עדכון פינגווין הינו עדכון אלגוריתם חשוב, אשר הושק לראשונה ב-24 לאפריל 2012, במטרה להעניק יתרון לאתרים איכותיים ולפגוע בדירוגם של אתרים אשר מייצרים ספאם ונוקטים בשיטות קידום אתרים פסולות. האלגוריתם נולד מתוך הצורך של גוגל להסיר מתוצאות החיפוש אתרי ספאם אשר אינם עומדים בתקן איכות ואינם מייצרים תוכן איכותי לגולש, ובפרט, להתמודד עם תוצאות ספאם שעדכון פנדה ועדכון אלגוריתם פריסת עמוד (Page Layout Algorithm) לא הצליחו למגר.

עדכון פינגווין לא מתייחס במהותו לנושאים חדשים, אלא מייצג נדבך נוסף לשיפור היכולות של גוגל לזיהוי אתרים, אשר נוקטים בפעולות שמהוות הפרה ברורה של הנחיות האיכות למנהלי אתרים, בדגש על טכניקות פסולות ואופטימזציית יתר (Over Optimization). כל זאת בניגוד ליצירת תוכן טוב, המספק ערך אמיתי לגולשים.

רבים מתייחסים אל הפינגווין כאל עונש שגוגל מטילים על אתר, אך האמת היא, שרק לעתים רחובות מדובר בעדכון הדורש התערבות ידנית. אלגוריתם הפינגווין במהותו, הוא עדכון אלגוריתם בלבד, ללא הצורך התערבות ידנית. הפינגווין פועל כחלק מיתר הסיגנלים המשפיעים על דירוג תוצאות החיפוש.

המטרות המרכזיות של העדכון

גוגל מצהירים שעדכון זה מאפשר להם, בין היתר, לזהות בצורה טובה יותר את הטכניקות הפסולות הבאות:

שימוש מוגזם במילות מפתח (Keyword Stuffing) ותוכן דל ? גירסה יצירה של דפים הדחוסים במילות מפתח, ללא היגיון אמיתי וללא תוכן קוהרנטי אשר מיועד לגולש.

פרופיל קישורים מניפולטיבי (Link Schemes) ? קישורים מוגזמים בין אתרים (לדוגמא, באמצעות החלפות קישורים) וכמויות לא טבעיות של קישורים נכנסים רוחביים (Site Wide Links) מטקסט עוגן מדויק, או מאתרי ספאם.

יצירת תוכן דל המיועד למשיכת תנועה אורגנית בלבד ? כדוגמת אתרים המייצרים דפי תוכן סתמיים ("דפי סף"), הממוקדים למילות מפתח ספציפיות, אשר אינם מספקים ערך אמיתי לגולש.

מקור השם פינגווין

העדכון אמנם הושק ב-24 לאפריל 2012, אך בימיו הראשונים היה אנונימי ולא זכה לכינוי רשמי מצד גוגל. רק לאחר יומיים, גוגל יצאו בהצהרה רשמית (באמצעות הבלוג Search Engine Land) והעניקו לעדכון את השם "עדכון פינגווין". מאוחר יותר, המהנדס הראשי של מחלקת האנטי-ספאם של גוגל, מאט קאטס, הודה שהשם "פינגווין" נבחר בצורה עצמאית על-ידי המהנדס אשר פיתח על העדכון (בניגוד ל"פנדה", שנקרא על שמו של המהנדס שפיתח את האלגוריתם).

החיים שאחרי הפינגווין

בעוד שגוגל הצהירו שהעדכון ישפיע על כ-3.1% מכלל השאילתות בשפה האנגלית, בפועל, נראה היה שהעדכון השפיע הרבה יותר מכך. הביקורות מיהרו להגיע (ואפילו נוצרה עצומה לביטול העדכון).

בדומה לעדכון פנדה, גוגל הכינו טופס משוב המיועד לבעלי אתרים וגולשים אשר מבקשים להתריע בפני גוגל על (1) אתרים אשר נפגעו לכאורה שלא בצדק מהעדכון, או (2) דוגמאות לאתרי ספאם שעדיין מדורגים גבוה בתוצאות החיפוש.

עדכונים לאלגוריתם

גוגל מצהירים שעדכון זה מאפשר להם, בין היתר, לזהות בצורה טובה יותר את הטכניקות הפסולות הבאות:

24 לאפריל 2012 ? השקה ראשונה של עדכון האלגוריתם פיגנווין. עדכון אמור להשפיע על כ-3.1% משאילתות החיפוש (אך בפועל התקבלו דיווחים שעשו רושם של השפעה רחבה הרבה יותר).

25 למאי 2012 ? מספר עדכוני רענון לאלגוריתם (שם קוד העדכון "twref2", מתוך הפרויקט "Page Quality"), שמטרתם שיפור הסיגנלים של האלגוריתם ורענון המידע שנעשה בו שימוש. העדכון השפיע על פחות מ-0.1%.

5 לאוקטובר 2012 ? מאט קאטס פרסם בחשבון הטוויטר שלו שבוצע עדכון נוסף לאלגוריתם, אשר משפיע לכאורה על 0.3% משאילתות החיפוש באנגלית (מידע נוסף).

22 למאי 2013 ? העדכון הרביעי במספר של אלגוריתם פינגווין, אשר זכה לכינוי פינגווין 2.0. העדכון השפיע לכאורה על 2.3% משאילתות החיפוש באנגלית, אך ההערכה בפועל היא שמדובר במספר גבוה הרבה יותר (מידע נוסף).

4 לאוקטובר 2013 ? עדכון פינגווין 2.1 (העדכון החמישי במספר) אשר השפיע לכאורה על כאחוז אחד משאילתות החיפוש ברמה גלובאלית (מידע נוסף).