זמן קריאה: 5 דקות

לקראת סוף חודש ינואר פורסם מחקר מקיף באתר sistrix בנושא התפתחויות בתחום הSEO, נראות עמודי תוצאות החיפוש של גוגל ארה"ב והתחרות הגדולה ב-AI שעולה.

שנת 2024 הייתה שנה מלאה באירועים, הכרזות והשקות שגרמו להתפתחות ה-SEO. ההתפתחות נבעה מהתחרות שתפסה תאוצה בין מנועי החיפוש המסורתיים למודלים של שפה כמו ChatGPT ו-Claude. וחבריהם.

אירועים ושינויים של גוגל בשנת 2024 (בעיקר בארה"ב)

מעבר להטמעת טכנולוגיות בינה מלאכותית, גוגל הובילה מספר שינויים משמעותיים: החברה גיבשה והטמיעה מדיניות מחמירה למניעת ספאם, ערכה שדרוגים במנגנוני הדירוג שלה, והחלה להעניק עדיפות גבוהה יותר לתוכן אותנטי שנוצר בפורומים ועל ידי משתמשים. שינויים אלו הובילו לתמורות נרחבות באופן שבו מוצגות תוצאות החיפוש.

המשך הדגש של גוגל על AI, Gemini והתחרות עם Bing/OpenAI

במהלך מאי 2024 גוגל השיקה את AIO – AI Overviews (לפני כן היה נקרא SGE – Search Generative Experience). זהו השינוי הגדול ביותר בSEO בשנת 2024 בגוגל ארה"ב. ההתחלה לא הייתה מזהירה במיוחד אבל גוגל המשיכה במהלך החודשים של השנה לפתח, לתקן ולהרחיב את השירות ליותר מ-100 מדינות בעולם (אצלנו, במזרח התיכון, זה עדיין לא קיים יחד עם יבשת אירופה).

גוגל הרחיבה את יכולות Gemini עם השקת גרסה 2.0, המהווה התקדמות משמעותית בתחום הבינה המלאכותית. המודל החדש, המשלב יכולות עיבוד במספר ממדים, תוכנן לשפר את היכולת האוטונומית בפתרון אתגרים מורכבים. במקביל, החברה חשפה שני מיזמים חדשניים –  Astra ו-Mariner – המציעים פתרונות מתקדמים לסיוע בזמן אמת ולניווט מושכל באינטרנט.

חזרתם של הפורומים ותכני גולשים

זה התחיל עוד באמצע שנת 2023 בארה"ב אבל בשנת 2024 המשיכה המגמה של נראות עמודי/אתרי פורומים ותוכן שנוצר על ידי משתמשים. מהמגמה המשיכה בעקבות ההכרזה של גוגל שהיא תעדיף להציג את ה "Hidden Gems" -בתוצאות החיפוש – חלוקת ידע של גולשים ממקור ראשון.

hidden gems (אבני חן נסתרות) – הכוונה של גוגל שמטרתה היא להציג תכנים ממדיות חברתיות, פוסטים אותנטיים מבלוגים, פורומים ועוד תכנים המיוצרים על ידי גולשים שמשתפים תובנות וחוויות אישיות שלהם.  

גוגל גם הגדילה את הנראות ואת כמות ההופעות של רכיב "What People Are Saying" בתוצאות החיפוש בארה"ב. רכיב זה יכול להציג פוסטים מרשתות חברתיות (פייסבוק או רשת X לדוגמא), דיונים מפורומים, תכנים ממקור ראשון מבלוגים או סרטונים.

עדכוני מדיניות אנטי-ספאם וענישה ידנית

במהלך השנה נחשפו האתרים בארה"ב ובעולם בכלל לשלושה סוגי עבירות ספאם חדשות: Abuse of Scaled Content, Abuse of Site Reputation ו-Abuse of – גוגל הטמיעה את מדיניות הספאם יחד עם עדכוני אלגוריתם משמעותיים במהלך השנה.

האתרים שקיבלו הכי הרבה חשיפות בגוגל ארה"ב (לפי מחקר sistrix)

אז כפי שניתן אולי להבין מתחילת הפוסט, אתרים מבוססי תוכן גולשים הם המנצחים הגדולים בעליה בכמות הנראות בגוגל ארה"ב בשנת 2024.

על פי הבדיקות של sistrix, אתר Reddit רשם את העליה הגבוהה ביותר בכמות הנראות בעמוד תוצאות החיפוש בגוגל ארה"ב. בשנת 2023 הוא היה במיקום 92 בארה"ב מבחינת כמות הנראות בתוצאות החיפוש ובסוף שנת 2024 הוא כבר היה במקום ה-3. בשל העליה הוא נהפך להיות מתחרה SEO גם בתחומים שלא היה קודם כמו למשל מול אתרי השוואות, סקיצות וביקורות על מוצרים שונים.

גרף נראות אתר reddit בגוגל ארה"ב גרסת מובייל
מקור

אתר מבוסס תוכן גולשים נוסף שרשם עליה משמעותית בשנת 2024 הוא אתר discover.hubpages.com. זהו אתר עם פלטפורמה מקוונת ליצירה ושיתוף תכנים הנכתבים על ידי גולשים בנושאים מבישול וטיולים ועד טכנולוגיה ופוליטיקה.

ומה קורה בשוק האיקומרס בגוגל ארה"ב בשנת 2024?

האמת, שבמחקר של sistrix אין הרבה פירוט והרחבה בנוגע לאתרי איקומרס. כן צוין אתר carters ארה"ב שהציג את הצמיחה המשמעותית ביותר בעיקר במחצית השניה של שנת 2024. האתר עלה במקום ה-1 בגוגל ארה"ב על ביטויים כמו "בגדי תינוקות", "חנות בגדי ילדים", "בגדי תינוקות בנות" "בגדי תינוקות בנים" ועוד. יש ביטויים שבאוגוסט 2025 האתר היה במיקומים של 15+ בגוגל ובסוף השנה הם היו במקום 1.

גם אתרים מבוססי AI שביצעו אסטרטגיית SEO פרוגרמתית חוו עליה בגוגל ארה"ב בשנת 2024

במחקר מציגים שני אתרים שרשמו עליות בכמות הנראות שלהם בעמודי תוצאות החיפוש בגוגל ארה"ב. אתר אחד הוא ck12.org – בעיקר הסאב-דומיין שלו 'flexbooks' והתיקייה '/flexi/' אזורים אלו ככל הנראה משתמשים בAI (מבחינת טקסט) ומספקים תשובות יעילות לשאילתות חיפוש נפוצות כמו למשל המרת מידות וטמפרטורות.

האתר השני הוא Quillbot.com – אתר המכיל כלי בינה מלאכותית לתרגומים של טקסטים, בדיקות דקדוק וניסוחי משפטים.

אלו אתרים שעשו שימוש נכון ויעיל בכלי AI ולא עברו על מדיניות הספאם החדשה של גוגל "ניצול לרעה של תוכן בקנה מידה גדול".

תחום התיירות והמלונות

המחקר מסביר שאתרים שביצעו פעולות כמו מיגרציה של מספר אתרים לאתר אחד (כפי שעשו Virgin Airlines, Hardrock), שיפור והרחבה של תוכן איכותי המכוון למילות חיפוש מבוקשות (כמו אזור destination באתר Marriott והמשך כתיבת תכנים ממקור ראשון על ידי בלוגים של טיולים רשמו עליות בנראות האתרים בתוצאות החיפוש של גוגל ארה"ב.

 סיכום ומסקנות

שנת 2024 חוללה מהפכה בתחום ה-SEO בארה"ב, בעיקר עקב הדחיפה האגרסיבית של גוגל לטכנולוגיות בינה מלאכותית והדגש הגובר על פורומים ואתרי תוכן גולשים. השקת AI Overviews (שנקראה בעבר SGE) במאי 2024 והשקת Gemini 2.0 הדגישו את המחויבות של גוגל לשילוב בינה מלאכותית, בעוד שתוצאות החיפוש האורגניות קידמו אתרים עם תוכן גולשים.

מגמה זו בלטה במיוחד בהצלחה המרשימה מאוד של אתר Reddit, שראה עלייה של 190.9% בנראות בשנת 2024, והפכה לאתר השלישי הנראה ביותר בחיפושי גוגל בארצות הברית בסוף השנה. הזוכים השנה היו מגוונים מאוד, עם ביצועים חזקים במיוחד בתחומי המסחר האלקטרוני, והתיירות.