זמן קריאה: 3 דקות

אחד הנושאים המטרידים ביותר מקדמי אתרים בתקופה האחרונה היא השאלה האם קידום אתרים שלילי עובד או לא? או במילים אחרות, האם ניתן לבצע פעולות קידום אתרים שיפגעו במיקומים של אתר שאינו שלך?

המדיניות הרשמית של גוגל היא די ברורה – קידום אתרים שלילי לא אמור לעבוד. הרי הבעיה כאן היא די בסיסית – במידה וקידום אתרים שלילי יכול לפגוע באתר, אז מתחרה אחד יכול לבצע קידום אתרים שלילי על כל מתחריו, ולפלס לעצמו את הדרך אל הפיסגה. אך האם המדיניות של גוגל באמת מתקיימת? האם באמת לא ניתן לבצע קידום אתרים שלילי?

מקדמי אתרים המתמחים בתחום קיצוני שקיבל את השם Google Bowling יוכלו לספר כי דעתם בנושא זה שונה, וכי ניתן למעשה לבצע קידום אתרים שלילי באמצעות שימוש בטכניקות קידום המוגדרות כפסולות על ידי גוגל על האתר של המתחרה שלך. תחום הקידום השלילי הוא ענף שהתפתח מתוך תחום הקידום השחור (Black Hat SEO) שעיקרו ביצוע פעולות קידום אתרים המוגדרות על ידי גוגל כמניפולציות שמטרתן לשנות את תוצאות החיפוש בצורה שאינה הוגנת.

לאורך השנים, כאשר נשאלתי האם לדעתי באמת יש אפשרות לבצע קידום שלילי, אמרתי כי לדעתי העמדה של גוגל הינה הגיונית, וכי לא הגיוני שניתן יהיה לגרום נזק לאתר מבחוץ.

מתקפת קידום אתרים שלילי על אתר seoisrael

בלילה שבין יום ד', ה-9 בפברואר לבין יום ה' ה-10 לפברואר, הועמדו הנחות היסוד שלי למבחן. בלילה זה בוצעה מתקפת קידום אתרים שלילי על האתר שלנו (seoisrael.co.il) שעיקרה שימוש בכלי אוטומטי הפותח פרופילים פיקטיביים בפורומים, ומייצר בצורה זו כמות קישורים גדולה בזמן קצר. כמובן ששיטה זו אינה חוקית על פי אמות המידה של גוגל, והאתר האחרון שהשתמש בשיטה זו אמנם הצליח להעפיל אל המקום הראשון בתוצאות החיפוש עבור הביטוי "קידום אתרים", אך לאחר זמן מה הוא גם איבד את מיקומיו. אך האם האלגוריתמים של גוגל ידעו לזהות כי במקרה הספציפי הזה אין מדובר בפעולות שבוצעו על ידנו, אלא בפעולות שבוצעו על ידי גורם חיצוני?

היום אני יכול לומר שבפעם הראשונה נסדק האמון שלי בעמדה הרשמית של גוגל הטוענת עדיין כי אין אפשרות לפגוע באתר מבחוץ. אמנם אני עדיין חושב שגוגל מאד מעוניינים למנוע אפשרות כזו, אך בפעם הראשונה מקנן בליבי ספק מסויים לגבי יכולתם לעמוד מאחורי אמירה הזו. הסיבה לכך היא די ברורה: ביום חמישי, ה-3 במרץ, כשלושה שבועות לאחר תחילת המתקפה, ירד האתר שלנו מן המקום הראשון עבור הביטוי "קידום אתרים" אל המקום ה-11. השאלה המטרידה היא האם הענישה בוצעה בגלל מתקפת הקידום השלילי או שפשוט מדובר בצירוף מקרים?

האמת היא שאני עדיין רוצה להאמין כי אין קשר בין המתקפה לבין הירידה במיקומים, אך אני מוכרח לומר שאינני בטוח בכך בלב שלם. יכולות להיות סיבות רבות לשינויים הקיצוניים במיקומים, ואני רוצה לקוות כי המתקפה לא הייתה הסיבה. העובדה שהאתר שלנו לא היה היחיד שנפגע במסגרת השינויים (גם אתר nearme ירד נכון לכתיבת שורות אלו מן המקום השני אל המקום ה-14) תומכת בעמדה כי מדובר במשהו אחר, אך לכל הפחות הנושא ראוי למחשבה ובחינה מחודשים. אגב, נכון לרגע זה, האתר שלנו חזר אל המקום השמיני בדף הראשון.