כפי שעדכנו אתכם, בחודשים האחרונים google הרחיבה את השימוש ברכיב ה-AI Overviews, רכיב שמופיע לרוב בראש תוצאות החיפוש (לא תמיד), ומציג סיכומים שנוצרו באמצעות ה-AI. הרכיב מציג את מקורות המידע ואף משלב קישורים אליהם.
השבוע, איגוד בעלי אתרים בשם Independent Publishers Alliance, הגיש תלונה רשמית באירופה בטענה שרכיב ה-AIO פוגע באתרים. שמשתמש בתכנים המפורסמים בהם ללא הסכמה, מציג את המידע בתוצאות החיפוש וגורם לכך שגולשים מקבלים פעמים רבות את התשובה כבר בעמוד תוצאות החיפוש ולא נכנסים לאתרים. הדרישה של בעלי האתרים מהממונה האירופי היא לנקוט באמצעים מיידים שיגבילו את השימוש ברכיב ה-AIO עד לבחינה מעמיקה של הנושא.
נכון לנקודת זמן זו, הנציבות האירופית טרם הגיבה רשמית לתלונה. אם יוחלט לוותר על מתן צו זמני זה יאלץ את Google להגביל את הפעלת רכיב ה-AIO באירופה, ומעניין יהיה לראות כיצד זה משפיע על האופן שבו הרכיב ישולב בתוצאות החיפוש בשאר העולם.
במקביל לתלונה זו, הוגשו תלונות דומות גם לרשות לתחרות באנגליה ולבתי משפט בארה״ב, המוחים נגד שילוב הרכיב בתוצאות החיפוש מבלי לקבוע מנגנון הסכמה ברור.
מה זה ה-AI Overviews?
כאמור פיצ׳ר ה-AI Overviews, הוא פיצ׳ר שמספר תשובות לשאילתות של גולשים, לעתים קרובות באמצעות סיכום מידע מתוך אתרים קיימים. הרכיב מופיע בפעמים רבות בראש עמוד תוצאות החיפוש, כך שהגולש מקבל מקבל את המידע ולא צריך להיכנס לאתר שהוא מקור המידע.
מה שככל הנראה עורר תגובות חריפות בקרב בעלי האתרים הוא ש-Google החלה גם לשלב פרסומות בתוך הרכיב.
מהי טענת בעלי האתרים כנגד רכיב ה-AIO של Google?
התלונה שהוגשה על ידי ה-Independent Publishers Alliance כוללת מספר טענות עיקריות:
פגיעה משמעותית בתנועה האורגנית – כאשר גולשים מקבלים תשובה מלאה כבר בתוצאות החיפוש באמצעות רכיב ה-AIO, פעמים רבות הם לא צריכים ללחוץ על הקישור לאתר שהוא מקור התוכן, מה שפוגע באופן ישיר בכמות הכניסות לאתר.
פגיעה בהכנסות אתרי תוכן – פגיעה בתנועה האורגנית מובילה במישרין לפגיעה בהכנסות בעלי אתרים, במיוחד אתרי תוכן שמסתמכים על הכנסות מפרסום.
שימוש בתוכן ללא הסכמה – לבעלי אתרים אין את האפשרות לבחור למנוע ממודלים של LLM להתאמן על התוכן המופיע באתרים שלהם. הברירה היחידה להגן על שמירת זכויות היוצרים של התוכן של בעלי האתרים היא באמצעות בחירה בהעלמות מוחלטת מתוצאות החיפוש.
תגובת Google
Google טוענת בתגובתה כי מטרתו של רכיב ה-AI Overviews הוא לשפר את חווית הגולש, וכי הוא טומן גם הזדמנויות חדשות לחשיפת עסקים ותוכן. עוד בהמשך התגובה של Google היא טוענת כי ירידה בתנועה האורגנית עליה מתלוננים בעלי האתרים, עשויה להיגרם מגורמים רבים כמו שינויים עונתיים או עדכוני אלגוריתם. ומצהירה גם שהיא שולחת מדי יום ״מיליארדי קליקים״ לאתרים ברחבי הרשת.
לסיכום
כניסת ה-AI לעולם החיפוש מציבה אתגרים בפני בעלי אתרים, מפרסמים וגם עבור עולם מקדמי האתרים. לכן, מעקב צמוד אחר התפתחויות רגולטוריות, לצד מעקב צמוד אחר ההתפתחויות הטכנולוגיות והתאמת אסטרטגיית התוכן וה-SEO בהתאם, הכרחיים לשמירה של חשיפה של האתרים, התנועה והביצועים בעידן של חיפוש מבוסס AI.
