בעולם שבו חיפושים בגוגל הופכים לשיחות עם בינה מלאכותית – חשוב להבין את המונחים שמשנים את כללי המשחק.
המונחים שלפניכם מסבירים את מה שקורה מאחורי הקלעים של ChatGPT, גוגל, ו-AI בכלל – וכיצד זה משפיע על הנראות של המותג שלכם.
LLM – Large Language Model
מודלים גדולים של שפה שמסוגלים להבין ולנסח טקסט בצורה אנושית. מודלים אלו, דוגמת Chat GPT מסוגלים להבין שפה טבעית ויודעים להחזיר תשובות מורכבות, בדומה לשיחה טבעית בין בני אדם. מודלים של שפה מאומנים על מידע ממקורות מגוונים ברחבי האינטרנט – אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות, וכן ממקורות מידע חיצוניים (ספרות וחומרים אקדמיים).
דוגמאות למודלים מוכרים:
-
- CHAT GPT (Open AI)
-
- Gemini (Google)
-
- Grok (X)
-
- Perplexity
-
- Claude (Anthropic)
איך עובדים מודלים של LLM?
ה-LLM בעצם מתבססים על עקרון של חיזוי מילה או פסקה שתבוא בהמשך לפי ההקשר. ככל שהמודל מכיל יותר מידע ומאומן ביותר, כך הוא מבין יותר הקשרים סמנטיים, שאלות, טון של ניסוח ואפילו הקשרים תרבותיים.
AIO – AI Overviews
ה-AIO , או בשמו המלא AI Overviews, הוא רכיב חדש של Google המשלב יכולות AI בתוצאות החיפוש. להבדיל מעמוד תוצאות חיפוש רגיל ב-Google (SERP) שמציג רשימת קישורים , רכיב ה-AIO מציג תשובה המבוססת על מקורות מידע שונים. מידע זה נכתב בעצם על ידי LLM.
רכיב ה-AIO מופיע לרוב בראש תוצאות החיפוש ומציג תשובה עם נקודות עיקריות ובמקרים רבים גם קישורים למקורות.
כיוון שרכיב ה-AIO תופס מיקום מרכזי בתוצאות החיפוש, גולשים רבים מקבלים מענה לפני הגלילה לתוצאות החיפוש המסורתיות ועל כן האתגר כיום עבור בעלי אתרים הוא לדאוג לקבל חשיפה בתוך רכיב זה.
ישנם גורמים רבים שמשפיעים על האתרים ש-Google בוחרת להציג ברכיב ה-AI Overview – ציון ה-E.E.A.T של האתר (מומחיות, ניסיון, סמכותיות, ואמינות), מבנה התוכן, סימון נתונים ועוד
שילוב רכיב ה-AIO של Google מקצר את מסלול החיפוש של הגולשים, ועל כן משפיע על התנועה אורגנית לאתר. מהצד השני, אתרים שישכילו למנף את ההזדמנות להתבלט בתוך הרכיב הזה באמצעות אזכורים וקישורים, יוכלו להרוויח בגדול. כדי להצליח לקצור את הפירות הללו צריך להשקיע בעבודה של שוטפת של מחקרי מלים ל-LLM, ייצור תוכן מקורי ואיכותי שעונה על שאילתות הגולשים ואופטימיזציה שוטפת לעמודים השונים באתר.
הערה: יש המייחסים למונח AIO את הפרשנות AI Optimization , כלומר אופטימיזציה לאתרים עבור ההופעה במודלים של ה-LLM, אולם המונח הנכון הוא GEO, כלומר Generative Engine Optimization .
SGE – Search Generative Experience
במקור Google השיקה את ה-SGE כניסוי שהיא תכננה ליישם בתחום החיפוש , לשילוב של מודל מבוסס AI בתוצאות החיפוש המסורתיות (ה-SERP) במטרה לשפר את חווית החיפוש. ב-2024 השם של הרכיב הפך ל-AI Overview, אולם המושג SGE נותר נפוץ בקרב קהילת ה-SEO.
ה-SGE של Google הייתה בעצם גרסת הפיילוט אליה נרשמו משתמשים בארה״ב והיא הושקה תחילה בשפה האנגלית בלבד.
ה-AI Overview הוא הגרסה המוכרת לנו היום, שמוטמעת יותר ויותר במגוון שפות ברחבי העולם, לרבות בישראל.
האם המונח SGE עדיין רלוונטי?
המונח עדיין נמצא בשימוש ומדבר על תפיסה של מעבר ממשק חיפוש המבוסס על תוצאות חיפוש לחווית חיפוש שמשלבת בתוצאות החיפוש גם מידע גנרטיבי המבוסס על מודלים של LLM .
GEO – Generative Engine Optimization
אז אחרי שהבנו מה זה LLM, הכרנו מודלים של LLM ואת רכיב ה-AI Overview של Google, הגיע הזמן להבין מה אתם, כבעלי אתרים, צריכים לעשות כדי להיות שם. וכאן נכנס לתמונה המונח החשוב ביותר – GEO – Generative Engine Optimization.
מה זה GEO?
ה-GEO עוסק באופטימיזציה למודלים של שפה המבוססים על בינה מלאכותית, כגון Chat GPT, Gemini, Claude, Grok ועוד.
מהי מטרת ה-GEO?
מטרת ה-GEO היא לגרום לכך שהמותג או האתר שלכם , יופיעו כמקור לתשובה בתוך המודלים הגנרטיביים. מעתה להיות מקום ראשון ב-Google לא תמיד מספיק. בשאילתות בהן מופיע רכיב ה-AIO של Google בראש תוצאות החיפוש, או בחיפושי גולשים המבוצעים מלכתחילה ב-Chat GPT או במודלים דומים לו, חשוב שהאתר שלכם יהיה שם, עם אזכור של המותג, המוצר או השירות שלכם, ואפילו עם קישור.
איך עושים GEO?
GEO מתחיל במחקר לאיתור שאילתות שמעניינות את הגולשים וממשיך בעבודה מתמשכת על איתור שאילתות ,תוכן, חיזוק מוניטין ברשת, ויישום שיפורים טכניים באתר על מנת לאפשר למודלים שליפה מהירה ונוחה של התוכן בזמן אמת.
חשוב להדגיש ש- SEO טוב לבדו לא מבטיח לכם GEO . אנחנו רואים אתרים שלא מופיעים במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש של Google, אבל מופיעים כמקורות מידע עבור רכיב ה-AIO או מוצעים על ידי Chat GPT. ה-AI הוא בעצם ערוץ נוסף שנפתח בפנינו.
לסיכום, התפתחות המודלים של ה-LLM משנה את הדרך בה הגולשים מחפשים מידע ופוגשים את המותגים ברשת. במציאות שבה תשובות מבוססות בינה מלאכותית מופיעות ברכיב בראש תוצאות החיפוש או שהחיפוש עצמו של הגולשים מתבצע בתוך המודלים ומחוץ למנועי החיפוש המסורתיים, ה-GEO הופך להיות כלי הכרחי למנהלי אתרים כדי להבטיח שהגולשים יפגשו את האתר והמותג שלכם.
