זמן קריאה: 4 דקות

גוגל אנליטיקס הודיעה בבלוג שלה לפני כמה ימים שהיא משיקה אפשרות חדשה למעקב אחר תנועת גולשים – Realtime Analytics – תנועת גולשים בזמן אמת. בעלי אתרים שבהם מותקן קוד אנליטיקס (אין צורך בהטמעה של קוד נוסף) יוכלו מעתה לראות בשידור חי את פעילות הגולשים באתר שלהם (לפחות כל עוד אין שידור חי מעניין יותר בטלוויזיה באותו הזמן).

Realtime Analytics יציג כמה גולשים מבקרים באתר בכל דקה, מאילו מקורות תנועה הגיעו לאתר (מחיפוש אורגני, מקישור ממומן או מקמפיין פרסום פרטי למשל), מה מיקומם הגיאוגרפי, אילו ביטויים הביאו אותם לאתר ומהם הדפים שבהם הם צופים כרגע. דרך אגב, האפשרות לניטור תנועת גולשים בזמן אמיתי היא לא דבר חדש, קיימות כמה תוכנות סטטיסטיות המציעות שירות כזה עוד לפי גוגל, למשל: Clicky, Chartbeat, Woopra ו-Webtrends. אבל לאף אחת מהן אין כמובן השפעה גדולה כל כך על עולם האינטרנט כמו לגוגל אנליטיקס.

Realtime Analytics

בעוד שלבעלי אתרים קטנים בעלי נפחי תנועה דלים יחסית האפשרות החדשה לא תשנה הרבה (מקסימום הם יוכלו לבהות בשני גולשים מסתובבים באתר כמו שבוהים בריאליטי בשתיים בלילה), אבל לבעלי אתרים גדולים ובעיקר אתרי תוכן גדולים ה-Realtime Analytics יכול לשנות לחלוטין את ניהול האתר. מנהלי אתר חדשות למשל יוכלו לראות בזמן אמיתי איזו ידיעה מושכת קוראים ולהציג אותה במקום בולט יותר או לשתול סביבה יותר קמפיינים פרסומיים.

ניטור קמפיינים פרסומיים הוא בעצם אחד משני היתרונות הבולטים שיש כיום לדוחות Realtime Analytics, היתרון השני הוא מדידת ההשפעה של המדיה החברתית על התנועה באתר. כמה מילים על כל אחד מהיתרונות:

מדידה של קמפיינים פרסומיים

באמצעות בחינת הפעילות בזמן אמת אפשר לבדוק למשל אם הטמעה של קוד מעקב לקמפיין חדש עברה בהצלחה. זה לא כיף גדול לגלות כמה ימים אחרי הטמעה של קוד מעקב שהקוד שלנו לא עובד כמו שצריך ושפספסנו את מקורות התנועה של כמה אלפי גולשים למשל. בעזרת האפשרות החדשה של אנליטיקס נוכל לבדוק מיד אם המידע שרצינו לא נאסף כמו שצריך במערכת ולתקן את הבעיה. אבל מעבר לבדיקה מיידית של תקינות המעקב אחר הקמפיין, Realtime Analytics פותח אפשרויות חדשות למעקב בזמן אמיתי אחר יעילותם של קמפיינים פרסומיים ברשת ומחוצה לה. למשל, עדכון ושיפור של קמפיין באנרים אינטרנטי בעודו רץ, או בחינה של מספר המבקרים החדשים שנכנסו לאתר מסחר אלקטרוני מיד בתום פרסומת שלו בטלוויזיה.

מדידת ההשפעה של המדיה החברתית

כמה תנועה מביא לנו Like או Tweet או 1+ או סתם איזה Bookmark? אנחנו משתפים בהתלהבות גדולה כל שינוי שאנחנו עושים באתר – מוסיפים מוצר חדש, כותבים פוסט, כותבים תגובה (לפוסט שכתבנו…), מעלים סרטון – אבל כמה תנועה באמת הבאנו לאתר משיתוף כזה או אחר באחת הרשתות החברתיות? בעזרת Realtime Analytics נוכל לבדוק מיד כמה ביקורים הביא ה-Recommend שזה עתה עשינו לפוסט החדש או ה-Tweet לסרטון השיווקי. באמצעות תיוג של כל אחד מסוגי השיתופים ברשת אפשר למדוד כמה תנועה מיידית מביאה כל אחת מהרשתות החברתיות, ובעיקר – מתי היא מפסיקה להביא תנועה… כדי שנוכל לעשות מיד איזה Retweet.

נשמע מגניב, איך מפעילים את ה-Realtime הזה?

דוחות Realtime Analytics זמינים רק בגרסה החדשה של האנליטיקס – סיבה לא רעה לשדרג לגרסה החדשה (כפתור ה-New Version האדמדם ליד שם המשתמש). דוחות ה-Realtime מופיעים בינתיים תחת לשונית Dashboards, אבל על פי הבלוג של גוגל אנליטיקס הם יעברו ללשונית דף הבית בממשק המשתמש המעודכן של אנליטיקס שיעלה בקרוב. כיוון שבכל מקרה לרובינו הגישה ל-Realtime תיפתח רק בשבועות הקרובים, אפשר לחכות בסבלנות עד שהדוחות החדשים יצוצו לנו בדף הבית של האנליטיקס. מי שבכל זאת לא יכול לחכות עד שה-Realtime יהיה נחלת הכלל, יכול להירשם כאן: https://services.google.com/fb/forms/realtimeanalytics/ ולקבל גישה מוקדמת.

google-realtime-analytics

אז עכשיו כשאנחנו כבר יכולים לראות כמה טראפיק מגיע לאתר בזמן אמיתי, לא נותר לנו אלא לחכות לפיתוח הבא של אנליטיקס – לראות היום כמה טראפיק יגיע לאתר מחר!