זמן קריאה: 2 דקות

לאחרונה הצטרפה רשת שותפים חדשה (shutafim.net) אל זירת השיווק הישראלית. הרשת מציעה לבעלי אתרים להרשם ולהפנות גולשים אל מפרסמים, ולקבל בתמורה אחוז מתוך הכנסות המפרסמים מאותם הגולשים. מודל זה מצליח ביותר בעולם, ורשתות שותפים גדולות (כמו cj.com או linkshare) מהוות מוקד הכנסה עיקרי להמוני בעלי אתרים.

בעבר נעשו מספר נסיונות לבנות רשתות שותפים ישראליות (ניתן להזכיר את clickcenter.net ואת partners.co.il), אך נסיונות אלו נכשלו (בשלב זה). נשאלת אם כן השאלה העיקרית – האם יש מקום לאתר תוכניות שותפים ישראלי?

בפני רשת השותפים החדשה יעמדו מספר בעיות עיקריות:

  • עלויות כניסת מפרסמים גבוהות – 5500 ש"ח להרשמה, 500 ש"ח חיוב עמלות חודשי מינימלי, 1000 ש"ח הפקדת מקדמה על חשבון עמלות עתידיות, ועוד 30% מסך התשלומים לשותפים. עמלות אלו בודאי שאינן גבוהות עבור מפרסם בינלאומי, אך עבור מפרסמים ישרליים הן נראות כגבוהות בצורה חריגה. אמנם הסכום מרחיק מפרסמים לא רציניים, אך מרתיע מפרסמים שעדיין אינם מכירים את המערכת מאחר והיא בתחילת דרכה.
  • המנטליות הישראלית – אנחנו עדיין לא אימצנו עד הסוף את נושא הקניה באינטרנט (מספיק לראות את סגירת אתר mitos לאחרונה). קונים רבים עדיין מחפשים את המחיר הטוב ביותר ברשת, ואז משכנעים את החנות השכונתית למכור להם במחיר זה… אולי בגלל המרחקים הקצרים יחסית ממקום למקום בתוך הארץ.
  • מיעוט מפרסמים – במערכת אין כיום כמעט מפרסמים (המפרסמים הקיימים הם הבעלים של המערכת), מה שגורם לבעלי אתרים שנרשמים למערכת לא להתייחס אליה ברצינות. ככל שיעבור זמן רב יותר (נכון לכתיבת מילים אלו השירות החדש הוכרז רק לפני 10 ימים), ולא יצטרפו מפרסמים חדשים למערכת, יקטן אמון בעלי האתרים בשירות. המבחן האמיתי של אתר שותפים יהיה בגיוס מהיר של מפרסמים – משימה לא קלה (אולי כדאי להעלות מעט את עמלת ההפניה של מפרסם מ-5 ש"ח?).
  • הונאות – ישראל מדינה בעייתית באופן יחסי בנושא הונאות מסוגים שונים, החל מהונאות קליקים וכלה בהונאות לידים (אנשים שנרשמים בתור leads למרות שאין להם כל עניין במוצר). להערכתי בעיה זו חריפה יותר בארץ מאשר במדינות המערב.

בקיצור – בהחלט כדאי להצטרף אל רשת השותפים החדשה – אך פשוט לא לצפות ליותר מדי…