זמן קריאה: 10 דקות

על מנת שנבין מה זה QDF ולמה זה כל כך רלוונטי אני אצטרך שתעצמו עיניים ותדמיינו את התרחיש הבא…

לפני כשנה העלתם לאתר שלכם מאמר מושקע ומפורט שכתבתם בהמון דם, יזע ודמעות.

המאמר היה איכותי במיוחד והכיל דוגמאות, גרפים ונתונים תומכים ממקורות מידע ברי סמכא, עשיתם לו את אופטימיזציית ה – On Page המקסימלית, במקביל דאגתם "לטפטף" למאמר באופן מתון ובריא קישורים מאתרים איכותיים סביב הביטוי שעבורו אתם מעוניינים שהעמוד יעלה ויתקדם בעמוד תוצאות החיפוש ולאחר שנה (תופים, תופים תופים…) הגעתם למקום הראשון בעמוד ה – SERP עבור השאילתה שעליה תכננתם להתברג מלכתחילה.

עד כאן הכל טוב ויפה…

יום בהיר אחד ללא שום התראה מוקדמת, אתם בודקים את המיקום שלכם עבור השאילתה ומגלים שגוגל החליט "לזרוק" אותכם ממקום 1 למקום 5 לטובת 4 תוצאות אחרות בעלות תוכן פחות איכותי באופן משמעותי מהמאמר המושקע שלכם.
תגיות ה – META שלהן מנוסחות באופן סתמי ולא מזמין, אין להם אפילו קישור אחד מאתר חיצוני והכי מעצבן זה שהתוצאות האלה הינן של עמודים בני יום.

אשכרה העמוד שלכם עם הפז"מ המכובד שאתם דואגים לו כבר למעלה משנה גם ברמת ה – Onsite וגם ברמת ה-Offsite מקבל בעיטת קרטה מ"הבחור החדש בשכונה".

ראשית, המלצה אישית שלי אליכם היא אל תיקחו את זה ללב! לחץ ועצבים עושה קמטים ובעידן בו כל שני וחמישי אנחנו מקבלים דיווחים על בעיות אינדוקס ועדכוני אלגוריתם שעל חלקם גוגל לוקחים אחריות ועל חלקם לא חשוב שתשמרו על עור פנים חלק וזוהר

אחרי שנרגעתם בוא ננסה להבין איך זה קרה, מדוע גוגל העיפו אותנו במיקומים או במילים אחרות:

מה זה QDF?

המונח QDF- Query Deserves Freshness (או בשפת הקודש – שאילתה המצריכה רעננות) הגיח לעולם שלנו כבר ב – 2007 כשעמית סיגנל, סמנכ"ל בכיר בגוגל, פיתח אלגוריתם המבוסס על מודל מתמטי שבאמצעות ניתוח בזמן אמת של נתוני חיפוש ואזכורים של שאילתות ונושאים ברחבי הרשת, מצליח להחליט מתי הגולשים מעוניינים במידע חדש ומתי לא.

בשנת 2010 עם שחרורו לעולם של עדכון קפאין אשר איפשר לגוגל לסרוק ולאנדקס תוצאות בעמוד הSERP בקצב מהיר בהרבה ניתן היה להבחין בבירור במגמה ההולכת וגוברת של תיעדוף עמודים עם תוכן טרי על פני עמודים עם תוכן ותיק…

האם QDF רלוונטי לכל שאילתה?

לא, אפקט רעננות התוכן או בשמו המקוצר QDF אינו רלוונטי עבור כל נושא ושאילתה! ישנם נושאים ושאילתות שאין שום משמעות למידת הרעננות של התוכן שלהם.

קחו לדוגמא את השאילתה "מתכון לפנקייק" – ביטוי עם 40,500 חיפושים בממוצע חודשי – ללא ספק ביטוי שאתר מתכונים היה שמח להתברג עבורו באחד מהמקומות הראשונים.

לביטוי כזה אין שום משמעות אם התוכן "חם מהתנור" ועלה ממש לאחרונה לאתר!
או כמו שסבתא שלי הייתה נוהגת להגיד: "פנקייק זה פנקייק זה פנקייק!"

ובתחרות הזאת המתכון שיזכה לעמוד בראש הפודיום יהיה המתכון המוצלח ביותר שיסמן וי על כמה שיותר פרמטרים שמשפיעים על קידום אתרים, בין היתר:

    • התוכן שלו יהיה האיכותי ביותר ויענה על ה – USER INTENT באופן האופטימאלי
    • המתכון שלו יהיה המוצלח והפשוט ביותר להכנה
    • המתכון יכיל תמונות וסרטונים שיעזרו לפשט את אופן ההכנה
    • יבוצע אופטימזצייה ל – Meta Tags  ול – H1 של העמוד
    • עמוד המתכון יהיה מותאם למובייל
    • מהירות טעינת העמוד תהיה גבוהה 
    • עמוד המתכון יכיל את הסכמה המתאימה למתכונים
    • פרופיל הקישורים של עמוד המתכון יהיה עשיר ומגוון
    • ועוד אינספור פרמטרים שמשפיעים על קידום ביטויים בגוגל

אז מתי QDF בא לידיי ביטוי?

על מנת שנבין מתי יש משמעות לתוכן חדש ועדכני אצטרך לקחת אותכם למסע במנהרת הזמן בו נעצור בשנת 2011 כדי לצלול ישירות למסמך שפורסם בבלוג הרשמי של גוגל – מסמך המסקר את 3 המקרים בהם יש משמעות ויתרון לתוכן חדש!

אירועים אקטואליים / חדשותיים

למעשה סוג השאילתות שעמוד ה SERP – משתנה בתדירות הגבוהה ביותר עבורן הינן שאילתות העוסקות סביב אירועים חדשותיים ודמויות ציבוריות.

לצורך העניין עבור השאילתה "הרצל " ניתן לראות שגוגל בוחרים להציג בראש עמוד תוצאות החיפוש את הסרטון הויראלי של הגברת הנחמדה שצעקה "הרצל" בשידור חי מאחורי כתב חדשות ממדינה זרה.
גוגל מבינים שרוב הסיכויים שגולש שמזין את השאילתה "הרצל" בשורת החיפוש של גוגל מעוניין בסרטון המצחיק ולא בביוגרפיה של "חוזה מדינת היהודים" בנימין זאב הרצל.

צילום מסך מתוך גוגל לביטוי "הרצל"

וזו הסיבה שלא מעט עמודים ותיקים מאתרים חזקים וברי סמכא כמו אתר הכנסת משתרכים הרחק מאחור מסרטון מצחיק ושטותי שעלו הרבה אחרי.

אירועים החוזרים באופן קבוע

בימים אלה מתקיימת בסין הרחוקה אליפות העולם בכדורסל (טורניר המתקיים אחת ל – 4 שנים)
שימו לב לעמוד תוצאות הראשון כאשר הגולש מזין את השאילתה "אליפות העולם בכדורסל"

צילום מסך מתוך גוגל לביטוי אליפות העולם בכדורסל

כפי שאפשר לראות גוגל זורקים לנו רמז עבה שמדובר במקרה QDF קלאסי כשהם רואים לנכון להוסיף בראש העמוד תוצאות בזמן אמת של משחקים שמתרחשים בזה הרגע בסין.

אז מה לדעתכם יהיו האתרים שיופיעו מיד לאחר מכן?

נראה לי שכבר הבנתם, אבל כמו שנאמר בספר קהלת "אין טוב מראה עיניים".

צילום מסך מתוך גוגל לביטוי אליפות העולם בכדורסל - סיפורים מובילים

היות ומדובר בתוכן חדשותי שה – User Intent של הגולש שבחר להקליד את השאילתה "אליפות העולם בכדורסל" הינו קבלת מידע אודות האליפות המתרחשת בימים אלה בסין ולא זאת שהתקיימה לפני 20 שנה ביוון.
גוגל בוחרים להציג לפני "התוצאות האורגניות הקלאסיות" קרוסלה עם קישורים לידיעות חדשותיות חמות מהתנור על האליפות העולם בסין.

ומה בנוגע לתוצאות האורגניות הקלאסיות?

גם פה ניתן לראות בבירור את עד כמה גוגל מעדיף תוכן חדש, ולהלן פודיום התוצאות האורגניות הקלאסיות:

  • במקום הראשון – ידיעה טרייה שיצאה לאוויר העולם האינטרנטי לפני 24 שעות בלבד
  • במקום השני – ערך ויקיפדיה של גביע העולם בכדורסל לשנת 2019 שמכיל עדכונים באופן שוטף של תוצאות הטורניר דירוג הנבחרות בזמן אמת

רק אחרי כל אלה מגיע תורו של ערך וויקיפדיה עתיק יומין של אליפות העולם בכדורסל.

כדי להיות בטוח שאכן הערך ויקפדיה החדש באמת חדש והוא אינו ערך ויקפדיה ותיק שרק שונה לו התוכן במרוצת השנים עשיתי בדיקת  Site פשוטה:

צילום מסך מגוגל לפקודת site לערך ויקיפדיה של אליפות העולם בכדורסל

הערך גביע העולם בכדורסל 2019

צילום מסך מגוגל לפקודת site לערך ויקיפדיה של אליפות העולם בכדורסל 2019

הבדיקה מוכיחה מעל כל צל של ספק שערך הויקפדיה הוותיק של אליפות העולם בכדורסל פורסם לראשונה ב 2008 אבל בכל זאת ערך הויקיפדיה אודות אליפות העולם בכדורסל החדש שהתפרסם לראשונה רק ב פברואר 2019 זוכה לעדיפות בעמוד ה- SERP.

נושאים ותחומים המשתנים לעיתים קרובות על אף שהם לא נושאים חמים

ישנם לא מעט תחומים שהם לא נושאים "חמים", כאלה שיפתחו מהדורות חדשות אך הם נמצאים כל הזמן בתודעה שלנו ומדי פעם אנחנו בודקים את הסטטוס שלהם היות והוא יכול להשתנות אחת לכמה חודשים/שנה .
אחת לכמה שנים/חודשים (תלוי עד כמה אנחנו Tech Freak) אנחנו מעוניינים לשדרג את מכשיר הסלולר שלנו ולשם השדרוג אנחנו בוחנים את המכשירים המומלצים בשוק נכון לעכשיו כדי שנוכל לקבל החלטה נכונה בעזרת חוכמת ההמונים נכון לאותה נקודת זמן.

צילום מסך מגוגל לביטוי הסמארטפון הכי טוב

כפי שניתן לראות באופן ברור שבגלל שגוגל מבין שיש משמעות לזמן בו פורסמה ההמלצה הוא בוחר באופן מובהק להציג בכל התוצאות הראשונות מאמרים וכתבות שנכתבו לאחרונה.

על מנת שנבין האם השאילתה שעבורה יצרנו עמוד באתר שלנו מצריכה תוכן רענןאנחנו צריכים לשאול את עצמינו 2 שאלות פשוטות:
1. האם משהו השתנה היום?
2. האם משהו ישתנה מחר?
במידה ואחת התשובות היא כן אתם צריכים לרענן את התוכן.

לרענן תוכן קיים או לפתוח עמוד חדש?

אוקיי, אז לאחר שאיתרתם את הצורך בתוכן חדש ועדכני, אתם כל כך חדים שאפילו זיהיתם את מגמת ה – QDF עוד לפני שהיא באה לידיי ביטוי בגוגל מה הלאה?

האם לקחת את העמוד הקיים ולעדכן בו את התוכן או שמא עליכם לפתוח עמוד חדש?


אז בוא נתחיל, מה בטוח לא הפתרון במקרים כאלה – לעולם אבל לעולם אל תמחקו את התוכן שהיה בעמוד ובמקומו תוסיפו את התוכן האקטואלי!
גם אם "נתפס לכם שריר החשק" ולא בא לכם לפתוח עמוד חדש עדיף תרעננו את התוכן בעזרת הוספת מידע אך אל תחליפו את הקיים!

ואם אתם באמת רוצים לעשות את זה כמו שצריך התשובה היא פשוטה וחד משמעית – תפתחו עמוד חדש!!!
אני בטוח שבשלב זה לא מעט גבות של אנשי SEO מתרוממות להן, הרי איך יכול להיות שאני בוחר לא לנצל את "הכוח" והתנועה שיש לי כבר בעמוד הקיים שגם ככה עוסק באותו הנושא ומתחיל מאפס.

בגוגל כמו בחיים אין קיצורי דרך, אלכסון הוא אסון ועוד כל מני משפטי בזוקה מעוררי השראה – You Name It!

כדי להמחיש את הרעיון בוא נפשט את הדילמה לתרחיש הבא:

יש לכם אתר וותיק שעוסק בכדורגל. בשנת 2018 השנה בה התרחש המונדיאל ברוסיה האתר שלכם גרף כמות עצומה של גולשים שהגיעו לעמוד שהקמתם עבור המונדיאל דאז ובזכות תוכן איכותי, קישורים ואופטימיזציה מדויקת הצלחתם לטפס למקום הראשון עבור הביטוי "מונדיאל" בדיוק בשיאו של הטורניר.

עכשיו אתם מתלבטים האם לפתוח עמוד חדש למונדיאל שיתרחש ב2022 בקטאר או לבצע מספר שינויים קוסמטיים וריענון לטקסט בעמוד הקיים שכבר הוכיח את עצמו ב -2018.

במידה ואקח את העמוד הקיים ורק אעדכן בו את התוכן אני מסתכן ב – 3 מישורים:

1. הפסד של קישורים קיימים – במידה והדף הקיים שלי איכותי יש סיכוי יותר מסביר שהוא הצליח לנכס לעצמו באופן טבעי קישורים מאתרים אחרים וברגע שאשנה את התוכן של העמוד כך גם רלוונטיות הקישורים תתפוגג בהתאם – מה שעשוי לגרום לגוגל להתעלם מהם ולנו לאבד קישורים יקרי ערך שמלבד לזה שהם מחזקים ומסייעים לנו ברמת העמוד הם מעשרים את פרופיל הקישורים של הדומיין כולו.

איך זה יכול לבוא לידיי ביטוי בדוגמה שלנו?

היות והתוכן בעמוד המונדיאל הקודם היה כל כך איכותי ומדויק לשעתו זכינו בקישור טבעי לעמוד מונדיאל 2018 מאתר איכותי במיוחד שבחר לקשר באמצעות ה -Anchor Text המונדיאל ברוסיה במידה ונבחר בקיצור הדרך ולא נפתח עמוד חדש אלה רק נרענן את תוכן העמוד הישן אנחנו יכולים להדליק נורה אדומה לגוגל היות וברגע שתוכן העמוד ישתנה למונדיאל 2022 הולך לאיבוד הקשר בין הביטוי שמקשר לתוכן העמוד בפועל – מונדיאל 2022 מתקיים בקטאר ולא ברוסיה.
במצב כזה הסיכוי שגוגל יבחרו להתעלם מהקישור הזה גבוה מאוד ולא רק שלא נרוויח מהכוח העצום שיש לעמוד בעקבות קישור שהשיג בשנת 2018 האתר כולו יפסיד את כל ה – juice והכוח שקישור מדומיין חזק יכול להעביר.

2. ויתור על תנועת גולשים המעוניינים בתוכן היסטורי – כשאנחנו מחליטים להשתמש בעמוד הקיים ולמעשה לרענן את התוכן או במילים אחרות "לדרוס" את התוכן הקיים אנחנו מוותרים על כל אותם שמעוניינים במידע הקודם

איך זה בא לידיי ביטוי בדוגמא שלנו?

לא חסרים "עכברי כדורגל" שכל כך אוהבים את הספורט עד שהם מעוניינים לא פעם בצריכת מידע הישר ממדפי ההיסטוריה של הענף.

במידה ונבחר בקיצור הדרך ולא נפתח עמוד חדש אלאנשנה את תוכן העמוד ממונדיאל 2018 שהתרחש ברוסיה למונדיאל 2022 שיתרחש בקטאר "נזרוק לפח" את כל התנועה העתידית שיכולנולגרוף מאותם גולשים שגם עוד 100 שנה יתעניינו בגול שהובקע בגמר המונדיאל שהתרחש ב 2018 ברוסיה.

3. החלשת הרלוונטיות האקטואלית שנושא מסוים בעיניי גוגל – במי לדעתכם גוגל ייראה כאתר שמתמחה במונדיאלים? אתר ספורט שמכיל ארכיון עם 5 עמודים של מונדיאלים שונים שהתרחשו ב 20 שנה האחרונות או אתר ספורט שמכיל רק עמוד מונדיאל אחד (היות ובכל טורניר בעלי האתר בוחרים לרענן את התוכן בעמוד הקיים ולא פתוח עמוד חדש).