זמן קריאה: 2 דקות

גוגל קיבלו לפני מספר ימים אישור לפטנט בשם Ranking documents based on user behavior and/or feature data. פטנט זה עוסק בשאלה כיצד להעריך את איכות קישור מסויים בהתאם למאפייני הקישור ולהתנהגות הגולש בהקשר אליו.

ההנחה העומדת בבסיס הפטנט היא שלא כל הקישורים נוצרו שווים, ולכן יש צורך לשייך ערך שונה לכל אחד מן הקישורים המופיעים בדף בהתאם לסיכוי שגולש סביר ילחץ על אחד מהם, ובהתאם יתחלק גם הכוח שהקישורים יעבירו אל הדפים המקושרים. כלומר, קישור שגולש סביר לא ילחץ עליו יעביר פחות כוח מקישור שגולש סביר כן יבחר בו.

המודל החדש הינו מודל מנוגד לתפיסה הראשונית של גוגל, שהתבטאה במודל pagerank, שהתייחסה אל כל הקישורים בדף בצורה אחידה. מודל pagerank התייחס אל מה שנקרא "גולש אקראי" הלוחץ על קישורים בצורה אקראית. המודל החדש מחליף את הגולש האקראי במה שנקרא "גולש סביר" הבוחר את הקישורים עליהם הוא לוחץ בצורה הגיונית ולא אקראית. המודל מביא דוגמאות לקישורים שהסבירות ללחיצה עליהם נמוכה יותר, כגון קישור אל תנאי השימוש באתר, באנרים, וקישורים בנושאים שאינם קשורים לנושא הדף.

המודל החדש כולל שני חלקים: בדיקה של התנהגות גולשים אמיתיים בדף ובדיקה של מאפיינים טכניים של הקישור.

התנהגות הגולשים

החלק של התנהגות הגולשים נעשה באמצעות מעקב אחר התנהגות הגולשים דרך דפדפנים או תוספים לדפדפנים (כגון google toolbar) המאפשרים מעקב אחר הקישורים עליהם הגולש לוחץ בפועל. קישורים עליהם הגולשים לוחצים יעבירו כוח רב יותר מכאלה שלא נלחצו על ידי הגולשים. מאפיינים נוספים שנבדקים:

  • שפת הגולשים
  • תחומי העניין שלהם
  • שאילתת החיפוש שהביאה את הגולשים אל הדף
  • מספר הפעמים בהן שום קישור לא נלחץ על הדף

מאפייני הקישור עצמו

החלק של מאפייני הקישורים נותן דוגמאות למאפיינים שעשויים לחזק או להחליש קישור מסויים. מאפיינים אלו יכולים לכלול (אך לא חייבים לכלול):

  • גודל הפונט של הקישור (או גודל התמונה של הקישור), צבעו, עיצובו (מודגש, מוטה, קו תחתון וכו') וסוגו (טקסט / תמונה).
  • הקשר הקישור (טקסט הנמצא מסביבו)
  • מיקום הקישור (מיקומו בתוך קוד הדף ומיקומו על המסך)
  • אם הקישור הינו חלק מרשימה, מיקומו ברשימה.
  • מספר המילים בטקסט העוגן של הקישור, וקיום מילות מפתח בתוכן
  • מסחריות הקישור

מאפייני הדף בו מופיע הקישור

מאפיינים נוספים הנבדקים במסגרת המודל הם מאפיינים של הדף בו מופיע הקישור, וההתאמה שלהם למידע המקביל לגבי הדף אליו מכוון הקישור. מאפיינים אלו כוללים:

  • כתובת הדף (url) בו מופיע הקישור
  • מספר הקישורים בדף
  • קיום טקסט בדף
  • קיום כותרות בדף
  • התאמת תוכן הדף לתוכן הדף המקושר

סיכום

הפטנט החדש נותן תוקף רב יותר לנושא שכבר זמן רב אנו שמים לב אליו, והוא שלקישורים שונים בדף יש משקל שונה בהתאם למאפיינים שלהם, ולכן הערך שלהם מבחינת קידום אתרים שונה.