דפים רבים באתרכם שכבר אינם קיימים, אך מצד שני עדיין קיימים ברחבי האינטרנט קישורים רבים אל אותם דפים ישנים, אז כדאי לכם לשקול ברצינות יצירת דף שגיאה חברותי יותר מאשר הדף הבסיסי המוצע על ידי רוב חברות האיחסון. מצב זה חיוני במיוחד אם הדפים שאינם קיימים יותר עדיין מופיעים בתוצאות מנועי החיפוש.

דף שגיאה חברותי יכול לכלול הודעה כי הדף המבוקש כבר איננו קיים יותר, ולהציג מגוון אפשרויות בחירה למשתמש. מצד שני יכול דף שגיאה זה לכלול פשוט הפנייה אוטומטית אל דף הבית. בצורה זו תרוויחו את כל אותם משתמשים שבאופן רגיל היו נתקלים בהודעת שגיאה לא חברותית, ועכשיו יכולים להפוך למשתמשים או לקוחות שלכם.