זמן קריאה: 2 דקות

גוגל פרסמו פטנט חדש העוסק בנושא הצגת תוצאות חיפוש אורגניות (לא ממומנות) לפי פרופיל משתמש. במקביל הגישו אנשי גוגל לפני חודש בקשה לפטנט בנושא הצגת תוצאות לפי פרופיל אישי בתוצאות חיפוש ממומנות.

הפרופיל האישי נוצר בגוגל באמצעות ניתוח החיפושים הקודמים של המשתמש, ותוצאות החיפוש עליהם הוא לחץ, ואולי אף באמצעות מעקב אחר המשתמש באתרים המפרסמים מודעות אדסנס של גוגל, או מעקב אחר מחשבים עליהם מותקנות תוכנות של גוגל (סרגל הכלים לדוגמא).

גוגל כבר מציע כיום חיפוש מותאם אישית, אך כאן מדובר במצב בו המשתמש אינו בוחר להשתמש בשירות (כמו המצב בחיפוש המותאם אישית) אלא במעקב אחר כלל המשתמשים.

גוגל מתייחסים אם כן לשלושה ציונים לכל דף:

  • ציון כללי – pagerank – מבוסס על כמות הקישורים המצביעים אל הדף. ציון זה אינו מבוסס על החיפוש אותו ביצע המשתמש.
  • ציון עבור החיפוש – Query Score – ציון המבוסס על התאמת הדף לחיפוש אותו ביצע המשתמש.
  • ציון פרטי – Profile Rank – ציון המראה את רמת התאמת הדף למשתמש הספציפי.

ההתאמה של המידע למשתמש נעשית בשלוש רמות:

  • ברמת התאמת תוכן האתר לתכנים המעניינים את המשתמש – TermScore
  • ברמת הקטגוריה (נושא) של האתר עם נושאים המעניינים את המשתמש – CategoryScore
  • ברמת האתר או הדף מול דפים או אתרים המעניינים את המשתמש – LinkScore

נתונים אלו בונים למעשה את האלגוריתם החדש. הנוסחה הסופית היא:

PersonalizedScore=GenericScore*(TermScore+CategoryScore+LinkScore)

אחת הדוגמאות הבסיסיות לחיפוש מותאם משתמש היא החיפוש המקומי (חיפוש על פי מקום מגוריו של המשתמש). מצד שני, זו הדוגמא שגם מראה את הבעייתיות של הנושא – אם המשתמש בדיוק בנופש, ומנוע החיפוש כל הזמן מנסה לתת לו תוצאות ליד הבית… ומה עם מחשבים המשמשים משתמשים רבים? הפתרון של גוגל (ואני לא צוחק): זיהוי המשתמש הספציפי על פי תנועות העכבר שלו, וסגנון ההדפסה. האח הגדול משגיח…