זמן קריאה: 9 דקות

מאמר אורח מאת דניאל זריהן.

Search Console הוא אחד הכלים החזקים ביותר שיש לנו כמנהלי ומקדמי אתרים. בניגוד לכלים אחרים שאמורים לדמות את הזחלן של גוגל או כאלו שמנסים לשלוף מידע דרך כל מיני טריקים ודרכים עקיפות, הנתונים ב-Search Console  מגיעים ברובם מגוגל עצמה. נכון, יש מגבלה על כמות הנתונים שאנחנו רואים ועל הנתונים עצמם אבל זהו עדיין כלי שחובה להכיר.

1. אימות אתר ברמת הדומיין

אימות של אתר ברמת הדומיין דרך עדכון רשומה אצל הרשם (בלי לפגוע בקישור שבין האתר לדומיין) מאפשר לנו לאמת באופן אוטומטי גם את כל הסאב דומיינים שלו ולראות נתונים מאוחדים. אם אנחנו מאמתים בכל דרך אחרת, עלינו להיכנס לכל סאב דומיין בנפרד ולאמת אותו, ואז הנתונים יופיעו בנפרד.

אימות אתר ברמת הדומיין
אימות אתר ברמת הדומיין

2. אופטימיזציה לזחילה והוספה לאינדקס של גוגל

הבדיקה הראשונה לאופטימיזציה שנרצה לבצע היא לבדוק האם יש לנו עמודים שלא נרשמו באינדקס של גוגל כמו שצריך. לשם הבדיקה עדיף לבחור 4-5 עמודים מחלקים שונים באתר כמו למשל עמוד הבית, קטגוריות, מאמרים וכו'.

האפשרות הזו נמצאת תחת "בדיקת דף" בתפריט הצדדי של הסרצ' קונסול. תוצאה תקינה אמורה להיראות כך:

בדיקת דף ב Google Search Console
בדיקת דף ב Google Search Console

אם גוגל לא מסוגל לאחזר את הדף, ייתכנו לכך כמה סיבות:

  1. הכתובת נחסמה דרך קובץ robots.txt או התג noindex
  2. העמוד "קבור" בעומק האתר ולכן גוגל לא מסוגל להגיע אליו
  3. האתר עולה לאט ותקציב הזחילה של האתר נגמר
  4. העמוד מחזיר קוד שגיאה כלשהו שאינו 404.

על מנת לראות את כל השגיאות האלו בצורה מרוכזת, יש לגשת לפריט "כיסוי" תחת "אינדקס".

העמודים עצמם יהיו מקובצים לפי שגיאות כמו למשל "תג noindex" או שגיאות שרת מסוימות. לחיצה על כל שגיאה תביא מספר דוגמאות לדפים שהושפעו  (מפאת מקום רואים רק את הכתובת הראשונה):

דף עם שגיאת שרת
דף עם שגיאת שרת
 דף עם שגיאת שרת
דף עם שגיאת שרת

מעבר לזאת, יש גם דפים שלא נכללים באינדקס בגלל הגדרות אחרות או כאלו שלא רשומים תחת הדוגמאות הנ"ל. כדי למצוא אותם יש לחזור לדו"ח הראשון ולבחור ב-"דפים שאינם כלולים".

גם אם מדובר במספר גדול של דפים לא צריך להיבהל: הרבה מערכות ניהול תוכן (CMS) מייצרות עמודים שלא נרצה שגוגל יוסיף לאינדקס: לדוגמא עמודי ארכיון, עמודי סינון, תגיות למיניהן ועוד – עמודים אלה לא תורמים לאיכות הכללית של האתר ואף גורמים ממנה, ועדיף שלא יתווספו לאינדקס של גוגל.

דפים שאינם כלולים
דפים שאינם כלולים

לחיצה על כל דף תפתח את קובץ ה-Robots.txt כמו שגוגל רואה אותו.

3. שליחת מפת אתר

במקרה ומספר הדפים הכולל לא מתאים למספר הדפים שיש לכם באתר, יכול להיות ששליחת מפת אתר תשפר את המצב. האפשרות לשלוח מפת אתר נמצאת תחת תפריט "אינדקס" ו-Sitemaps. גם אם יש לכם כבר קובץ sitemap, רצוי ללחוץ עליו כדי לוודא שלגוגל אין בעיה לגשת אליו.

טיפ לאתרים גדולים: אתרים עם אלפי ועשרות אלפי עמודים יותר – מוטב כי יפצלו את מפת אתר לכמה מפות לפי מחלקות: לדוגמא מפת אתר למוצרים, מפת אתר לקטגוריות, מפת אתר למאמרים וכו'. במידה והאתר מכיל גם מדיה עשירה ניתן וגם מומלץ להכין מפות אתר לתמונות, וידאו וכו'.

4. בדיקת ביצועים של מילות מפתח ומציאת מילות מפתח בלתי מנוצלות

כאן אנחנו מגיעים לדבר האמיתי… שיפור הדירוגים בגוגל. כדי לעשות זאת :

  1. לחצו על ביצועים בתפריט הצדדי
  2. בדוח שייפתח לחצו על "מיקום ממוצע"
  3. כעת לחצו על האייקון של המסנן מתחת לטור של "מראה החיפוש".
  4. בתוך המסנן שנפתח סמנו את "מקום"
  5. שנו את ההגדרה ברשימה הנפתחת ל-"גדול מ" והקישו את המספר 11.
  6. לחצו על "בוצע"

בעיקרון היינו יכולים גם לבחור ב"גדול מ-10", אבל מכיוון שהתוצאה רשומה בממוצעים, סביר להניח שהיינו מקבלים המון תוצאות שעשויות להופיע גם בעמוד הראשון.

הדבר הבא שאנחנו צריכים לשים לב הוא מהן השאילתות עם נפח החיפוש הגבוה. לכן נלחץ על המילה "הופעות" בטור המתאים כדי לראות את השאילתות מאלו בעלות הנפח הגבוה לאלו בעלות הנפח הנמוך.

בשלב הבא אנחנו צריכים למצוא מהם העמודים שמופיעים בתוצאות כתגובה לשאילתה. נלחץ על השורה הרלוונטית ואז נלחץ על העמודה "עמודים".

אנחנו אמורים לראות משהו כזה:

 בדיקת ביצועים של מילות מפתח ומציאת מילות מפתח בלתי מנוצלות
בדיקת ביצועים של מילות מפתח ומציאת מילות מפתח בלתי מנוצלות

במקרה הזה נסתכל על העמוד הראשון מכיוון שמספר הצפיות שלו הרבה יותר גבוה. גם המיקום של העמוד נמוך וגם אחוזי הלחיצות לא מאוד גבוהים… כך שיש פוטנציאל גבוה לשפר את המיקומים שלו.

שיפור תוכן העמוד

כדי לשפר את הדירוגים, בדרך כלל נצטרך לגעת בעמוד עצמו. ניתן כמובן גם לשפר דירוגים של עמודים באמצעות קישורים חיצוניים, אבל מכיוון שבסרץ' קונסול עסקינן – נתרכז הפעם בשיפורים שאפשר לעשות ברמת האונסייט:

  • לוודא שהמאמר אכן רלוונטי ברמה גבוהה לשאילתות שמופיעות בקונסות ומדורגות במיקומים ריאליים
  • לשפר את הנוכחות הביטויים במאמר, בדגש על אזורים אסטרטגיים מבחינת SEO כמו שדה הטייטל, הפסקה הראשונה של המאמר, תגיות ALT של תמונות, תגית H1 ועוד.
  • לקשר לעמוד מעמודים נוספים באתר – רצוי עמודים חזקים שגם רלוונטיים לנושא ויש להם זיקה אליו
  • להעשיר את העמוד בעזרת סרטונים ו/או תמונות או כל אמצעי מדיה עשירה רלוונטי

שיפור אחוז הלחיצות (CTR)

שיפור אחוז הלחיצות הוא עוד אספקט חשוב ביותר מכיוון שגם עמוד שזוכה להמון צפיות לא יהיה אפקטיבי אם לא יכנסו אליו כמעט גולשים. כדי לזהות עמודים עם אחוזי כניסות נמוכים, אבל כאלו שנמצאים במקומות גבוהים, נחזור לדוח הראשי ונבצע את מה שביצענו קודם. ההבדל שהפעם נשלב בין העמודות של "שיעור קליקים (CTR)" ומיקום ממוצע.

הפילטרים שנפעיל הם:

  • מיקום ממוצע נמוך מ-10 (כלומר, בעשיריה הראשונה)
  • שיעור קליקים נמוך מ-1.0

עכשיו נסדר את השאילתות על פי המיקום שלהם מהגבוה לנמוך.

שאילתות שכוללות רק שם של מותג או URL בדרך כלל יהיו פחות רלוונטיות מכיוון שהגולש לרוב יחפש את האתר הרשמי. נשארנו עם השאילתות היותר מורכבות ובדרך כלל אלו של הזנב הארוך.

האספקט הישיר שיש לנו שליטה עליו הם תגי המטא, הכותרת והתיאור. למרבה הצער, יש שני דברים שאנחנו לא שולטים עליהם, אבל לפעמיים כן נצטרך לקחת אותם בחשבון:

  1. מודעות ממומנות
  2. סוגי תוצאות בעמוד כמו למשל תמונות או קטעי ווידאו שאנחנו לא מעוניינים לקדם אותם

גם כאן המטרה שלנו היא למצוא את כוונת המשתמש. אנחנו אמנם לא יודעים עד כמה גוגל באמת יודע מה המשתמש מחפש, אבל סביר להניח שהתוצאות בעמוד הראשון, גם האורגניות וגם הממומנות הן מדגם מייצג לא רע.

לכן, חשוב לבדוק את המתחרים, לראות מה הם מציעים, לקחת את נקודות החוזק הייחודיות שלנו ולכתוב את תגי המטא בצורה שיווקית וקונקרטית כמה שיותר לכל עמוד (לא להסתפק בסתם תבניות משעממות כמו "החברה שלנו  תספק לכם את המוצרים הטובים ביותר"…)

לפעמיים נגיע למסקנה שכוונת המשתמש פשוט לא מתאימה לנו. לדוגמה, אם ניקח את הנושא השנוי במחלוקת של קניית קישורים, יכול להיות שנמצא שכל העמודים חוץ מהעמוד שלנו מציעים שירות כזה. לעומת זאת, אנחנו מופיעים בתוצאות בגלל שיש לנו עמוד שמסביר על טקטיקות פסולות ולא מומלצות (לדעתנו) של קידום שחור. במקרה הזה, לא נוכל לעשות הרבה כדי לשפר את ה-CTR. גם אם נשפר אותו, זה לא ייתן לנו הרבה כי רוב הגולשים כבר מקובעים על מה שהם רוצים.

מידע מובנה ("תוצאות עשירות")

עוד דבר שיכול לעזור לנו בהקשר של אחוז הלחיצות הוא שימוש במידע מובנה. מידע מובנה לא מתאים לכל עמוד, אבל הוא יכול לעזור לנו בעמודים מסוימים. לדוגמה, אם יש לנו מוצר פופולארי במחיר אטרקטיבי, אבל המחיר הזה לא מופיע בתוצאות בפורמט המיוחד שלו, התוצאה מאבדת את הייחוד שלה.

למרבה המזל, את המידע המובנה אנחנו יכולים לבדוק גם כן דרך אחד הכלים של גוגל, בעבר הוא היה בתוך הסרצ' קונסול (ולכן הוא רלוונטי לכאן), אבל נכון להיום תצטרכו לגשת לשם ישירות. אם נכניס כתובת של דף שיש בו כבר מידע מובנה מוטמע, נוכל לראות אם יש פרמטרים מסוימים שאנחנו מפספסים. אם אין בדף מידע מובנה, עדיין נוכל לראות אם אפשר להטמיע בו מידע כזה.

מידע מובנה
מידע מובנה

ניתן גם להיעזר בכלי נוסף של גוגל שיעזור לכם להטמיע את הסימון עצמו בהתאם לסוג הדף. כל מה שעליכם לעשות זה לטעון את הדף, לסמן את המידע הרלוונטי ולבחור לאיזה שדה לצרף אותו. לאחר מכן תקבלו קוד HTML אותו תוכלו להטמיע בתבנית של העמודים השונים באופן ידני בהתאם לנתונים בכל עמוד. כמובן שבמערכות ניהול תוכן שונות כמו וורדפרס יכולים להיות תוספים או עזרים אחרים שיעשו את אותו הדבר.

אל תשכחו גם את ההתנהגות של הגולשים

גם אחרי שביצענו אופטימיזציה לעמודים, לא תמיד נוכל לראות את שיעור ההמרות עולה. לפעמים יש לנו בעיות יסודיות באתר שה-Search Console לא יכול להתייחס אליהן. לכן, חובה לעבור על העמודים או החלקים באתר שעשינו להם אופטימיזציה ולבדוק מדדים כמו זמן שהייה בעמוד, שיעור יציאה ממנו, האם הוא הוביל להמרות ישירות ועוד.

כלים נוספים בתוך ה-Search Console

  1. נוחות השימוש בניידים (תחת שיפורים) : מאפשר לכם לראות עמודים תקינים ולא תקינים בניידים (במובייל) מספר העמודים שיוצג כאן עשוי להיות נמוך יחסית למספר העמודים הכולל באתר.
  2. פעולות ידניות (תחת "אבטחה ופעולות ידניות") : סביר להניח שאם קיבלתם הודעה ידנית על ענישה שאינה אלגוריתמית במהלכה הצוות של גוגל סימן את האתר, אתם כבר מטפלים בה. עם זאת, במידה ואתם מקבלים גישה ראשונית לאתר שדורש בדיקה, חשוב לראות שלא הופעלו עליו שום פעולות ידניות. אם הופעלה על האתר פעולה ידנית, תוכלו לראות מהן בדיוק הבעיות וכיצד לפתור אותן. קחו בחשבון שהבדיקה על ידי הצוות האנושי של גוגל יכולה לקחת זמן.
  3. קישורים – חובה לציין שבדיקת הקישורים של גוגל היא לא מאוד מהימנה וייתכן שתגלו הרבה קישורים שנעלמו מזמן וקישורים חדשים כלל לא יופיעו. יחד עם זאת, זה כלי שקל מאוד להשתמש בו אם אתם לא רוצים להפעיל כלי מתקדם יותר או שאין לכם זמן לחכות להפקת הדוח שלו.