זמן קריאה: 9 דקות

כמדי חודש בשנה האחרונה גוגל העלתה פוסט בבלוג Inside Search הסוקר את השינויים באלגוריתם החיפוש שלה בחודש באחרון. בחודש פברואר 2012 שברו מהנדסי גוגל שיא חדש וקבעו 40 עדכוני אלגוריתם – בהם חשובים יותר וחשובים פחות. הרשימה אם כך די ארוכה, ולרבים מהעדכונים אין נגיעה ישירה ומיידית למנוע החיפוש בעברית, אבל יש כמה מעניינים למדי, וביניהם אחד שכבר יש כאלה הרואים בו עדכון היסטורי המבשר מהפכה שלמה בעולם החיפוש! נתחיל דווקא בעדכונים הקטנים יותר ונסיים בפצצת החיפוש שלכאורה נחתה עלינו החודש:

  • שני עדכונים עוסקים בשיפור נוסף של אופציית החיפושים הקשורים (Related Searches) המופיעים בתחתית דף תוצאות החיפוש ומציגים בדרך כלל ביטויי זנב ארוך של שאילתת החיפוש שלנו. גוגל מצהירים שמקור מידע חדש (שלצערם הם אינם יכולים לגלות לנו אותו…) יסייע מעתה להציג חיפושים קשורים לא רק בשאילתות כלליות אלא גם בשאילתות ממוקדות יותר. גוגל כן מספרים לנו שהישנות קבועה של מילים בסדר מסוים בשאילתות חיפוש היא אחד הפרמטרים להצגת החיפושים הקשורים. למשל אם משתמשים כותבים באופן קבוע את המילים "תל אביב" לאחר המילה "הפועל" זה סימן ששני הביטויים אכן קשורים זה לזה, ומעתה מי שיחפש את המילה "הפועל" לבדה יקבל בחיפושים הקשורים את האפשרות "הפועל תל אביב". גוגל הצהירו שבמהלך פברואר כל בסיס הנתונים של הביטויים הקשורים האלה עודכן.
  • עדכון מעניין נוסף הוא הבחנה טובה יותר של אתרים רשמיים, Official Sites של חברות מוכרות. זו בשורה טובה לאתרי חברות המותגים הגדולות (ולמקדמים שלהם…). גוגל אמורים לזהות עכשיו טוב יותר את האתרים הרשמיים ולדרג אותם בראש התוצאות על מוצרי החברה. אבל בכל מקרה נראה שלא יזיק להוסיף ב-Titles של דפי האתר את הצירוף "האתר הרשמי של חברת X".
  • הרחבה של התוצאות מ-Google Images בתוצאות החיפוש האורגניות הרוחביות (Universal Search). מעתה נראה יותר תמונות בתוצאות החיפוש – ואכן אני יכול רק להעיד שרק לפני כמה ימים נוספו לארבע התמונות שהייתי רגיל לראות בתוצאות של חיפוש מסוים עוד שתי תמונות חדשות (ולא מחמיאות במיוחד דרך אגב…)
  • מערכת חדשה תתאים טוב יותר בין מיקומו של הגולש (למשל העיר שלו) לבין תוצאות החיפוש, כלומר אילתי שמחפש "מסעדות" יקבל מסעדות אילתיות. זה בעצם שיפור נוסף לעדכון ג'אז שנסקר כאן כבר לפני שנה.
  • עדכון בתוצאות המתקבלות באמצעות שימוש באופרטור "site:" יציג גיוון ודירוג משופרים של דפי האתר המבוקש.
  • גוגל שמחה לבשר שתוכל מעתה לזהות גם בפורטוגזית, הולנדית ואיטלקית דפי soft 404 – דפי שגיאה שלא מחזירים תגובה 404 כנדרש אלא 200 . האמת היא שלא ברור לי למה קשה כל כך לזהות כמה וריאציות בסיסיות של המשפט "Page not found" בכל השפות שגוגל סורקת ולא להתקדם בקצב של 3 שפות בכל כמה עדכונים. הרי מנוע החיפוש הזה מתיימר להבין תוכן מורכב קצת יותר משלוש המילים האלה בעשרות שפות. מעניין בהקשר זה אם גוגל יצליחו להבין שהדף הזה שכיכב בקבוצת הפייסבוק "קידום אתרים מקצועי" הוא דף שגיאה גם אם יחזיר 200…
  • השקה בינלאומית של Shopping rich snippets תאפשר מעכשיו גם לאתרי קניות בעברית שהטמיעו Rich snippets מתאימים להופיע בתוצאות החיפוש עם הדגשה של המחיר, הזמינות, דירוג הכוכבים וביקורות הגולשים.
  • יש גם מתיחת פנים לתצוגת סרטוני ווידאו בערוצים אישיים ב-YouTube או Hulu, ועדכון נוסף לפנדה הנלחם בספאם (שגוגל לא מרחיבים עליו…) ועוד ועוד, אבל נפסיק כאן את החימום ונעבור להופעה המרכזית: מבין 40 עדכוני פברואר 2012, עדכון אחד הקפיץ בלוגרים בתחום קידום האתרים בעולם ובארץ – איתי ברנד למשל מ-Ask Pavel כתב על העדכון: "יתכן שדווקא העדכון הזה יהיה העדכון המשמעותי והחשוב ביותר של גוגל בשנים האחרונות".
  • העדכון המשמעותי והחשוב של גוגל בשנים האחרונות? הוא צריך יחס מיוחד, אז הנה הוא לפניכם במלוא הדרו:

Link evaluation. We often use characteristics of links to help us figure out the topic of a linked page. We have changed the way in which we evaluate links; in particular, we are turning off a method of link analysis that we used for several years.

האמת היא שכשגוגל מצהירים בבלוג הרשמי: "We have changed the way in which we evaluate links" מקדמי אתרים רבים נתקפים חולשה ומבקשים מיד כוס מים. אז בואו נבחן את שני המשפטים המבהילים האלה וננסה להבין מה קורה פה.

ראשית, גוגל מודים שלעתים קרובות הם השתמשו במאפיינים מסוימים של הקישור כדי להבין טוב יותר את הנושא של הדף המקושר. איזה מאפיין בקישור יכול לעזור להבין במה עוסק הדף המקושר? לקישור יש שני מאפיינים חשובים: מתודת הקישור (Href, JS, Flash) וטקסט העוגן. על פניו אפשר לחשוב שהמאפיין הוא המתודה של הקישור – כלומר שגוגל מעידים שמעתה הם קוראים קישורי JS ו-Flash ולא רק Href סטנדרטי. אבל אז הם לא היו מדגישים את המילים the topic of a linked page. הרי למתודת הקישור אין שום השפעה על נושא הדף המקושר, ולכן נותרנו עם האפשרות השנייה: טקסט העוגן. (במאמר מוסגר כדאי להזכיר בהזדמנות הזאת שגם קישורי JS ו-Flash הם כבר לא מה שהיו פעם מבחינת מנועי החיפוש… אבל לא זה הנושא של הפוסט).

או-קיי, אז אנחנו יודעים שגוגל נעזרו בטקסט העוגן בדף המקשר כדי להבין את תוכן הדף המקושר. שימו לב, לא רק ה-Title של הדף או ה-Description שלו קבעו את הנושא שלו, יותר מזה – לא רק ה-headings והתוכן עצמו קבעו על מה הדף, אלא טקסט העוגן שקישר אליו. אם נעשה פראפרזה מדפי אינטרנט לבני אדם, נוכל לומר שכדי להבין מי אתה לא מספיק לשמוע מה אתה אומר על עצמך (Title, Description) אלא מה אחרים אומרים עליך (Anchor Text).

האמת היא שההסתמכות הזו על טקסט העוגן עשתה לגוגל לא פעם בושות, אפשר רק להיזכר בכמה ממקרי ה-Google bombing המשעשעים: ממקרה Adobe Reader וטקסט העוגן: Click here (כיוון שטקסט העוגן Click here הופיע במיליוני דפים שקישרו להורדה של קורא ה-PDF של Adobe, מי שחיפש בגוגל את הביטוי Click here היה מקבל את האתר של Adobe) ועד למקרה Miserable failure של הנשיא בוש והמקבילה הישראלית "כישלון חרוץ" עם אולמרט וביבי.

זה בעצם היה הבסיס לביטוי החביב כל כך על מקדמי אתרים – והדי סתום ת'אמת – "מעביר אנקור". במשך שנים מקדמי אתרים הוציאו את הנשמה זה לזה כדי להשיג קישור ש"מעביר אנקור" – כלומר קישור מדויק על הביטוי המקודם על ידם. בארץ ההתעקשות על טקסט עוגן מדויק הגיע לפעמים למחוזות אבסורדיים: אוי ואבוי אם הייתה מצטרפת לפני טקסט הקישור ו' החיבור או ה' הידיעה, על פסיק או נקודה בסוף הביטוי היו מפוצצים את כל ההחלפה. אז נולד בעברית תחביר חדש לגמרי, למשל שימוש תמוה במקפים: "ב-קידום אתרים" לפני הקישור, או השארת רווחים מוזרים אחריו: "קידום אתרים ."

אבל צריך לקוות שרוב כותבי התוכן והמקדמים כבר הבינו מזמן שהוספת מקפים ורווחים לא במקומות שיועדו להם עושה רק דבר אחד – מכערת את דף, ואם גוגל חכמים מספיק בעברית (ואני לא בטוח…) היא מעידה בראש ובראשונה על over optimization שאמורה לפגוע בציון הדף. מי שחושש שגוגל לא תבין ביטוי מקודם אם מצורפת לו ו' החיבור שישתמש במילות חיבור מקובלות בעברית. אבל בשביל זה לא היה צריך את העדכון האחרון של גוגל…

העדכון האחרון של גוגל – וכאן אנחנו מגיעים למשפט השני של ההצהרה הבומבסטית – מודיע שמעתה שיטה ששימשה את גוגל שנים בניתוח הקישורים תיעלם: We are turning off a method of link analysis that we used for several years. והשיטה היא כאמור המשקל שניתן לטקסט עוגן בהבנת הנושא של הדף שאליו הוא מקשר. מהיום כך נראה גוגל לא תיעזר (כמעט או בכלל) בטקסט העוגן בשביל להבין על מה הדף. אז על מה היא כן תסתמך? על ה-Title, על ה-Description ועל תוכן הדף עצמו. רמז עבה קיבלנו מגוגל עצמה לפני 4 חודשים באותו בלוג עצמו. כך נכתב שם אז על תיקון חדש באלגוריתם:

Better page titles in search results by de-duplicating boilerplate anchors: We look at a number of signals when generating a page’s title. One signal is the anchor text in links pointing to the page. We found that boilerplate links with duplicated anchor text are not as relevant, so we are putting less emphasis on these. The result is more relevant titles that are specific to the page’s content.

אז הצהירה גוגל שהיא תציג Titles טובים יותר בעזרת הפחתה בהשפעה שיש לטקסט העוגן על קביעת ה-Titles של דפים בתוצאות החיפוש (למי שלא ידע, גוגל אכן נעזרו גם בטקסט העוגן של קישורים ולא רק בתג ה-Title שבקוד הדף בקביעת תצוגת ה-Titles בתוצאות החיפוש שלהם). אבל אסור לטעות ולהסיק מכך שגוגל פשוט החליטה להחזיר את מנוע החיפוש 10 שנים לאחור ולסווג דפים רק על פי מה שכתוב ב-Title שלהם. גוגל מדייקים בדרך כלל מאוד בניסוחים שלהם ולכן כדאי לקרוא בתשומת לב: We look at a number of signals when generating a page’s title […] The result is more relevant titles that are specific to the page’s content.

כלומר, רלוונטיות בין תוכן הדף ותג ה-Title שלו תקבע איזה Title יוצג בתוצאות החיפוש – אם על פי חישובי גוגל תג ה-Title אכן מתאים לתוכן עצמו היא תציג אותו, ואם לא – היא תקבע Title משלה שמתאים יותר לתוכן הדף עצמו. גוגל לא מעוניינת להציג כותרות "שיווקיות" המושכות הקלקות ומעלות CTR אם הן לא מתמצתות במדויק את מה שהדף עוסק בו.

ואיך כל זה קשור לדירוגי דפים ולעבודת SEO? פשוט מאוד: הבנה של התוכן שבו עוסק הדף וקביעת ה-Title המוצג שלו קובעת על אילו ביטויים יעלה הדף במקומות גבוהים בתוצאות החיפוש. אם נסכם עכשיו את עדכון Link evaluation המרגש כל כך מקדמים בעולם נאמר כך:

גוגל הצהירה החודש שתפסיק להיעזר בטקסט העוגן של קישורים בהבנת התוכן של הדף המקושר. כמו כן, גוגל כבר הצהירה לא מזמן שהפסיקה להיעזר בטקסט העוגן של קישורים בקביעת ה-Titles של דפים. מעתה גוגל תסתמך על ניתוח תוכן הדף עצמו בקביעת ה-Title הנראה שלו ובהבנה של הנושאים שבהם הוא עוסק. מסקנה לבניית פרופיל קישורים לאתר: מה שייכתב בטקסט העוגן של הקישורים לאתר לא יישנה את דעתה של גוגל לגבי הנושא של הדף הזה ומכאן לא יישנה את דירוגו של הדף על הביטוי שמופיע בטקסט העוגן. לא משנה כמה קישורים נוציא על הביטוי המדויק "קידום אתרים", דירוגו של הדף המקושר על הביטוי "קידום אתרים" לא ישתנה בגוגל. צריך להבין טוב – מדובר על טקסט העוגן ולא על עצם הקישור עצמו! אין טענה שקישורים חיצוניים הפסיקו לקדם את הדפים המקושרים, הטענה היא שכבר לא משנה מה יהיה טקסט העוגן המדויק של הקישורים האלה.

זהו, עכשיו תחליטו בעצמכם אם אכן זהו "העדכון המשמעותי והחשוב ביותר של גוגל בשנים האחרונות"…