זמן קריאה: 6 דקות

מחקר מילות מפתח הוא נקודת ההתחלה. הצעד הראשון כשאנו ניגשים לקדם אתר, ובקרב מייטיבי הלכת – הצעד הראשון לפני שאפילו בונים את אתר חדש. אסטרטגיית קידום אתרים מתחילה במחקר מילות מפתח. מחקר המילים הוא שלב מעניין, וקריטי לעשותו היטב.

אסטרטגיית מחקר מילות מפתח – מדוע זה חשוב?

קידום האתר קם ונופל על מחקר המילים מכיוון שכל אסטרטגיה טובה מתחילה בהצבת יעד נכון. היעד הסופי בקידום אתרים אורגני הוא הגברת התנועה האורגנית לאתר. תנועה אורגנית רבה תגיע בעקבות מיקום גבוה בתוצאות החיפוש בגוגל. תנועה רבה היא דבר מעולה, אך חשוב גם להתמקד באיכות התנועה ולא רק בכמות שלה. המטרה אינה רק גולשים רבים באתר, אלא גולשים רלוונטיים רבים. אנו מעוניינים בהגדלת כמות הלקוחות הפוטנציאליים מתוך סך הגולשים שהגיעו לאתר. כיצד נזהה את אותם לקוחות פוטנציאליים? לפי מילות החיפוש שהם מקלידים במנוע החיפוש של גוגל (במילים אחרות, מילות המפתח).

אנו נשאף לקדם את האתר בתוצאות החיפוש עבור מילות מפתח בעלות מספר חיפושים חודשי רב ככל הניתן, כפי שיעלה מבדיקה בכלי ה- keyword planner. אך לא כל מילת חיפוש פופולרית תתאים לקידום. את הביטוי "ספה חינם", למשל, מחפשים 40 איש בממוצע בחודש, אך גם אם היו מחפשים אותו 4,000 איש, כנראה שעדיין לא היינו מנסים להביא אתר לקניית רהיטים ברשת להיות מקודם עליו. הסיבה לכך היא כי הסיכוי להמרה מלקוח שהגיע מחיפוש "ספה חינם" הוא נמוך. המונח המרה מתייחס לתרגום כניסה לאתר לביצוע פעולה רצויה כגון קנייה, שיתוף ועוד.

מהיכן מתחילים?

מחקר מילות מפתח מורכב ממספר שלבים, וכמו כל דבר מורכב ניתן להתחיל אותו ממספר כיוונים. נדגים לפי ביצוע מחקר מילים עבור חנות רהיטים וירטואלית.
המלצתי היא לעבוד לפי הסדר הבא:

ראשית, מומלץ להתחיל מלימוד עולם התוכן של האתר – על מנת ללמוד את עולם התוכן , נעשה את הצעדים הבאים:

  1. נתחיל מלמידת תוצאות החיפוש עבור ביטוי כללי. נכתוב בגוגל את הביטוי "רהיטים" ו-"חנות רהיטים וירטואלית" ונבחן את תוצאות החיפוש. נבחן אילו סוגי רהיטים קיימים, מה ההבדל בין שידה לארונית וכו'.
  2. נכנס לפורומים מקצועיים ופורומים של חובבי התחום. למשל לפורום "מומחים לריהוט ועיצוב פנים". נשים לב למידע אינפורמטיבי וכן לאופן הניסוח.
  3. נכנס לאתרי מתחרים. גם כאן, ניתן דגש על המידע האינפורמטיבי המוצג ועל אופן הניסוח. נחפש את הביטויים עליהם נותנים המתחרים דגש. נצרף מילים רלוונטיות אל מחקר מילות המפתח שלנו. כמו כן, נבחן מהו הערך המוסף של האתר שלנו לעומת האחרים בתחום, תוך התמקדות בשאלה: האם יש ביטויים הייחודים ליתרון היחסי של האתר אותו אנו מקדמים?
  4. נדבר עם הלקוח, ונשמע ממנו על תחום עיסוקו ועל האתר.

שנית, נגדיר תחום עיסוקו של האתר. מה האתר מציע, מהו הערך המוסף שלו על פני אתרים אחרים. לדוגמא: ישנן חנויות רהיטים רבות, אך ברור כי הערך המוסף של איקאה הוא קלות ההרכבה העצמית ונוחות ההובלה.

לבסוף, נתחום קהל היעד של האתר. אפיון מדויק של קהל היעד קריטי לבחירת ביטויי המפתח. עלינו להבין באופן עמוק למי האתר מכוון. מי הם הלקוחות שלו? האם אלו מומחים המדברים בז'רגון מקצועי מסוים? או שאולי אלו בני נוער המדברים בסלנג מסוים?

בכל שלב נגלה מילים, מושגים, ביטויים ושמות שקשורים לאתר אותו אנו מעוניינים לקדם. את המילים שעולות יש לרשום בצד, רצוי בקובץ אקסל, לצורך מיון וטיוב עתידי (עליהם נדון במאמרים הבאים).

כיצד למשוך לאתר גולשים שיהפכו ללקוחות?

מתוך המחקר הראשוני יעלו ביטויים, שבהמשך יעזרו לנו "למשוך" ביטויים נוספים. מתוך בליל המילים והביטויים שגוגל יציף לנו, כיצד נכריע מיהם הביטויים הרלוונטיים? כדי להחליט, צריך לבחור אסטרטגיית קידום. במילים אחרות, עלינו לגבש כללי אצבע שיפרידו בין ביטויים רלוונטיים לביטויים שאינם רלוונטיים.

טיפ טוב לגיבוש כללי אצבע מגיע מעולם הפסיכולוגיה – חשוב להבין את המצב המנטלי בו מגיע הגולש הרלוונטי, הלקוח הפוטנציאלי, לאתר. בני אדם הם יצור חושב, אך לא לגמרי רציונלי. אנחנו מונעים על ידי רגשות, אך מחקרים אקדמיים וניסויים חברתיים רבים מראים שישנם רגשות ותחושות המעוותים לנו באופן זמני ולא מודע את תהליך קבלת ההחלטות, את שיקול הדעת ואפילו את תפיסת העולם. לדוגמא: אדם שעונה על שאלון שביעות רצון, ומקבל באמצע המילוי שוקולד, עונה באופן חיובי יותר ממה שהתכוון. זהו תחום מרתק בפסיכולוגיה, הגולש לכלכלה ההתנהגותית, ופוגש אותנו כל יום – החל מסידור המוצרים בסופר השכונתי ועד מוכר הפלאפל שמציע לנו לטעום כדור.

נודעת חשיבות רבה למצב הרגשי בו מגיע הגולש יכתוב את השאילתה, מאחר וזו תקבע כיצד ינסח הגולש את שאילתת החיפוש, וגם תקבע במידה רבה על איזו תוצאת חיפוש הגולש יבחר להקליק. נסביר זאת דרך דוגמא: גולש א' וגולש ב' מרגישים לפעמים תחושה לא נעימה ברגל. שניהם מעוניינים למצוא פתרון שיפסיק את התחושה. גולש א' בעל רקע של מחלות קודמות, והוא גם קצת היפוכונדר. הוא ישר משייך את התחושה לבעיה רפואית. הוא נכנס לגוגל לחוץ, סובל וחושש כדי לחפש פתרון רפואי למצוקתו. במצבו המנטלי הקיים, סביר שטום יקליד שאילתא בנוסח שלילי, למשל "כאבים ברגל". בהמשך הוא כנראה יקליק על תוצאות חיפוש על מרפאות אורתופדיות, רופאים, תרופות וכו'.

לעומתו, גולש ב' הוא אדם אופטימי, חיובי, אולי אף בריא יותר בשגרה, עם אורח חיים אחר. ג'רי משייך את התחושה ברגל לכך שכנראה אינו בכושר מספיק. הוא נכנס לגוגל סקרן, רגוע יותר, עם מוטיבציה לשיפור עצמי. מכאן שרוב הסיכויים הם שגולש ב' יקליד שאילתה בנוסח חיובי כמו "פיתוח שרירי הרגל". מתוך התוצאות, העכבר שלו ימשך לתוכן על כושר או רפואת ספורט.

מכאן שבקידום אתר של קליניקה המתמחה באורתופדיה, הנותן מענה למצוקה רפואית, ניתן להניח שהגולש הרלוונטי, הגולש שיהפוך ללקוח, הוא גולש כמו גולש א'. לכן, אנו נתאים אליו את מחקר המילים, וניתן דגש על נוסחים שליליים: "כאבים ברגל", "בעיות ברגל" וכו'. בקידום אתרי כושר, התעמלות ובניית שריר נהיה מעוניינים שגולש ב' יכנס לאתר, מאחר והפעם גולש ב' הוא הגולש בעל הסיכוי הרב ביותר להפוך ללקוח של המוצר או השירות המוצע באתר. גולש ב' יקליד שאילתות כגון "חיזוק הרגל", "איך לאמן את הרגל נכון" וכו', ולכן נכוון את מחקר המילים בהתאם.

ולסיום – תחזוקה

עשינו מחקר מילים מעולה, האתר מותאם לקהל היעד והלקוחות זורמים. מה עוד נשאר לעשות? מומלץ פעם בחצי שנה לרענן את מחקר המילים. חשוב לא להיות שאננים. טעמים, נורמות, אופנות, סלנג, ז'רגונים מקצועיים – כל אלה משתנים ומתעדכנים, ולכן חשוב להישאר עם האצבע על הדופק. כוונו את מחקר המילים שלכם כדי לוודא שאסטרטגיית הקידום שועטת לכיוון היעד הנכון.

שורה תחתונה, איך עושים אסטרטגיית מחקר מילות מפתח נכונה?

  • לומדים על עולם התוכן של האתר: רקע, מושגים טכניים, קהלי יעד וכו'.
  • מבינים לעומק את המוצר, השירות או הידע שהאתר מציע
  • מגבשים אסטרטגיה להפרדה בין ביטויים רלוונטיים לביטויים לא רלוונטיים.
  • מחפשים מילות מפתח שיקלידו בגוגל לקוחות פוטנציאליים.
  • חוזרים על התהליך אחת לחצי שנה כדי לוודא שאנחנו עם היד על הדופק.