זמן קריאה: 2 דקות

בשנים האחרונות אנו רואים התמזגות של תחומי השיווק וקידום האתרים. קידום אתרים מקצועי כבר מזמן חורג מבנייה נכונה של קישורים, תגיות ומילות מפתח. מקדמי אתרים נדרשים לבחון סטטיסטיקות של אתר, לבחור אסטרטגיה שתהיה נכונה גם מבחינה שיווקית, ולהראות תוצאות לא רק של מיקומים אלא של כמות חשיפות, תנועה באתר, Bounceback (תנועת גולשים שנכנסים לאתר ומיד יוצאים) , דביקות של האתר (Stickyness – יכולת האתר להשאיר את גולשיו בתוך האתר), ועוד מונחים סטטיסטיים נוספים . חפיפה זו בין תחומי שיווק וקידום אתרים מביאים להתרחבות של תחום קידום אתרים לאפיקים חדשים – ביניהם תחום יחסי ציבור.

בעוד שמטרת קידום האתרים הישנה הייתה להראות מיקומים בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים, כעת המטרה היא ליצור ערך לארגון. כדי להבין איזה ערך יש להשיג ללקוח צריך להבין מהן מטרותיו העסקיות של הארגון אותו מקדמים, ומהם צרכיהם של לקוחותיו. לעתים יש לארגון צורך להגדיל את החשיפה אליו באמצעות הגדלת מספר הגולשים הנכנסים לאתר האינטרנט שלו. דרך נוספת להגדלת מספר הגולשים באתר, מלבד הגדלת הכניסות ממנועי החיפוש, הינה דרך פרסומי יחסי ציבור המופיעים במדיות השונות – עיתונים, טלויזיה ורדיו.

הקשר בין יחסי ציבור וקידום אתרים

הביטוי – "השלם שווה יותר מסכום חלקיו" נכון ביותר לארגון השוכר את שירותי חברות יחסי ציבור וקידום אתרים. אם חברות אלו עובדות בתיאום, התנובה של פועלם יכולה לגדול משמעותית. חישבו למשל על כך שחברת יחסי הציבור מביאה לפרסום מאמר אודות החברה בעיתון מרכזי – נאמר "הארץ". אם 2 החברות יעבדו בתיאום, חברת קידום האתרים תדאג לכך שיופיע קישור במאמר תחת מילת המפתח המתאימה שיוביל לדף הנחיתה הנכון. מכיוון שלאתרי החדשות יש כוח רב, מאמר זה יכול להשפיע על קידום האתר בעתיד. בנוסף, גולשים יוכלו להכנס לאתר מהמאמר ובכך תגדל התנועה של הגולשים לאתר.

מצד שני, גם חברת יחסי הציבור תושפע מפעילות הקידום. ברגע שהאתר המקודם יופיע במקומות ראשונים על מילות מפתח מרכזיות, יותר אנשים יתוודעו לארגון, ותעלה המודעות למותג של הארגון. כפועל יוצא מכך, לחברת יחסי הציבור תהיה עבודה קלה יותר בנסיונם לפרסום הארגון במדיות השונות, כי תתעורר הסקרנות לגבי המותג.

באינטראקציה עם חברת יחסי ציבור שאנו עובדים איתה, יאיר כחל, מצאתי שעולמות המושגים של תחום יחסי הציבור מאוד קרוב לזה של קידום האתרים. לשני התחומים ישנה מטרה זהה – להגדיל את המודעות והחשיפה לארגון ולשירותיו, מה שיוביל להגדלת רווחי הארגון.