זמן קריאה: 18 דקות

אני זוכר שכשהצטרפתי ל-SEO Israel לפני אי כמה שנים, מרבית עמיתי לעבודה היו גברים. פרט לשרון קליין שקיבלה אותי לעבודה, מצבת כח האדם, ממש כמו תחום קידום האתרים דאז, הייתה גברית מאוד ונשים היו בתת ייצוג חמור. זה הרגיש כאילו הבנים הלכו לקדם אתרים והבנות הלכו לכתוב תוכן או לעשות גרפיקה.

לשמחתי היום המצב שונה. מאוד. כמחצית מהעובדים שעוסקים בקידום אתרים אצלנו, הן עובדות. למעשה, התפקידים המורכבים והטכניים יותר אצלנו אוישו במרבית הזמן על ידי מקדמות אתרים.

עדיין, משהו הציק לי. איך יתכן שמספר הנשים שעוסקות בתחום גדל בצורה משמעותית בשנים האחרונות אבל כמעט ולא השתנה מבחינת ייצוג הקהילה בזירות פומביות יותר? איך זה שבישראל כמעט ולא רואים נשים מרצות על קידום אתרים, כותבות על נושאים טכניים מורכבים, מדריכות או משמשות כמנטוריות לנשים מתחילות בתחום?

בקיצור, רציתי לדעת למה אין יותר נשים בקדמת הבמה של תחום קידום האתרים בישראל. אני, גבר, בטוח לא אדע לענות על השאלה אז עשיתי את הדבר ההגיוני הבא ושאלתי נשים. מהפכני, לא?

עוד לפני שהתחלתי לכתוב את המאמר הזה ידעתי שיש מקדמות אתרים שאני רוצה ברשימה שלי, אבל גם שאני לא מכיר את כל מקדמות האתרים בארץ. לכן פניתי אל הקהילה דרך קבוצת הפרלמנט בפייסבוק וביקשתי המלצות על נשים שאולי שכחתי או שלא יצא לי להכיר. הקהילה בהחלט סיפקה את הסחורה!

אם יש מישהי שלא כללתי ברשימה והגיע לה להיכלל, התנצלותי. הרשימה המצומצמת כוללת אלא את אלו שאני והקהילה חשבנו שכדאי שתכירו. היא לא מתיימרת למנות את כל מקדמות האתרים או את כל מי שמגיע להן להופיע פה.

הרשימה ללא סדר מיוחד, לחצו על השם כדי לדלג ישירות אל הראיון ולקבל יותר תובנות על כניסתה לעולם ה-SEO,  היחס מקולגות ובעבודה, על נשים בקדמת במת ה-SEO וטיפ לכל מי שמתעניינת או מתעניין להכנס לתחום.

מתחברות יותר ל-SEO טכני ולאנליטיקס

מקדמות האתרים שראיינתי קיבלו רשימה קבועה של שאלות, חלקן סגורות וחלקן פתוחות.
אחד הממצאים היותר מעניינים ומשמחים, ושבאו לידי ביטוי גם בתשובות לשאלות הפתוחות הוא הזיקה של הנשים שראיינתי לתחום הטכני ולאנליטיקס, ממצא שסותר לעיתים את התפיסה הרווחת (והמוטעית) לגבי תפקיד הנשים בקידום אתרים.

תשובות מקדמות האתרים לתחומים אליהן הם מתחברות
תשובות מקדמות האתרים לתחומים אליהן הם מתחברות

ועכשיו, לשאלות ותשובות!

לירז פוסטן​
לירז פוסטן​מומחית קידום אתרים לעסקים בינ״ל​
קרא עוד
נושמת את תחום התוכן 24 שעות ביממה, כבר 12 שנה בתחום, סופר מאמא: אמא ל2 שובבים + 1 טרי, ורק ממש לא מזמן פתחתי חברה עצמאית בתחום SEO ותוכן ונהנית מכל רגע.

מה גרם לך להיכנס לעולם ה-SEO?

לירז: משחקנית וזמרת לעולם הSEO- יש פה מקום לכתבה שלמה נוספת? 🙂 אבל ברצינות, זה סיפור שלם על טיימינג בחיים. ב888 הציעו לי משרה בתחום, בדיוק שכלו כוחותיי מעסקי התיאטרון בארץ. סביר שאם היו מציעים חודש אחרי, הייתי מסרבת. הכל עניין של תזמון והרבה הרבה אומץ.

האם אי פעם נתקלת ביחס שונה או מזלזל מצד קולגות או עמיתים בתחום רק בגלל שאת אישה? האם לדעתך גברים נתפסים בצורה שונה מנשים בתחום?

לירז: לצערי הרב- נתקלתי באפליות בין גברים ונשים, וגם בתתי אפליות בין נשים לנשים: נשים נשואות לנשים רווקות, נשים עם ילדים ובלי, נשים עם בן זוג ובין נשים ללא מחויבות זוגית. עולם שלם של אפליות. לצערי- יש את זה עדיין, וחבל. יש חברות שממש מנסות לשים דגש ולתקן אפליות, ואף ליצור המון מקומות תעסוקה לנשים אבל עדיין  יש חברות שזה בדנ״א של הבעלים או ההנהלה הבכירה.

מדוע לדעתך אין הרבה נשים שתופסות את קדמת הבמה בתחום שלנו? בעיקר בהשוואה לכמות הנשים העוסקות בתחום

לירז: אני חושבת שיש הרבה נשים בתחום שלנו, אבל מעט רק רוצות להיחשף לאור הזרקורים ולבימות בכנסים. יש נשים שזה פשוט לא מרגיש להן נוח בגוף. גם בחו״ל נראה מעט נשים מאשר גברים. אני חושבת שseo הוא תחום מאוד טכני (לפחות לשם גוגל מכוונים בשנים האחרונות), וגברים עם ידע טכני מפותח מרגישים יותר בנוח לתפוס את קדמת הבמה. מה שמוביל לגברים בכירים במקומות עבודה שמרגישים בנוח להתנהל מול יועץ חיצוני גברי וזה פשוט יוצר כדור שלג שכזה…

יש לך עצה עבור נשים שרוצות להיכנס ולהצליח בתחום?

לירז: כל הזמן ללמוד ולהתפתח. אין סוף לכמות הקורסים, הרצאות, מאמרים שאת תצטרכי לקרוא. זה תחום אינסופי עם המון דינאמיות. לכי על זה בכל הכוח. תנסי, תמיד אפשר לחזור לעיסוק קודם או לאחר..

יפית מלכי
יפית מלכימשנה למנכ"ל בחברת SEO Israel
קרא עוד
נשואה עם 3 ילדים ו-2 כלבים, גרה באזור השרון. את דרכי המקצועית התחלתי בבניית אתרי אינטרנט, בניית מערכות backoffice ופיתוח אפליקציות למובייל, בתקופה שבה אף אחד לא חשב שתקום חברה שתוכל להתחרות ב-Nokia וה-picture message הרגיש כמו ביקור בסט של חזרה לעתיד. בדרך למקום שבו אני נמצאת, עבדתי כמנהלת מוצרים אינטראקטיביים מתקדמים בחברת HOT (ביניהם ה-VOD, HOT Magic, משחקי multi players), ובהמשך עברתי לנהל את ערוצי הרכש של החברה.

מה גרם לך להיכנס לעולם ה-SEO?

יפית: כל אחד מהתפקידים אותם מילאתי, בשורה התחתונה לא כלל את כל הדברים שעניינו אותי. תמיד הרגשתי תחושת פספוס שיש משהו שאני נאלצת לוותר עליו. 

באיזשהו שלב החלטתי שאני לא רוצה לוותר יותר ורוצה למצוא משהו שישלב את כל התחומים שמעניינים אותי –  טכנולוגיה, שיווק ותוכן. פגשתי את אורן שץ ועולם ה-SEO והחלטתי לנסות. ומשם הכל היסטוריה.

נכנסתי לתחום ה-SEO מהתחתית, אבל בזכות הניסיון והכישורים שכבר היו לי, מהר מאד ניהלתי את אחד הפרויקטים הגדולים של החברה, ניהול מחלקת ה-SEO של אתרי קבוצת zap , תפקיד שהחל מניהול צוות ה-SEO של אתר דפי זהב ואט אט התרחב לניהול ה-SEO של אתרי הקבוצה המרכזיים. 

האם אי פעם נתקלת ביחס שונה או מזלזל מצד קולגות או עמיתים בתחום רק בגלל שאת אישה? האם לדעתך גברים נתפסים בצורה שונה מנשים בתחום?

יפית: לא זכור לי שאי פעם נתקלתי ביחס מזלזל או שונה בשל היותי אישה.  אני חושבת שדווקא בגלל שהתחום שלנו נולד בשנים אחרונות, הרבה אחרי שנשים שרפו חזיות to make a point, כל ההבדל הזה בין נשים גברים, מעולם לא תפס מקום.  

מדוע לדעתך אין הרבה נשים שתופסות את קדמת הבמה בתחום שלנו? בעיקר בהשוואה לכמות הנשים העוסקות בתחום

יפית: אני לא חושבת שהעובדה שגברים נמצאים יותר בקדמת הבמה בתחום, קשורה להבדלים בין נשים וגברים. אני חושבת שלהיות בקדמת הבמה זה אופי. אני גם חושבת שההימצאות תחת אור הזרקורים אינה מעידה על רמת המומחיות. במהלך הניסיון שלי עבדתי בפרויקטים גדולים בעולם השיווק הדיגיטלי, עם קולגות מקצועיות בארץ ובעולם, גברים ונשים, שאני מלאת הערכה כלפיהם, ומרביתם לא בקדמת הבמה.

יש לך עצה עבור נשים שרוצות להיכנס ולהצליח בתחום?

יפית: מציעה להיכנס לתחום אם יש חיבור אמיתי לפחות לאחד מאבני היסוד בתחום, ולהעמיק. העולם הזה מרתק, ואפשר לעשות בו דברים מדהימים, ככל שצוללים יותר עמוק. ונקודת בונוס – כיוון שמרבית העבודה יכולה להתבצע מכל מקום ובכל שעה, זו יכולה להיות עבודה מאד נוחה לאמהות.

לימור ברנהולץ
לימור ברנהולץראש תחום SEO ב-UM דיגיטל
קרא עוד
אמא לתאומים, ספורטאית לשעבר, אשת מחשבים שרתים ומנועי חיפוש מעל 20 שנה. קוד יפה עושה לי צמרמורות של אושר ואנגולר עושה לי פריחה.

מה גרם לך להיכנס לעולם ה-SEO?

לימור: תמיד עסקתי בצד השרתים והמחשבים, ובאחת העבודות שעבדתי בתור וובמאסטרית רצו איש שיווק באינטרנט. נשמע לי מעניין אז קפצתי על זה וביליתי שנה בלמוד כל מה שאפשר מהרשת על קידום אורגני (או שימושיות אתרים כמו שקראו לזה אז) והתאהבתי בניסוי הזה באנשים ומנועי חיפוש מאד בקלות. במהלך השנים עסקתי בכל תחומי השיווק הדיגיטלי אבל תמיד חזרתי והמשכתי להתמחות בצד שהוא מבחינתי הערך האמיתי לנכס – האופטימיזציה האורגנית.

האם אי פעם נתקלת ביחס שונה או מזלזל מצד קולגות או עמיתים בתחום רק בגלל שאת אישה? האם לדעתך גברים נתפסים בצורה שונה מנשים בתחום?

לימור: מעולם לא הרגשתי את העניין, להיפך, תמיד הרגשתי שיש הרבה נשים חזקות בתחום.

מדוע לדעתך אין הרבה נשים שתופסות את קדמת הבמה בתחום שלנו? בעיקר בהשוואה לכמות הנשים העוסקות בתחום

לימור: כאן לדעתי כבר נכנסת ההיסטוריה שקידמה הרבה גברים למקומות האסטרטגיים ומנעה מנשים לבקש הרבה פעמים את מה שהיה מגיע להן. גם היסטורית – התחום צמח מתוך תחום הוובמאסטרים, ששם יש רוב גברי. עם זאת אם נסתכל על העולם המצב לא זהה, כך שאולי התוספת של הדת אצלנו קצת חיזקה את העיכוב.

יש לך עצה עבור נשים שרוצות להיכנס ולהצליח בתחום?

לימור: תלמדי ותאהבי כל מה שקשור לתחום – את הקישורים והתוכן, את ה-html, ה-js, מערכות הניהול למיניהן, תוכנות האבטחה השונות והשרתים השונים. תביני את גוגל, תלמדי אותו ואת הבחירות שלו. כל הזמן תחקרי ותלמדי, ותמדדי.

שרון קליין
שרון קלייןבעלים, SK Digital
קרא עוד
אמא של עידו, אוהבת לבשל ולאכול, מחפשת מיזמים סדרתית ומאפיינת ומיישמת תוכניות דיגיטל לחברות וארגונים (מותגים ומוצרים) בשווקים שונים בישראל ובעולם.

מה גרם לך להיכנס לעולם ה-SEO?

שרון: בחברה הקודמת בה עבדתי לקחתי על עצמי את האחריות על בניית האתר לחברה. במסגרת העבודה על האתר נחשפתי לעולם ה SEO. עוד בתקופה שטייטל וכמה קישורים הדביקו את האתר לתוצאה ראשונה והתלהבתי מהתנועה והלקוחות שהשגתי ע"י כמה פעולות פשוטות של קידום. 

פניתי לאורן שץ שהיה בין היחידים שעסקו בתחום בזמנו עם שאלה מקצועית וכל כך התרשמתי מהמקצועיות והסבלנות שלו שהחלטתי שאני חייבת לעבוד איתו. הודעתי לו שאני מגיעה לעבוד אצלו ללא תשלום וכך היה רק שקיבלתי צ'ק בסיום חודש העבודה הראשון שלי 🙂 

השילוב של תחום מאתגר (אני אוהבת תחרויות) שאתה חוו בו תוצאות שמשנות את הגורל של בעלי העסק, הדרישה לחקור, ללמוד מגוון רחב של מוצרים\שירותים\מידע ועבודה עם לקוחות עם צרכים ותהליכי שיווק שונים ובעיקר ללמוד מאורן שץ ולהקים בבוא העת את SEO College היווה עבורי בסיס מטורף של ידע, כלים וכישורים שטבועים בי עד היום.

האם אי פעם נתקלת ביחס שונה או מזלזל מצד קולגות או עמיתים בתחום רק בגלל שאת אישה? האם לדעתך גברים נתפסים בצורה שונה מנשים בתחום?

שרון: לפני 15 שנה שהתחלתי לעבוד ב SEO Israel היינו 4 גברים ואני. על אחד הלוחות המחיקים במשרד היו 2 תאריכים שנכתבו ביום שהגעתי שביקשו ממני לא למחוק אותם והם נשארו שם די הרבה זמן. 

לאחר כמה שנים סיפרו לי שהיתה התערבות בין גברברי המשרד לגבי התאריך שאני אעזוב את החברה. מלבד אחד מהם (אורן) כולם עזבו לפני :-). היו פעמים שהייתי נכנסת לפגישות עם עובד גבר ודווקא הלקוח היה שואל אותי האם אני מסכמת את הפגישה והופתע לגלות בהמשך שאני גם מסכמת (בעיקר לעצמי) ובעיקר מובילה את הפגישה. 

גברים תמיד נתפסים בצורה שונה מנשים, תפיסת העולם שלהן שונה, לרובן יש יכולת של ריבוי משימות גבוהה, הן יותר מכילות, פחות עסוקות באגו וזה מעניק להם יתרונות רבים. לגברים כמובן יש יתרונות רבים שאין לנשים והמתכון המוצלח הוא כמובן שילוב של שניהם ליצור תמהיל רבגוני שישלים ויפרה את כולם.

מדוע לדעתך אין הרבה נשים שתופסות את קדמת הבמה בתחום שלנו? בעיקר בהשוואה לכמות הנשים העוסקות בתחום

שרון: לאורך השנים מהניסיון שצברתי בגיוסים בתחום, עובדים שהכשרתי וקולגות שפגשתי ולדעתי גם בתחומים מקבילים ואחרים, בגלל שהתחום נתפס כטכני וגברי מעט מאוד נשים פרצו קדימה וניסו להוביל. בנוסף, התחום עצמו הוא תחום שאין בו תשובות ברורות, יש לנו את ההנחיות של גוגל, אתרים פנימיים לביצוע ניסויים שמהווים ססמוגרף, אתרים לקוחות, sharing knowledge אבל בעיקר דברים שעובדים ולא סט עובדות שעל פיהם אנחנו עובדים מה שמעלה את חוסר הוודאות בתחום ומייצר חוסר ביטחון עבור כולם.

2 הנקודות שציינתי ביחד גורמים להרבה נשים בתחום להימנע מלקחת חלק בהובלת התחום ולתפוס את קדמת הבמה. למרות שלאורך השנים היו כמה שעשו זאת בהצלחה.

יש לך עצה עבור נשים שרוצות להיכנס ולהצליח בתחום?

שרון: כמה עצות שרלוונטיות לכל מי שרוצה להיכנס לתחום:

  1. התחום הוא תחום שדורש למידה עצמית אינסופית ולכן הוא לא מתאים לכל אחד.
  2. בראיונות עבודה חייבים להפגין מוטיבציה, גם אם אין לכם את הידע הנדרש, אני יכולה להעיד בוודאות שהרבה מאוד מועמדים שקיבלתי לעבודה לאורך השנים לא היו בעלי הידע המתאים, אבל כן עם אופי ויכולות שתאמו לאיכות העובדים. הרבה פעמים הייתי מעריכה ונותנת היזדמנות נוספת לאנשים שלא עברו ראיון ומצאו את הקשר האישי ופנו אלי וביקשו לקבל ביקורת והצעות לשיפור, זה מעיד על נחישות, ביקורת עצמית גבוהה ורצון לשיפור מתמיד.
  3. תמיד אבל תמיד תחפשו את הקשר האישי, לפני הראיון תנסו לדעת מי מראיין אתכם ותמצאו את הconnection אליהם שיזרוק מילה טובה – זה גורם לראיון עבודה להתחיל אחרת.
  4. תגיעו לראיון כמה שיותר מוכנים, תבינו עם מי אתם נפגשים, לקרוא אודות החברה.תקראו מאמרים שכתב המראיין או אנשים בחברה, תנסו ללמוד כמה יותר על התחום, כלים שיש, בלוגים מובילים בתחום בישראל ובעולם ועוד.
מיכל כהן
מיכל כהןCEO, WebGuru
קרא עוד
הקמתי את WebGuru ב 2007. לפני כן עבדתי בפיתוח תוכנה. בהשכלתי אני מהנדסת תוכנה וסטטיסטיקאית. אני בת 48, נשואה באושר ואמא לשלושה.

מה גרם לך להיכנס לעולם ה-SEO?

מיכל: עזבתי את עבודתי כמתכנתת גם מתוך שעמום וגם כי זו היתה תקופה בה שעות העבודה בהייטק היו בלתי נסבלות למי שרוצה לקיים חיי משפחה מאוזנים. בעלי שלח לי כתבה מעניינת נוסח "איך להתעשר מאפילאציה" והתחלתי לצלול פנימה. מצאתי שמה שמרתק אותי זה פחות האפיליאציה ויותר הקידום בגוגל. התחלתי לקרוא, לחקור, להשתתף בקהילות מקדמים בארץ ובעולם, להקים אתרים ולהתנסות בקידום. מאז אני מכורה. אוהבת הת התחום יותר ויותר ככל שהוא נעשה פחות ספאמי ויותר מתוחכם.

האם אי פעם נתקלת ביחס שונה או מזלזל מצד קולגות או עמיתים בתחום רק בגלל שאת אישה? האם לדעתך גברים נתפסים בצורה שונה מנשים בתחום?

מיכל: אני מוקפת בסביבה גברית מאז התיכון (מגמת מדעי המחשב), דרך השירות הצבאי, אוניברסיטה, הייטק ועד היום. מעולם, לאורך התקופות האלה לא נתקלתי ביחס מזלזל מעמיתים. כן, גברים נתפסים בצורה שונה מנשים ואני מודה שגם אני, כשאני מראיינת מועמדים או בוחנת ספקים, נוטה לנכס לאנשים כישורים עפ"י המגדר, אבל מקפידה לבחון כל אחד אובייקטיבית לגמרי. אני מעיזה להגיד שכן אני מוצאת אצל גברים כישורים טכנולגיים חזקים יותר ואצל נשים הבנה התנהגותית טובה יותר. כמובן שזה סטטיסטי ויש לא מעט יוצאים מן הכלל. 

נכון להיום, אני מעסיקה ב SEO שני גברים ושתי נשים אבל זה מקרי לחלוטין ואני בוחרת את האנשים נטו לפי כישורים. אני חושבת שחברת קידום אתרים חייבת לכלול את תמהיל כל הכישורים הדרושים. 

מדוע לדעתך אין הרבה נשים שתופסות את קדמת הבמה בתחום שלנו? בעיקר בהשוואה לכמות הנשים העוסקות בתחום

מיכל: שוב אני אעיז להיות סטיגמטית ולומר שנשים הן לרוב פחות תחרותיות והישגיות. אנחנו אוהבות להיות מקצועניות בשקט… אבל אני מניחה שהמקצוענות הזו כן תדחף נשים יותר למעלה ומאזן הכוחות ישתנה משנה לשנה.

יש לך עצה עבור נשים שרוצות להיכנס ולהצליח בתחום?

מיכל: לכי עם הכישורים שלך ואותם תפתחי לכדי מצויינות, במקום להיות ממוצעת בהכל. קידום אתר דורש נבחרת של כשרונות מנצחים במגוון תחומים ולא אוסף של מקדמים ממוצעים.

יאנה ארד רדוצקי
יאנה ארד רדוצקיSEO manager, פלאריום
קרא עוד
מומחית SEO בחברת הגיימינג פלאריום. בעברה, הייתה SEO טכני ב-SEO Israel והקימה את מערך הקידום האורגני של כאן תאגיד השידור. אוהבת להרים את מכסה המנוע של אתרים ולבנות אסטרטגיות תוכן. בזמנה הפנוי אוהבת להרכיב רהיטי איקאה ("קינדר למבוגרים") וללמד את הכלב שלה טריקים חדשים.

מה גרם לך להיכנס לעולם ה-SEO?

יאנה: תמיד מצאתי את עצמי ממנפת אתרים ורשתות חברתיות כדי להשיג מטרות, בעשייה החברתית ובעבודות זמניות. אחרי התואר החלטתי לעשות מזה קריירה. גיליתי עולם של למידה אינסופית, יצירתיות ויכולת להשפיע. היום אני יכולה להגיד שאני מהאנשים ברי המזל קמים כל בוקר לעבודה שהם אוהבים.

האם אי פעם נתקלת ביחס שונה או מזלזל מצד קולגות או עמיתים בתחום רק בגלל שאת אישה? האם לדעתך גברים נתפסים בצורה שונה מנשים בתחום?

יאנה: שמעתי הרבה סיפורים יד ראשונה מאחרות. לי אישית, לא. נתקלתי ביחס מצחיק, כמו למשל בפגישה ראשונה אצל לקוח חרדי, במסגרת ההיכרות הוא אמר ממש בגאווה "יש לנו גם שירותי נשים".

מדוע לדעתך אין הרבה נשים שתופסות את קדמת הבמה בתחום שלנו? בעיקר בהשוואה לכמות הנשים העוסקות בתחום

יאנה: בצעדי הראשונות אצל לקוחות, נתי אלימלך נתן לי עצה נהדרת, "את צריכה שיהיה לך Gravitas". זה אנרגיה שמשדרים, נוכחות בחדר, שגורמת לאנשים למקד בך את תשומת הלב ולסמוך עלייך.

כדי להצליח בקדמת הבמה, אי אפשר בלי גראביטס. העניין הוא שזה יותר מאתגר לנשים, משתי סיבות. הראשונה, תסמונת המתחזה שחוגגת אצל נשים מוכשרות רבות וגורמת להן להרגיש לא ראויות. השנייה נעוצה בדרך שאותה התנהגות נתפסת באופן שונה אצל אשה לעומת גבר. עם זאת, אני שמה לב למגמה חיובית, רואה יותר ויותר נשים מציגות בכנסים ובמיטאפים ומרגישה שזה נותן השראה ועידוד.

יש לך עצה עבור נשים שרוצות להיכנס ולהצליח בתחום?

יאנה: לא לפחד להתחיל מלמטה, להקיף את עצמך באנשים מהתחום, ללכת למיטאפים ולהיות פעילה בקבוצות מקצועיות, לקחת על עצמך יוזמות ודברים מעבר לתפקיד כדי לצמוח ולבלוט.

ליאת לנג
ליאת לנגבעלים משותף ומנכ"ל משותף, netus
קרא עוד
שותפה בסוכנות בוטיק לשיווק דיגיטלי (netus שיווק דיגיטלי), בעלת MBA עם התמחות במערכות מידע ושני תארים נוספים + כמה קורסים והכשרות מקצועיות בשיווק דיגיטלי. מרצה מטעם במכללת ג'ון ברייס בשיווק דיגיטלי, ואמא לשלושה. ביום יום שלי עוסקת בעיקר בקידום אורגני , ניהול קמפיינים בגוגל והקמה/תחזוקה של אתרי וורדפרס, מרצה ומלווה עסקים בתחומי השיווק הדיגיטלי.

מה גרם לך להיכנס לעולם ה-SEO?

ליאת: הכרתי את תחום ה SEO עוד מימיו הראשונים מצד הלקוח באתרי אינטרנט שונים שאותם ניהלתי, והתחום תמיד סיקרן אותי. הייתי עדה לתהפוכות שהתחום עבר (כולל עדכוני הפנדה והפינגווין שעשו מהפכות של ממש) ואני מאוד אוהבת את הדינמיות שלו ואת העובדה שהוא כל הזמן מתפתח. מדובר בתחום שדורש העמקה ולמידה אין סופית וכאן אני חושבת שיש לי יתרון – אני אוהבת לקרוא, ללמוד ולחקור ואז לבצע ולעקוב אחרי התוצאות.

האם אי פעם נתקלת ביחס שונה מצד קולגות או עמיתים בתחום רק בגלל שאת אישה? האם לדעתך גברים נתפסים בצורה שונה מנשים בתחום?

ליאת: מעולם לא נחשפתי לזלזול מהסוג שמתואר בשאלה.

מדוע לדעתך אין הרבה נשים שתופסות את קדמת הבמה בתחום שלנו? בעיקר בהשוואה לכמות הנשים העוסקות בתחום

ליאת: כמו בכל תחום, נשים פחות יודעת ליחצ"ן את ההצלחות שלהן, פחות יודעות לקחת קרדיט, פחות חושבות שמגיע להן בכלל קרדיט והרבה פעמים חושבות שהן פשוט עושות את מה שצריך לעשות וחמור מכך – לא תמיד מאמינות בקשר שבין העבודה שעשו לבין התוצאה. בהיבט הזה, התחום שלנו (לצערי) לא שונה מתחומים אחרים. בתחומים רבים ניתן לראות הרבה נשים בבסיס הפירמידה והמספר הולך וקטן ככל שעולים לכיוון הקודקוד.

יש לך עצה עבור נשים שרוצות להיכנס ולהצליח בתחום?
ליאת: אל תפחדי להיות עצמאית. אפשר לעבוד בסוכנות כשכירה על מנת לצבור ניסיון אבל היעד האמיתי הוא להיות עצמאית בתחום, במיוחד אם חשוב לך לשלב קריירה ומשפחה.

 
עדי אלון חנין
עדי אלון חניןSeo Senior Manager
קרא עוד
אני עדי, נשואה +2 בנים + כלבה + חתול. עובדת באנגורה מדיה מ-2016.

מה גרם לך להיכנס לעולם ה-SEO?

עדי: נקלעתי לגמרי לתחום ב2009 והתאהבתי.

האם אי פעם נתקלת ביחס שונה או מזלזל מצד קולגות או עמיתים בתחום רק בגלל שאת אישה? האם לדעתך גברים נתפסים בצורה שונה מנשים בתחום?

עדיאישית לא, אבל ״זכיתי״ להכיר כמה גברים שבטוחים שהשמש זורחת להם וגם שוקעת אצלם. 

מדוע לדעתך אין הרבה נשים שתופסות את קדמת הבמה בתחום שלנו? בעיקר בהשוואה לכמות הנשים העוסקות בתחום
עדי: אפשר לראות את זה בעיקר בקבוצות בפייסבוק – תשובות מתלהמות, מתנשאות עם ירידה הרבה פעמים לפסים אישיים. לפעמים בא לי להגיב לאיזה דיון, ואז אני עוצרת את עצמי, כי בשביל מה להשקיע בזה אנרגיה. מניחה שזה קורה לעוד נשים…

יש לך עצה עבור נשים שרוצות להיכנס ולהצליח בתחום?
עדי: אם את אוהבת לחשוב מחוץ לקופסא, ולתת דגש על הadded value, זה בדיוק המקום בשבילך!

מיכל לסמן
מיכל לסמןB2B Marketing Manager - SEO & Content Expert
קרא עוד
B2B Marketing Manager - SEO & Content Expert בעלת עסק לשיווק דיגיטלי בינלאומי. חיה על הציר בין תל אביב לברלין.

מה גרם לך להיכנס לעולם ה-SEO?

מיכל: נכנסתי לתחום מתוך אהבה לתוכן ולמילה הכתובה ועם הזמן הבנתי שאני נמשכת מאד גם לתחומים הטכניים, פרפורמנס ובכלל לעולם השיווק והפרסום. בעיני SEO היה דלת מצוינת עבור כניסה לעולם קרייריסטי מרתק ומספק.

האם אי פעם נתקלת ביחס שונה או מזלזל מצד קולגות או עמיתים בתחום רק בגלל שאת אישה? האם לדעתך גברים נתפסים בצורה שונה מנשים בתחום?

מיכל: אני חושבת שכבכל תחום תעסוקתי יש הבדלים ביחס בין נשים לגברים. אנו כרגע בעיצומו של שינוי תפיסתי בין דורי ולכן אין ספק כי אם בעבר נשים נתפסו כ״פחות טכניות״ כיום התפיסה הזו משתנה.

מדוע לדעתך אין הרבה נשים שתופסות את קדמת הבמה בתחום שלנו? בעיקר בהשוואה לכמות הנשים העוסקות בתחום

מיכל: זו שאלה מאד טובה, אך לצערי אין לי את התשובה עליה.

יש לך עצה עבור נשים שרוצות להיכנס ולהצליח בתחום?
מיכל: להשקיע המון בלמידה עצמית, לא לפחד לדרוש יותר מעצמך או מהחברה בה את עובדת. לדחוף את עצמך קדימה וכמובן לתכנן מסלול קריירה מראש. זה לא תמיד פשוט, אבל על מנת להצליח חשוב לדעת לאן מכוונים.

סיכום

היה מאוד מעניין לגלות שכל אחת מהנשים חוותה את מהלך הקריירה שלה בתחום בצורה יחודית לה. חלק מרגישות שקיבלו יחס שונה מגברים, חלק לא. חלק חושבות שאין בעיית ייצוג בקהילה וחלק כן. מה שבטוח, על כמה דברים נדמה שכמעט ויש קונצנזוס:

  • SEO טכני כבר אינו נחלת הגברים בלבד
  • יותר ויותר נשים נכנסות לתחום
  • כדי להצליח בתחום צריך להשקיע, ללמוד הרבה ובעיקר להעז

בהצלחה.