אחד הנושאים החשובים להבנה על-ידי מנהלי אתרים הוא דרך חישוב מדד חשיבות הדף (PageRank). עם זאת, נושא זה אינו פשוט, ודורש הבהנה מסויימת בתחום.

מהו מדד חשיבות הדף (PageRank)?

חשיבות הדף (PageRank) היא מדד מספרי בו משתמש מנוע החיפוש גוגל כי למדוד את מידת החשיבות של דףמסויים באינטרנט. הדרך בה קובע גוגל את מידת החשיבות היא בדיקת מספר ואיכות הקישורים המפנים אל אותו דף. כל הפנייה המגיעה אל הדף היא מעין "הצבעה" עבור דף זה, וככל שמספר ואיכות ההצבעות גבוהים יותר, כך כנראה הדף חשוב יותר.

  • PageRank ניתן לכל דף בנפרד, ולא לאתר כולו.
  • PageRank אינו תלוי במילת חיפוש מסויימת, אלא מגדיר את מידת החשיבות הכללית של הדף.

בהמשך אני אתייחס לעיתים למונח PageRank לפי הקיצור שלו – PR.

כיצד מחושב מדד חשיבות הדף?

אמנם אין לנו כיום אפשרות לדעת כיצד בדיוק מחשב גוגל את מדד חשיבות הדף, אך סביר להניח כי דרך החישוב נשארה דומה לצורה האחרונה עליה יש מידע מוסמך.

לחישוב מדד חשיבות הדף, משתמש גוגל בנוסחה הבאה:

PR(A) = (1-d) + d(PR(t1)/C(t1) + … + PR(tn)/C(tn))

זוהי הנקודה בה רבים מתייאשים בעת קריאת מאמרים בנושא… אם אתם בכל זאת מעוניינים להמשיך, אז הבה ניקח נשימה ארוכה…

המשתנים השונים במשוואה למעלה הם:

  • PR – מדד חשיבות הדף (PageRank)
  • A – דף מסויים באינטרנט. PR(A) – מדד חשיבות הדף עבור דף A.
  • d – מקדם שיכוך. מקדם זה בדרך כלל שווה 0.85.
  • t1-tn – דפים המקשרים אל דף A.
  • PR(t1) – מדד חשיבות הדף עבור דף t1.
  • C – מספר הקישורים היוצאים בדף. C(t1) – מספר הקישורים היוצאים בדף t1.

למעשה, אם נסתכל על המשווה, נבין כמה דברים:

  • PR של דף = 0.15 + 0.85 * (סכום כל הצבעות האמון שהועברו אליו).
  • לכל דף יש כח ההצבעה, אותו הוא מחלק בצורה שווה בין הדפים אליהם יש בו לינקים.
  • קישור מדף בו יש רק קישור אחד עדיף על קישור מדף שבו קישורים רבים (אם שני הדפים בעלי אותו PR).
  • בניית ה-PR הוא תהליך בו דפים מקבלים כח הצבעה מן הדפים המצביעים אליהם, ומעבירים את כח ההצבעה שקיבלו אל דפים אליהם הם מקושרים.
  • גודל כח ההצבעה של דף הוא 85% מכמות ה-PR שיש לו.

הקשר בין PageRank למידע בסרגל הכלים של גוגל

ניתן להבין מן המשוואה כי התוצאה הנובעת ממנה תהיה בין 0.15 לאין-סוף. אז למה כשאנו בודקים את ה-PR בסרגל הכלים של גוגל, אנחנו מקבלים מספר בין 1 ל-10?

לאחר מתן הציון הסופי באמצעות הנוסחה, מחלק גוגל את הדפים באינטרנט לעשר קבוצות (PR1-PR10). גודל כל הקבוצות אינו שווה! גודל הקבוצה הולך וקטן בצורה לוגריטמית. כלומר, באינטרנט יהיו הרבה יותר דפים ב-PR3 מאשר PR4, ויותר דפים ב-PR4 מאשר PR-5. המעבר מ-PR ל-PR הולך והופך לקשה יותר ככל שהוא עולה (כלומר, נדרשת כמות גדולה יותר של PR כדי לעבור מרמה לרמה ככל שהרמה עולה).

אבדן PR כתוצאה מקישור לדף אחר

כאשר דף מצביע עבור דף אחר, הוא לא מאבד PR. רמת ה-PR איננה נקבעת על-ידי הדפים אליהם הדף מצביע, אלא על הדפים המצביעים אליו. עם זאת, כאשר דף מצביע עבור דף הנמצא באתר אחר, הוא יוצר זליגת PR, כלומר ש-PR שהיה יכול להתווסף לדפים אחרים באותו אתר מושקעים במקום זה בדפים באתר אחר.

סבבים של קביעת PR

בכל פעם שנעשה חישוב של PR עבור דף, משפיע הערך החדש על כל הדפים אליהם הדף מקשר. אך מה קורה אם אחד הדפים הללו מצביע עליו חזרה? אם אני מצביע על מישהו אחר הצבעת אמון, והוא בתורו מצביע עלי, הרי אנחנו מחזקים זה את זה בתהליך אינסופי. ובכן, מתברר כי לאחר מספר סבבים כאלה של הצבעות אמון הדדיות, מתייצב בסופו של דבר הערך של שני המצביעים ההדדיים. בכל סבב חישוב מגיעים לערך מעט יותר מדוייק של שני הדפים, עד שלבסוף הערך מספיק קרוב כדי לומר כי הטעות היא זניחה.

אסטרטגיה למיקסום PR

כאשר יודעים כיצד פועל ה-PR, ניתן לתכנן מבנה נכון של קישורים כדי למקסם את ה-PR במקומות הנכונים בתוך האתר. לקריאה נוספת על נושא זה, קיראו את המאמר אסטרטגיות אופטימיזציה של pr.