זמן קריאה: 2 דקות

דיון מעניין בפורום search engine watch עוסק בנושא ההתאמה המורחבת (Expanded Broad Match) של גוגל אדוורס. גוגל מפריד בין שתי הגדרות:

  • Broad Match
    אין חשיבות לסדר בו הוכנסו מילות המפתח, ויתכן כי מילים נוספות יצטרפו לחיפוש.
    דוגמא: המפרסם הגדיר את המילים ישראל טיולים. המחפש הקליד "מדריך טיולים ישראל זול". המילים מופיעות בסדר שונה, ומילים נוספות מופיעות לפני ואחרי המילים. הפרסומת בכל זאת תופיע.
  • Expanded Match
    בנוסף למילים שהמפרסם הכניס, גוגל מאתר מילים נרדפות או מילים קשורות עבורן תופיע הפרסומת.
    דוגמא: המפרסם הגדיר את המילה פרח. המחפש הקליד "פרחים". המילה פרחים כלל לא הופיעה בהגדרות המפרסם, אך הפרסומת בכל זאת תופיע.

הבעיה בשיטת העבודה של גוגל בנושא כיום היא כי שתי שיטות ההתאמה מחוברות בינהן – כלומר אם המפרסם משתמש באחת, הוא מקבל את השניה בלי שביקש זאת.

הבסיס לדיון הוא מפרסם שהכניס את המילה toner, וגוגל הציג את הפרסומת שלו עבור אנשים שביצעו חיפושים אחר מודלים מסויימים של מדפסת. למרבה הצער, אותם מודלים לא היו קיימים אצל המפרסם, והכסף הלך לזבל.

ניתן להימנע מנושא זה על ידי שימוש בהתאמת ביטוי (כתיבת הביטוי במרכאות) או התאמה מדוייקת (כתיבת הביטוי בסוגריים מרובעים), אך בצורה זו המפרסם מצמצם בצורה משמעותית את הכיסוי של הפרסום שלו, מאחר ובצורה זו הוא מקריב את נושא חשיבות סדר הופעת המילים. בנוסף, בעת ביצוע השינוי המפרסם יאבד את ה-CTR של המילים שהיו כבר קיימות במסע הפרסום – מה שעלול לעלות למפרסם כסף רב.

ניתן גם לנסות להשתמש בביטויים נגטיביים, אך בצורה זו אפשר להילחם בחיפושים נקודתיים, אך לא במצב כמו שתואר בדיון בו קיימים אלפי דגמים שהמפרסם מעוניין להימנע מהם.

ההצעה שהועלתה בדיון היא פשוטה – לבצע הפרדה בין שני סוגי ההתאמה המורחבת, ולאפשר למפרסם לבחור באיזה סוג הוא מעוניין ובאיזה לא.

המסקנה העיקרית שלי בנושא זה היא כי בדיקה מעמיקה של הלוגים של האתר, וזיהוי החיפושים המגיעים מגוגל אדוורס היא נושא קריטי למפרסמים המעוניינים לשמור על ROI סביר.