הבלוג של SEO ישראל

הבשורה מפי גוגל אנליטיקס: Universal Analytics

גוגל שחררו לאחרונה גרסה חדשה לממשק האנליטיקס, אשר פתחה בפנינו צוהר לעולם חדש של הזדמנויות מדידה והבנה שיווקית. תכירו את Universal Analytics: הבייבי החדש של גוגל אנליטיקס והכלי שיאפשר לכם לדעת הרבה, ואף יותר מכך.

גרסת ה-Universal Analytics (או בקצרה UA) נולדה מתוך הצורך לאפשר לאנשי שיווק ומשתמשי התוכנה להשיג הבנה רחבה יותר של נקודות המגע של האורחים ולהבין את היחסים בין הערוצים והפלטפורמות השונות, בכל אחד משלבי האינטראקציה הפוטנציאליים, offline או online – שלב הפרסום, המכירות, השימוש במוצר, תמיכה וכדומה.

הגרסה מציעה ספריית JavaScript חדשה (analytics.js) וספריות עיון למפתחים שמאפשרות התממשקות עם אפליקציות, מכשירים ניידים, מערכות BackOffice, קונסולות משחקים, תוכנות CRM ומכשירים דיגיטליים נוספים כגון מערכות בקרה ומעקב וטלוויזיות חכמות. קראתם נכון: הגרסה החדשה מאפשרת מעקב לא רק אחר אתרי אינטרנט ואפליקציות סלולאר, אלא גם התממשקות למערכות off line ומכשירים דיגיטליים חיצוניים.

כך נראה סקריפט המעקב החדש:


<!-- Google Analytics -->
<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-XXXX-Y');
ga('send', 'pageview');

</script>
<!-- End Google Analytics -->

גרסת ה-UA דורשת הגדרה של נכס (Property) חדש, אם כי ניתן להגדיר מעקב מקביל אחר הגרסה הקלאסית (ga.js) והאוניברסאלית (analytics.js), באמצעות הטמעת שני הסקריפטים בו בזמנית. חשוב להבהיר שנכון להיום, אין אפשרות להמיר נכסי אנליטיקס קיימים לגרסת ה-UA. המעקב באמצעות UA חייב להתבצע באמצעות נכס חדש ייעודי לכך.
הסקריפט החדש מתאים למעקב אחר אתרים מרוביי סאב-דומיינים, ללא הצורך בשורה נוספת בקוד. יחד עם זאת, כדאי לשים לב כי ייתכן ויהיו הבדלים בין הנתונים של הנכס המסורתי לבין נתוני UA. קובץ ה-analytics.js שוקל כמחצית מהמשקל של הסקריפט המסורתי (20k לעומת 40k), כך שייתכן וזמן הטעינה שלו מהיר יותר וכתוצאה מכך, המדידה מדויקת יותר.

דוגמא להטמעה של שני הסקריפטים במקביל (ga.js + analytics.js):


<!-- Universal Analytics analytics.js Script -->
<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-XXXX-Y');
ga('send', 'pageview');

</script>
<!-- End Universal Analytics analytics.js Script -->

<!-- Google Analytics ga.js Script -->
<script type="text/javascript">

  var _gaq = _gaq || [];
  _gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXX-X']);
  _gaq.push(['_trackPageview']);

  (function() {
    var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
    ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
    var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
  })();

</script>
<!-- End Google Analytics ga.js Script -->

UA מביא עימו גישה חדשה אשר מתבססת על משתמשים (Visitors) ולא על ביקורים (visits). כל זאת מתבצע באמצעות שימוש בעוגייה אחת בשם _ga, אשר מוגדרת (בדומה לעוגיית ה-__utma המסורתית) לפרק זמן של 24 חודשים (שנתיים) ומיוצרת מחדש עם כל שליחה של Hit (צפייה בעמוד, המרה, או כל אינטראקציה אחרת אשר נמדדת באנליטיקס). העוגייה מכילה מידע מאוד בסיסי, כשמרבית המידע מאוחסן על גבי השרתים של גוגל.

בדומה להיום, ניתן לבצע שינויים במאפייני העוגייה, כמו שינוי שם העוגייה, כתובת הדומיין למעקב ומשך החיים שלה. לדוגמא:


ga('create', 'UA-XXXX-Y', {
  'cookieName': 'new_cookie_name'
  'cookieDomain': 'mynew.domain.com',
  'cookieExpires': 60 * 60 * 24 * 28  // Time in seconds.
});

באותו האופן, ניתן גם להגדיר את העוגייה עם פרק זמן של 0 שניות, ובכך להפוך אותה לעוגייה שפגה עם סיום ה-Session של הביקור.

מאחורי הקלעים, עם כל התחברות של משתמש, המערכת מייחסת לאותו מבקר ערך ClientID אשר מאפשר מעקב אחר אותו משתמש בפלטפורמות שונות. לדוגמא: משתמש אשר התחבר לאתר ממספר מחשבים, מספר דפדפנים, מהסמארטפון או מהטאבלט. בעבר, לא ניתן היה לזהות שמדובר באותו משתמש, שכן הנתונים היו מבוססים על ה-Cookies שנשמרו בכל אחת מהפלטרפומות.

הממשק של הגרסה החדשה מאפשר גם הגדרה פשוטה ומהירה של כמה מאפיינים וערכים מותאמים אישית, מבלי הצורך לשנות את קוד האתר. לדוגמא:

הגדרת מקורות חיפוש אורגניים נוספים – הגדרת מנועי חיפוש חדשים שאינם כלולים כברירת מחדל ברשימת מנועי החיפוש המוכרים של גוגל אנליטיקס. הרשימה הבסיסית די מצומצמת, ובאופן טבעי אולי, אינה מכילה את כל מנועי החיפוש האורגניים. בוואלה! לדוגמא, משתמשים במנוע החיפוש של גוגל, אך הסאב-דומיין search.walla.co.il מוגדר כאתר מפנה, מאחר ואינו מוכר לגוגל אנליטיקס כמנוע חיפוש אורגני. בגרסת ה-UA, ניתן לבצע הגדרה פשוטה בממשק על מנת לאפיין את search.walla.co.il כמנוע חיפוש אורגני (מה שבעבר דרש גישה לסקריפט המעקב של האנליטיקס).

דוגמא לרשימת מנועי חיפוש חדשים:

הגדרת מקורות חיפוש אורגניים נוספים

הגדרות פעילות באתר – הגדרה של מאפייני Session ללא צורך בגישה לקוד. לדוגמא: שינוי ברירת המחדל לזמן חוסר פעילות באתר, או חוסר פעילות של מסע פרסום. אפשר להגדיר את הפרק זמן ל-Session עד ל-4 שעות.

אי-הכללה של הפניות – סינון אתרים מפנים (כגון אתרי פיתוח שאנו לא רוצים לכלול בסטטיסטיקות).

אי הכללה של מונחי חיפוש – סינון מונחי חיפוש אורגניים שהביאו תנועת אורחים.

מבין התכונות הנתמכות בגרסת ה-UA הנוכחית, ניתן למצוא את המעקב הסטנדרטי אחר כל ה-Metrics המוכרים (כמו ביקורים, מבקרים, צפיות, זמן שהייה וכן הלאה), מעקב אחר מקורות התנועה, מיקום גיאוגרפי, קמפיינים שיווקיים וכדומה. מעקב אתרי מסחר (eCommerce Tracking), אירועים / Event Tracking (שימו לב כי נדרשת הגדרה שונה מאשר בגרסת ה-ga.js), התממשקות לנתוני גוגל אדוורדס וכדומה.

נראה שהגרסה הנוכחית לא תומכת במשתנים מותאמים אישית (Custom Variables), אלא מציעה במקום זאת שימוש במאפיינים וערכים מותאמים אישית (Custom Metrics and Dimensions). אפשרות חדשה זו מציעה הגדרה של עד 20 מאפיינים או תכונות מותאמות אישית, בצורה נוחה וגמישה יותר מבעבר. המשתנים החדשים מוגדרים ישירות בשרתי גוגל אנליטיקס (בניגוד להגדרת ה-Custom Variables הישנה, שהתבצעה בצד הלקוח).

מאפיינים וערכים מותאמים אישית

חסרונות

הגרסה הנוכחית אינה תומכת בניסויי תוכן (Content Experiments), רשימות Remarketing, אינטגרציה של AdSense ומעקב אחר אתרים מרוביי דומיינים. סביר להניח שעם הזמן, הגרסה תתמוך בכל האפשרויות הללו.

האם לעבור למדידת UA?

הסקרנים שבינינו יכולים להתחיל לעבוד עם UA כבר היום, אם כי לא צריך להילחץ ולעשות זאת מהר. המעבר ל-UA דורש הגדרה מחדש של מאפייני מעקבים רבים (כמו eCommerce Tracking, Event Tracking וכדומה), מה שלא נשמע מפתה עבור כל אחד. כמו כן, יש לציין כי הגרסה הנוכחית מוגדרת עדיין כגרסת בטא פתוחה, אשר נמצאת עדיין בשלבי פיתוח. יחד עם זאת, גוגל הבהירו כי עדכונים ופיתוחים עתידיים יתמקדו אך ורק ב-UA, כך שאין ספק שה-UA יתפתח ויהפוך לדומיננטי יותר ויותר. אני כבר חסר סבלנות ואכול ציפייה לקראת הבשורה מפי גוגל אנליטיקס…

נשארים בלופ

הרשמו לניוזלטר שלנו ועדכונים חמים, מדריכים וטיפים מאנשי המקצוע המובילים בארץ אצלכם במייל, ללא ספאם וללא הטרדות.

8 תגובות

  1. אחלה מאמר מקיף ומעניין.

    אני תוהה מאיפה אתם מביאים את המידע "UA מביא עימו גישה חדשה אשר מתבססת על משתמשים (Visitors) ולא על ביקורים (visits). כל זאת מתבצע באמצעות שימוש בעוגייה אחת בשם _ga, אשר מוגדרת (בדומה לעוגיית ה-__utma המסורתית) לפרק זמן של 24 חודשים (שנתיים) ומיוצרת מחדש עם כל שליחה של Hit (צפייה בעמוד, המרה, או כל אינטראקציה אחרת אשר נמדדת באנליטיקס). העוגייה מכילה מידע מאוד בסיסי, כשמרבית המידע מאוחסן על גבי השרתים של גוגל."

    זה משהו שגוגל חושפים?אשמח לתשובה.

  2. היי רביב,

    תוכל לקרוא עוד בנושא ה-Cookies באתר המפתחים של גוגל: כאן וגם כאן. בנוסף, אם תתחיל להשתמש ב-UA – תוכל לעקוב אחרי ה-Cookies ולראות את פרטי העוגייה.

  3. יניב, פוסט מעולה כרגיל!
    תוכל לתת דוגמא ממשית לשימוש offline ב-UA?
    ….
    ….
    קצת גיגלתי בנושא
    באחד הבלוגים קראתי לדוגמא אפשרות לעקוב אחר צפיות ביצירות אומנות התלויות במוזיאון.

    הנה ווידאו נחמד שמסביר רעיונות נוספים:
    http://www.youtube.com/watch?v=C27yMQOS8n0

  4. אכן זוהי בשורה שניתן לעקוב אחר הגולש ולא רק לראות ביקורים. עכשיו ניתן לעקוב אחר הגולש ולא משנה מאיזה מכשיר הוא גלש ולראות את התהליך כולו, למשל: התחיל לגלוש לאתר מתוך מחשב בעבודה, בדרך גלש מהמובייל, אחר כך בבית מהטאבלט, אחרי יומיים לחץ על מודעה retargetnig ושעה אחרי זה על וידאו ביוטיוב ולבסוף רכש.
    במערכת אנליטיקס הקודמת רואים רק כניסות אבל אין אפשרות לדעת שאלו כניסות של אותו גולש.
    הרעיון בבסיסו טוב והשאלה איך הוא יעבוד ועד כמה גוגל אנליטיקס יוכל לזהות את הגולש.
    אעיין בתוכן שהפנת אליו את רביב.
    תודה רבה על העבודה שהשקעת

  5. שמח לראות שיש מי שמרים את הכפפה ומביא לנו את החדשות מבית גוגל כולל הסברים. מעולה, תודה רבה!

  6. איך בעצם נוצר ClientID אחיד בכל המכשירים? הם מסתמכים על זה שהם יהיה חשבון גוגל בכל אחד מהמכשירים? מה עם כאלה שאין להם חשבון גוגל?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד קצת ואתם בדרך לקידום אתרים טוב יותר

מלאו את כל הפרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. 
רוצים לדבר איתנו על נושא אחר? צרו קשר מכאן