זמן קריאה: 5 דקות

כנראה שהלחץ של קהילת ה-SEO ובעלי אתרים עשה את שלו. גוגל החליטה להוציא מאמר המרכז את כל סוגי הופעות אתרי חדשות בפיצ'רים השונים של Google News על מנת לעשות סדר ויישור קו בנושא.

5 מוצרי החדשות של גוגל

תחילה, נפרט את חמשת המוצרים בתחום החדשות שיש לגוגל להציע לגולשים.

  1. Google News – הופעה של אייטמים חדשותיים ו/או מאמרים מאתרי חדשות ופאבלישרים של תוכן. הופעת האייטמים יכולה להיות דרך אפליקציית Google News במכשירי המובייל (ב-ios ובאנדרואיד) וכן בהופעה בדפדפן האינטרנט באתר news.google.com.

    בתוך האפליקציה או אתר החדשות של גוגל, יש מוצרים ופיצ'רים מותאמים כמו אזור "במיוחד בשבילך" – מנגנון של גוגל שלומד את הגולש מבחינת תחומי עניין, אתרים שנכנס אליהם, חיפושים שביצע במנוע החיפוש בחדשות ולפיהם מציג תוצאות יותר מותאמות לגולש.
  2. אזור חדשות בעמוד תוצאות החיפוש של גוגל – אזור חדשות זה מחולק ל-2: הצגת חדשות בעמוד תוצאות החיפוש הראשי של גוגל (במובייל או בדסקטופ) או הצגת תוצאות חדשותיות בטאב החדשות. בשני האזורים, גוגל יצרו רכיבים מיוחדים להצגת תוצאות חדשות מעבר להצגה המוכרת של רשימת תוצאות.
    סיפורים מובילים – רכיב זה מציג תוצאות חדשותיות רלוונטיות לנושא החדשותי שחופש בגוגל.
    בראש החדשות – הצגת תוצאות חדשותיות לפי באז תקשורתי וחדשותי ביחס לשאילתה. רכיב זה יכול להופיע בראש עמוד תוצאות החיפוש בגוגל ולחלופין גם בהמשך העמוד.

    להלן דוגמא למיקום שונה של רכיב 'בראש החדשות' לפי באז תקשורתי וחדשותי (נכון לתאריך 19/07/2021)
    לשאילתה 'נפתלי בנט' יש הצגה של רכיב 'בראש החדשות', בראש עמוד תוצאות החיפוש בגוגל בגלל הבאז התקשורתי והחדשותי שיש סביב ראש הממשלה.
    צילום מסך של רכיב בראש החדשות נפתלי בנט
    הופעה של רכיב 'בראש החדשות' לקראת אמצע עמוד תוצאות חיפוש לשאילתה 'אורן חזן'.
    צילום מסך של רכיב בראש החדשות אורן חזן
    להבדיל מהסעיף הקודם, הצגת החדשות בעמוד תוצאות החיפוש של גוגל או בטאב החדשות אינה מותאמת פרסונלית למשתמש אלא עוזרת ללמוד על המתרחש בעולם באמצעות פיצ'רים שונים שגוגל יצרו באזורים אלו והם מותאמים למדינה. גולשים במדינה מסוימת רואים את אותן התוצאות.
  3. גוגל Discover – אזור זה מוצג לגולשים במובייל (היו ידיעות על הפעלתו גם בדסקטופ עוד בדצמבר 2020, אך אני אישית לא ראיתי) בדפדפן הכרום וכן באפליקציית החדשות של גוגל ב-ios או באנדרואיד (נקרא for you). אזור זה מוצג כאשר גולש פותח את אפליקציית הכרום אצלו במכשיר הנייד ולפני שהוא מבצע חיפוש במנוע החיפוש של גוגל, יופיעו מתחתיו ידיעות חדשותיות.

    הידיעות החדשותיות, המאמרים והסרטונים שיוצגו לגולש באזור זה מכוונים להתאמתו האישית וללמידת תחומי העניין שלו. ניתן לבצע התאמה אישית של הידיעות שיוצגו לגולש.
    צילום מסך של google discover
  4. חדשות ביוטיוב – הופעה של ידיעות חדשותיות בצורת סרטונים של אתרי חדשות וכן סרטוני חדשות מתגלגלים וסרטוני 'חדשות מתפרצות'. מרבית ההצגה של רכיבי החדשות האלו מתרחשות באפליקציה של יוטיוב ולא בגרסת ה-Web.

    סרטוני חדשות שעולים ביוטיוב, יוצגו בקרוסלה בולטת בעמודי תוצאות החיפוש של גוגל וכן בטאב החדשות, באפליקציה ואפילו באפליקציית יוטיוב עצמה.
    צילום מסך רכיב חדשות מתפרצות ביוטיוב
  5. חדשות ב-Google Assistant – מדובר במערכת הקולית של גוגל בה ניתן לשאול Google Assistant על מה שקורה בישראל או בעולם מבחינה חדשותית ולקבל אוסף של חדשות מקומיות ועולמיות במספר סוגי תוכן כמו סרטונים, טקסט או שמע.

איך גוגל רואה אתר כאתר חדשות?

התשובה הפשוטה והמהירה היא שבאופן אוטומטי כל אתר יכול להופיע בגוגל חדשות וברכיבי החדשות אותם מניתי בתחילת הפוסט. גוגל מסבירה כי אין צורך ביישום או הודעה כלשהי שהאתר הוא חדשות.

גוגל מציינת כי אתרים בעלי מומחיות, סמכותיות ואמינות (כלומר EAT) יחד עם היסטוריה עקבית של הפקת תכנים מקוריים הקשורים לעולם החדשות ומציית למדיניות החדשות של גוגל יכולים להופיע בתדירות ובצורה תקינה ברכיבי החדשות שלה.

תהליך הבקשה להופעת אתר בגוגל חדשות וברכיבי החדשות הופסק בדצמבר 2019 כאשר גוגל השיקה את Google Publisher Center. דרך כלי זה גוגל יכולים לזהות תוכן חדשותי בצורה יעילה יותר.

איך אפשר לדעת אם האתר מופיע באזור החדשות?

ההמלצה המרכזית של גוגל היא להסתכל על דוחות הביצועים ב-Search Console בתפריט Google News. וכן בדוח הביצועים הראשי בפילטור של חדשות.

דוחות אלו מראים האם עמודי האיימטים החדשותיים של אתר מסוים מוצגים במוצרים ברכיבי החדשות שציינתי בתחילת הפוסט.

איך ניתן לשפר את נראות אתר החדשות בגוגל?

כפי שציינתי, מבחינת גוגל, כל אתר יכול להופיע באזור החדשות. המערכת של גוגל מזהה תוכן כשיר העומד במספר קריטריונים כמו רלוונטיות, סמכותיות, רעננות של התוכן, מיקום התוכן ושפת התוכן.

גוגל ממליצה להשתמש בכלי Google Publisher Center על מנת להגדיר עדכוני RSS, כתובות של האתר, כתובות של סרטונים ופרטים על הארגון החדשותי. פרטים אלו עוזרים לגוגל בניהול המותג ויקל על הוספת עמודי החדשות/סרטונים/מאמרים בכלי החדשות.

גם אם חשבון האתר אושר ב-Google Publisher Center, אין זה אומר שאוטומטית האתר יופיע בתוצאות חיפוש החדשות בגוגל, ברכיבי חדשות מיוחדים כמו 'במיוחד בשבילך' או ברכיבי 'בראש החדשות'.
פעולות נוספות היכולות לעזור לאתר להופיע כאתר חדשות הם:

  • יצירת מפת אתר חדשות
  • הטמעת סכמות הקשורות לעולם החדשות בעמוד הבית, עמוד תגית, עמוד כתב ועמוד אייטם חדשותי.
  • עדכון תכנים לידיעות מתגלגלות
  • יצירה של עמודי כתב ועמודי תגיות
  • ועוד

לסיכום

בשנים האחרונות גוגל ביצעו מספר שינויים ושיפורים ביכולת שלהם לאתר אתרי חדשות ולהציג חדשות רלוונטיות, אמינות ומקוריות בכלים ורכיבי חדשות שהם פיתחו.

כלים ורכיבים אלו עוזרים לאתרי חדשות ופאבלישרים של תוכן לקבל במה בולטת בעמודי תוצאות החיפוש ובאפליקציית החדשות של גוגל ועוזרת לעלייה בחשיפות ובכניסות גולשים לאתרי החדשות.