זמן קריאה: 4 דקות

לאחרונה אני קורא יותר ויותר מאמרים המדברים על הצמיחה וההתרחבות של ענף הפרסום והשיווק באינטרנט. במקביל אני שומע, במסגרת עבודתי בקידום אתרים, על סכומי עתק המושקעים בפרסום ברשת בישראל.

לפני כחודש, פניתי לבעל אתר בתחום החינוך, והתעניינתי לגבי קניית קישורים באתר שלו. אתר זה אומנם היה מדורג טוב בגוגל, ונראה באופן כללי איכותי, אולם הסכום אותו דרש בעל האתר, קרוב לאלף ש"ח לחודש, היה סכום מוגזם לחלוטין יחסית לתמורה שיניב לי קישור מאתר כזה. הצעה זו גרמה לי לחשוב על כך שבעלי עסק רבים משלמים מחירים מגוחכים תמורת פרסום באינטרנט. כשירות לבעלי עסק ולציבור, אני מביא בפניכם מדריך לקניית קישורים, כדי לעזור לכם להימנע מלבזבז כסף מיותר על פרסום שלא תורם לקדם את האתר שלכם.

הנה הטיפים שיעזרו לכם לבצע רכישה מוצלחת של קישורים ברשת:

  1. שימו לב לכמות הקישורים היוצאים בדף הבית של האתר. אתר שמלא בקישורים חיצוניים רבים לא יעזור לכם בהרבה בקידום, גם אם יש לו PR בשחקים. דף עם מעל 100 קישורים ( יש שיגידו דף עם מעל 50 קישורים או אף פחות), נחשב לדף עם הרבה קישורים .
  2. ודאו שהקישור שתקבלו הוא קישור טקסטואלי תקין המפנה ישירות לאתר שלכם, ולא מכיל את הפקודה No Follow. כדי לבדוק זאת ליחצו על המקש הימני של העכבר כשאתם באתר, הקליקו על Page Source, וחפשו את שם האתר שלכם, או אתר אחר המפרסם באתר. הקוד אמור להיות מורכב מפקודת a href, אחריה כתובת האתר שלכם, ולבסוף טקסט העוגן של הקישור. ודאו שלא כתוב No Follow בתוך קוד זה. דרך יותר פשוטה לראות זאת היא לעמוד על הקישור עם העכבר ולראות שבצד השמאלי התחתון של העמוד מופיעה כתובת האתר שלכם ללא תוספות.
  3. ודאו שהקישור שלכם יופיע בדף הבית, או לפחות ימצא במרחק הקלקה אחת מדף הבית.
  4. חשבו את העלות הנכונה שכדאי לשלם עבור הקישור שאתם קונים. הטעות הנפוצה ביותר שמשווקים עושים היא לשלם יותר מדי עבור קישורים. כדי לא לבזבז יותר מדי כסף על קניית קישור, אני מציע לכם להשוות את קניית הקישור לדרכים אחרות לשווק את האתר שלכם, באמצעות חברת קידום אתרים, או באמצעות Google Adwords.
  5. נסו לקנות קישורים כמה שיותר איכותיים. ודאו כי הקישורים שאתם קונים הם מאתרים העוסקים מאותו התחום שלכם, או מאינדקסים מרכזיים בארץ. קניית 50 קישורים מאתרי ספאם בחו"ל לא יעזרו לכם, ואולי אף יפגעו בקידום האתר שלכם.
  6. בחנו את איכות האינדקס בו תפורסמו. האתרים בהם מוכרים הכי הרבה קישורים הם אינדקסים ופורטלים למניהם. כדי לבחון האם אכן כדאי לפרסם בפורטל מסוים, הסתכלו על הקטגוריות המרכזיות של האתר. כעת, חפשו את הקטגוריות הללו בגוגל, ושימו לב למיקומי הפורטל בו אתם שוקלים לפרסם. אתרים כגון D, T, ו- YBAY אכן ממוקמים גבוה במספר רב של מילות חיפוש (אני לא מקשר אליהם כי גם ככה הם שולטים בדף הראשון של אינספור מילות חיפוש, אבל זה נושא למאמר אחר).
  7. נסו למצוא גם אתרים קטנים שיסכימו למקם עבורכם קישורים. דווקא קניית קישור ממספר רב של אתרים קטנים שאינם אינדקס יכולה להיות יותר משתלמת, משום שקשה יותר למנוע החיפוש לזהות שמדובר בקישורים ממומנים.
  8. גלו את הקישורים האיכותיים שבעלי האתרים מסתירים מכם. למרות האמור בסעיף הקודם, ולמרות העובדה שככל שעובר הזמן גוגל מצליח לזהות קישורים ממומנים ולהפחית מערכם, לבעלי אתרים שמוכרים קישורים ממומנים יש בדרך כלל מאגר של קישורים, אותם הם שומרים לשותפים עסקיים ולמרבים במחיר, אשר מהווים קישורים הרבה יותר איכותיים מהקישורים הרגילים באתר, ומנועי החיפוש אינם יכולים לזהותם כקישורים ממומנים. על ידי קצת מיקוח, סחר מכר, ועקשנות ישראלית, ניתן להשיג גם את אותם הקישורים.
  9. קניית מספר רב של קישורים יכולה להיות משתלמת. יש אינדקסים המציעים קניית קישור מעשרות אלפי, ולפעמים ממאות אלפי דפים יחדיו. למרות כל מה שאומרים על קישורים מאותו דומיין ששווים פחות, אם אתם משיגים כזאת עיסקה, מאלפי דפים המאונדקסים בגוגל, זה אכן יהיה טוב לקידומכם.
  10. נסו לקנות קישורים בצורה מדורגת, ולא בבת אחת.

לבסוף, העצה האחרונה – היו מחושבים. תכננו מראש את תקציבכם, כמה אתם מעוניינים להוציא, ואז חלקו את הכסף בצורה היעילה ביותר, לפי שיקול דעתכם.