
גוגל מבצעים ניסוי בפרסום בו מבוצע תשלום לפי פעולה (CPA – cost per action), או בשמה השני של השיטה – תוכנית שותפים (affiliate program). בשיטת עבודה זו מקבל בעל האתר תשלום רק עבור משתמשים שלחצו על הפרסומת וביצעו פעולה מוגדרת מראש באתר היעד. התשלום יכול להיות עבור רכישת מוצר, יצירת קשר או הגעה אל דף מסויים מוגדר מראש. שמה של הרשת החדשה הוא Content Referral Network.
במסגרת הניסוי החדש בוחר בעל האתר את המוצרים אותם הוא מעוניין לקדם, ולשם כך הוא ידביק קוד מיוחד באתר שלו, שיציג את המוצר הרצוי. המוצר לא יתחלף בדומה לפרסומות google adsense רגילות, אלא ישאר קבוע. את הדוחות על מצב הפרסום מקבל בעל האתר בדואר בשלב זה, ולא במסגרת המערכת הרגילה.
במסגרת הניסוי מאפשר גוגל לבעלי האתרים מרחב פעולה נרחב יותר, כמו לדוגמא בכך שבעל האתר יוכל לכתוב כי הוא ממליץ על המוצר, בניגוד למצב במודעות גוגל אדסנס רגילות, אך בעל האתר לא יוכל עדיין לכתוב "לחץ כאן" ליד המודעה.
דובר רשמי של גוגל אישר את קיום הניסוי, ואמר כי גוגל מרוצים מן התוצאות שנאספו בינתיים. בשלב זה הניסוי הוא על פי הזמנה בלבד. הניסוי החדש ודאי מדאיג חברות כמו commision junction, valueclick ו-linkshare.
