זמן קריאה: 2 דקות

לאחר חקירה של מעל שנה, הגישה חברת מיקרוסופט תביעה בסך 750,000 דולר כנגד משפחה מקנדה שעסקה בהונאת קליקים בהיקף גדול. על פי התביעה, החלו להגיע אל מיקרוסופט  במרץ 2008 דיווחים מבעלי אתרים העוסקים במכירת ביטוח לרכב, על כך שהתנועה לאתרים שלהם מן המודעות הממומנות במנוע החיפוש של מיקרוסופט (adCenter network) עלתה בצורה חשודה. בדיקה של מיקרוסופט את הנושא העלתה כי כמות החיפושים עבור ביטויים שונים העוסקים בתחום הצעות המחיר לביטוח רכב עלתה בצורה משמעותית, ואיתם כמות הקליקים על המודעות הממומנות שהופיעו לצד התוצאות האורגניות.

בדיקה שיטחית של הקליקים הראתה שהקליקים הגיעו ממחשבים שונים, אך בבדיקה מעמיקה יותר התגלה שהקליקים הגיעו למעשה דרך שני שרתי פרוקסי שהסוו את כתובתו האמיתית של המחשב ממנו הגיעו הקליקים בפועל. נסיונות של מיקרוסופט לחסום את התנועה החשודה (כגון חסימת ה-IP של המחשבים מהם הגיעו הקליקים החשודים) לא הצליחו, מאחר ומבצע ההונאה הצליח בכל פעם לעקוף את מערכי ההגנה אותם ניסתה מיקרוסופט להפעיל.

המשך החקירה הובילה אל אדם בשם אריק לאם (Eric Lam) ושני בני משפחתו. אריק לאם הינו הבעלים של מספר אתרים המספקים לידים לתעשיית ביטוח הרכב. המטרה של ההונאה אותה ביצע לאם היתה לגרום לכך שהמתחרים שלו בתחום יבזבזו את תקציבי הפרסום שלהם על קליקים יקרים אך חסרי ערך, וכאשר התקציב של המתחרה ימוצה, יעלמו המודעות שלהם מתוצאות החיפוש, וכך יופיעו האתרים של לאם גבוה יותר בין הקישורים הממומנים, מה שיאפשרו לו לקבל את הקליקים האיכותיים במחירים נמוכים בצורה משמעותית. על פי התביעה ביצע לאם קליקים ידניים על המודעות של מתחריו ובמקביל השתמש במערכות אוטמטיות ליצירת קליקים נוספים.

על פי הערכות מיקרוסופט הרוויח לאם בצורה זו מעל 250,000 דולר. מן הצד השני, מיקרוסופט נאלצה להחזיר למפרסמים שלה סכום של 1.5 מיליון דולר בגין הקליקים אותם יצר לאם, ועל כך היא תובעת נזקים.

מטרת התביעה היא למעשה לשלוח איתות ברור למי שעוסק בהונאת קליקים, על כך שעיסוק זה עלול לעלות לו ביוקר. מאחר ועל-פי הערכות שונות אחד מכל שבעה קליקים מקורו בהונאת קליקים, אז ודאי שבמידה ואיתות זה ישפיע על האחראים להונאות, תהיה לכך השפעה רבה על המפרסמים במנועי החיפוש. הבעיה העיקרית כיום עם הונאות מסוג זה היא שאין די תקדימים משפטיים העוסקים בהונאת קליקים, והצלחה של מיקרוסופט בתביעה זו תביא בוודאי לגל תביעות נוספות כגון אחראים להונאות מסוג זה.