תאוריית ארגז החול הוא שם שניתן על ידי מקדמי אתרים לתופעה בלתי מוסברת ושנויה במחלוקת, שהחלה להשפיע על תוצאות החיפוש של גוגל בסביבות אמצע שנת 2004. המאפיינים הנפוצים ביותר של התופעה הם אתר חדש, כבן פחות משנה (ולעתים גם פחות משנתיים), שלפני זמן קצר יחסית הופיע בפעם הראשונה בתוצאות החיפוש של גוגל. בתקופה הראשונה האתר יופיע בצורה טובה בתוצאות החיפוש, אך לאחר תקופה מסויימת, האתר פשוט נעלם מתוצאות החיפוש לתקופה ארוכה. לתקופה זו ניתן השם "ארגז החול".

על מי משפיע אפקט ארגז החול?

אפקט ארגז החול משפיע (לכאורה) על אתרים שנרשמו החל ממרץ 2004. התופעה אינה בהכרח מושפעת מרמת ה-pagerank של האתר, רמת האופטימיזציה של הדפים או מכמות המידע האיכותי הקיים באתר. התופעה לא תלויה בקטגוריות או מילות חיפוש מסויימות והיא יכולה לקרות לכל אתר חדש באשר הוא. חוסר ההבחנה של התופעה גרם להשערה בקרב חברות קידום אתרים כי מדובר באפקט הנובע מן האלגוריתם של גוגל.

כיצד נלחמים בתופעה?

מאחר וברור כי מדובר בתופעה הקשורה לגילו של האתר, אז ניתן לומר שני דברים בנושא:

  • לחברות קידום אתרים עדיף לבצע אופטימיזציה על אתר קיים מאשר ללוות קידום של אתר עם דומיין חדש.
  • אם אתם בכל זאת צריכים להקים אתר חדש (עם דומיין חדש), אז העלו אליו מספר דפים כבר בתחילת פיתוח האתר ודאגו שדפים אלו יסרקו על ידי גוגל. במקביל, התחילו בהשגת קישורים אל האתר החדש בליווי עבודת יחסי ציבור ברשת, לשיפור המוניטין של האתר. בכך תוכלו להוסיף את תקופת הפיתוח לוותק של האתר. לעתים, דווקא קישור מאתר חזק, סמכותי ורלוונטי, יכול לעזור לאתר לצאת מארגז החול בו הוא נמצא.

נראה כי מעבר לכך, כל מה שנותר לעשות הוא לבצע פעולות קידום אתרים טובות, הכוללות השגת קישורים נכנסים איכותיים לאתר, בקצב טבעי והגיוני, מאתרים רלוונטיים וסמכותיים בתחום. גם אם האתר יישאר במהלך תקופה זו בארגז החול, כאשר האתר שלכם ישתחרר מהמגבלה, הוא יופיע ישירות במיקום גבוה (לאור עבודת הקידום היסודית שהושקעה במהלך התקופה).

הסברים אפשריים לתופעת ארגז החול של גוגל

אפקט ארגז החול

קיימים מספר הסברים לתופעת ארגז החול, אך כולם נשארו בגדר תאורייה לאור השקט המוחלט עליו שומרים אנשי גוגל. הבעיה הגדולה במציאת הסבר היא בכך שהתופעה מונעת גם מאתרים טובים להופיע, ובכך למעשה מורידה את איכות תוצאות החיפוש. אז ברור כי התופעה קשורה בגילו של האתר, אך נשארה השאלה מדוע?

הדעה שלי בנושא (והיא רק דעה) היא כי מטרת האפקט היא למנוע תופעת אתרי מטאור, הנדחפים באמצעות כמות קישורים מאסיבית. ההתייחסות היא לאתר ולא לדף חדש באתר קיים. בכלליות, ככל שרעננות האתר יורדת, כלומר, וותק האתר עולה, כך יהיה סביר יותר שהאתר יקבל עוד קישורים נכנסים.

ייתכן שישנה הגבלה על כמות הקישורים הנכנסים שאתר מקבל בצורה טבעית, לאור וותק האתר, בשילוב אלמנטים נוספים. אפקט ארגז החול, עלול להיכנס לפעולה ברגע שישנה חריגה בכמות הקישורים הנכנסים לאתר, באופן שאינו נתפס כטבעי, רלוונטי או הגיוני, לאור וותק האתר. חריגות מסכימות מסורתיות של פרופילי קישורים לאתרים חדשים, יכולות להוות סיבות להיעלמותם או הידרדרותם של אתרים מתוצאות החיפוש.

בנוסף, כמות בלתי סבירה של דפים באתר, יכולה גם היא לגרום לאפקט ארגז החול. כלומר, יחס בלתי סביר של וותק מול כמות דפים גדולה מידי באתר, ללא תמיכה מספקת מקישורים חיצוניים, או ללא סיבה הגיונית וטבעית, יכולה אף היא לגרום לאתר להיפגע במיקומים ולהיכנס לארגז החול.

היום אנו נתקלים לעתים בתופעות הדומות לאפקט ארגז החול, גם עבור ביטויים ודפים ספציפיים ולא לאתר שלם. במקרים אילו, האתר בכלליות מתקדם בתוצאות החיפוש בצורה תקינה וטובה, אך ביטוי אחד (ולעתים יותר), נתקלים במעין מחסום דמיוני ואינם מתקדמים בתוצאות החיפוש, למרות המשאבים הרבים המושקעים בהם. לעתים, עם הזמן ובצירוף עבודת קידום יסודית והקצאת משאבים נכונים, דפים או ביטויים אילו פורצים את המחסום ומתקדמים בתוצאות האורגניות.

כמה זמן אשאר בארגז החול?

התשובה הלא רשמית לשאלה: "מהי התקופה הממוצעת עד שאתר הנמצא בארגז החול ישתחרר?" היא בין שלושה לתשעה חודשים (לפעמים יותר ולעתים אף פחות מכך). פרק הזמן עשוי להשתנות בהתאם לתחרותיות התחום, הפעילות שבוצעה ואופי האתר עצמו.