אלגוריתם TrustRank

מה זה אלגוריתם TrustRank?

 

מה היה קורה אם גוגל היה אוסף אליו חזרה את כל ה-pagerank המצוי כיום ברשת, ונותן אותו במתנה לקבוצה קטנה של אתרים מקורבים עליהם הוא סומך? האתרים המקורבים היו יכולים לתת את ה-pagerank שלהם לאתרים המקורבים אליהם, וכן הלאה, בדומה לצורת ההפצה של pagerank כיום.

זהו בדיוק אלגוריתם TrustRank אותו הציעו שלושה מדענים מאוניברסיטת סטנפורד. במקום הדמוקרטיה השוררת כיום באינטרנט, בה לכל דף יש קול pagerank אחד, האלגוריתם החדש דוגל בריכוז של כל יכולת ההצבעה אצל קבוצה קטנה של אתרים עליה גוגל "סומך", ומאפשרים לה להפיצו כראות עינה. להתראות דמוקרטיה – שלום דיקטטורה.

הנחות היסוד של האלגוריתם

הנחת היסוד המרכזית של אלגוריתם TrustRank היא כי דפים "טובים" יקשרו בדרך כלל אל דפים "טובים" אחרים, אלא אם הונו אותם. דפים "רעים" בהחלט יכולים לקשר אל דפים טובים כחלק מהנסיון שלהם להראות "טובים". לכן, ההנחה היא שה-TrustRank יועבר בעיקר אל דפים טובים – גם דפים טובים מצביעים עבורם וגם דפים רעים.

הנחת יסוד שניה היא כי דפים בהם יש הרבה קישורים יוצאים, שמים פחות לב אל מי הם מקשרים. לכן, בדומה ל-pagerank, גם באלגוריתם זה ההצבעה של דף מתחלקת על כל הקישורים היוצאים שלו.

הנחת יסוד שלישית היא כי ככל שתתרחק מהסט הראשוני של האתרים "הבטוחים", כך הדפים בהם תפגוש יהיו דפים עליהם תוכל פחות "לסמוך". לכן, בדומה לאלגוריתם pagerank, גם באלגוריתם החדש ישנו אלמנט שיכוך (Dampening), הגורם לכל הצבעה להחלש ככל שהיא מתרחקת מהאתר "הבטוח" הראשוני.

הנחה נוספת המובאת במאמר היא כי מספיק להשתמש בסט של לא יותר מכ-200 אתרים בקבוצה הראשונית כדי לקבל תוצאות טובות, מה שאומר שלא יהיה צורך בהתערבות אדם רבה בתהליך, למעט בתחילתו, או בהתערבויות מינימליות.

סך-הכל שיפור של pagerank

אלגוריתם TrustRank, למרות כל המתמטיקה הסבוכה שקיימת במאמרים העוסקים בו, הוא בסך הכל שיפור של אלגוריתם pagerank. זו גם הסיבה מדוע גוגל כנראה כל-כך התלהב מן האלגוריתם. הרי כדי ליישם אותו, לא צריך לבנות שום מערכת חדשה! צריך סך הכל להכניס שינויים קטנים במערכת קיימת שכבר עובדת היטב.

אבל הפעם, גוגל לא עשו את הטעות אותה עשו עם pagerank, ולא חשפו אותו לציבור באמצעות סרגל הכלים של גוגל, כדי למנוע מצב של "מכירת" TrustRank – כלומר מכירת קישורים מאתרים "חשובים".

הבדלים בין pagerank לבין TrustRank

לכאורה, ההבדל העיקרי בין שני האלגוריתמים הוא שאת אלגוריתם pagerank מריצים מספר רב של פעמים עד שמתקבלים ערכים יציבים יחסית. לעומת זאת, את אלגוריתם TrustRank מריצים רק מספר מוגבל של פעמים, כדי לא לתת ל-"מנות האמון" להתרחק מדי מן האתרים הראשוניים. כמה פעמים מריצים את האלגוריתם? לא ברור… אך די ברור שאם מריצים את החישובים מספר רב של פעמים, יתקבל בסופו של דבר מצב הקרוב לתוצאות ה-pagerank הנוכחיות, אך עדיין לא בדיוק.

האם גוגל משתמש באלגוריתם?

כנראה שכן, אך קשה לדעת בוודאות. בכל מקרה, חשוב לזכור כי אלגוריתם TrustRank יהיה רק אחד מתוך מאות גורמים אחרים בקביעת דירוג הדפים בתוצאות החיפוש. עם זאת, יש היגיון רב במתן ציון רלוונטיות גבוה יותר לאתר המקושר מאתר סמכותי אחר, הרלוונטי לעולם התוכן של האתר המקושר. כחלק מעבודת קידום אתרים יסודית ומקצועית, מומלץ לשפר את מערך הקישורים הנכנסים לאתר, מאתרי סמכות הרלוונטיים לתחום המקודם.

נשארים בלופ

הרשמו לניוזלטר שלנו ועדכונים חמים, מדריכים וטיפים מאנשי המקצוע המובילים בארץ אצלכם במייל, ללא ספאם וללא הטרדות.

עוד קצת ואתם בדרך לקידום אתרים טוב יותר

מלאו את כל הפרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. 
רוצים לדבר איתנו על נושא אחר? צרו קשר מכאן