זמן קריאה: 4 דקות

מאט כץ וחבריו הזהירו השנה (לא פעם) אודות קישורים היוצאים תחת קישור עוגן מדויק (Anchor (text, אך המקרה הבא מרגיש לי שגוגל פעלו "למען יראו ויראו" וייתכן שהפעם, תגובתם מסתמנת כמחמירה יתר על המידה ואפילו מוגזמת.

כפי שניתן לראות, בעלי האתר www.docsheldon.com העוסק באסטרטגיות SEO, גילו שהאתר שלהם נענש ידנית (כל האתר נעלם מהמיקומים בצורה דרסטית) בטענה כי נתגלו קישורים לא טבעיים המפרים את ההנחיות של גוגל (Webmaster Guidelines) מבלי הסבר ברור מצד גוגל מהם אותם קישורים שגררו ענישה.

תמונת מסך מWMT של האתר:

WMT-action

הרמז היחיד שבעלי האתר קיבלו בדבר העבירה, היה בצורת ציוץ של Matt Cutts הפונה לבעל האתר בצורה קצת עוקצנית לטעמי:

matt-twitter

בבדיקה, התברר שהחברים בגוגל התכוונו לפוסט אורח שנכתב על ידי Pete Wise אשר מכיל שני קישורים יוצאים מהביוגרפיה אודותיו – הקישור הראשון, מוביל לאתר המספק מידע אנליטי אודות התנהגות האוכלוסייה הלטינית ברשת תחת טקסט עוגן מדויק(!) שנראה כמו פעולת SEO מכוונת (במיוחד שמדובר בבלוג של איש SEO) והקישור השני מפנה לעמוד ה-LinkedIn של כותב הפוסט.

הקישור המדובר:

link-action

החברה בגוגל החליטו שהקישור נעשה למטרות SEO בלבד ואינו מספק ערך מוסף לגולשי האתר ובכך, האתר עובר על חוקי הספאם בנושא – Guest posts, שנחנך 9 חודשים לאחר שהפוסט נכתב!

אנלוגיה המשרתת אותי, מול אנשים, בהסבר שלי אודות העונשים של גוגל היא: אם היו אומרים לכם שמעתה ואילך, אסור לעשן במקומות ציבוריים, סביר להניח, שהייתם מפסיקים ובכך מתחמקים מעונש (פשוט מאוד). אך, מה אם הייתי אומר לכם, שהחוק החדש שאוסר על עישון במקומות ציבוריים חל עליכם מהרגע שנולדתם וכל מי שעישן עד כה במקומות ציבוריים – ייענש בחומרה! אז איך הייתם מתמודדים?

מעבר לעובדה המטרידה שגוגל יכולים להמציא חוקים חדשים ולאכוף אותם רטרואקטיבית, אם נבחן את כותרת האתר הנפגע, נבחין שהאתר עוסק גם בבניית אסטרטגיות תוכן כאשר קישור לאתר המספק מידע אנליטי אודות התנהגות האוכלוסייה הלטינית ברשת, רלוונטי לאתר.

השאלה המטרידה היא, האם אתר שלם צריך להיענש בעקבות קישור אחד היוצא מעמוד אחד מתוך אתר המכיל כ-300 עמודים?

site

התשובה לדעתי צריכה להיות: נכון שצריכה להיות אכיפה בנושא ספאם, לרבות בלוגים המקשרים לאתרים חסרי כל הקשר רלוונטי לתוכנו של האתר המקושר ונכון שבמצבים שכאלו עדיף להוסיף מאפיין -rel nofollow .
קישורים לא ייעלמו מהעולם, לפחות לא בזמן הקרוב וכל עוד הם פה גוגל ימשיכו להמציא חוקים באופן נוקשה ויתרה מכך, הם ימשיכו להעניש אתרים כאוות נפשם.

דעתי היא, שבמקרה הנ"ל יש שני צדדים שהיו צריכים להילקח בחשבון במאזני הצדק בבית המשפט של גוגל (אחרי הכל – מי שנותן עונש, צריך להיות מודע לראיות):

הצד הראשון:

כבעל אתר, אתה רשאי להוציא קישורים למען הפניית גולשים בצורה אובייקטיבית ו/או כקרדיט לכותב.

הצד השני:

אם אתה רוצה להופיע במנוע החיפוש של גוגל, אתה צריך להישמע לקווים המנחים שלו. למשל, קישור מתוך טקסט עוגן מדויק עשוי להיראות כמניפולציה על אלגוריתם המנוע. ובנוסף, במידה והוחלט בכל מקרה להוציא קישור מדויק, שיתווסף מאפיין של Nofollow.

גוגל הגזימו בתגובתם, גם אם הקישור עבר על חוקי הספאם, הענישה הייתה צריכה להיות ממוקדת לעמוד הספציפי ולא לאתר כולו.

בנוגע ל- DocSheldon.com העונש הוסר לאחר חמישה ימים ואולי המקרה יגרום לחברה שם בגוגל לספק מידע נרחב אודות הענישה הידנית שהם ממהרים לתת, ואולי, הם יבינו שכל נושא הענישה צריך לעבור בדיקה מחדש (למרות שלא נראה לי שהם יבחנו זאת מחדש באמת).

לסיכום, זה אומנם נראה רק בזירה הבינלאומית, אולם כבר ראינו ששינויים כאלו מגיעים גם לאזורינו, היזהרו מאוד כאשר אתם בונים מערך קישורים לאתרכם, שימו לב מהו טקסט העוגן שממנו אתם מקבלים את הקישור ומאיזה אתר, האם הוא רלוונטי לאתרכם והאם קבלת קישור ממנו מהווה ערך מוסף לגולש.

*תמונות מסך נלקחו מתוך themeld.co.uk
*תמונת לוגו מתוך docsheldon.com