זמן קריאה: 5 דקות

בדצמבר 2018 הכריזה חברת מיקרוסופט על כלי חדש בשם קלריטי (Clarity) שנועד לאפשר הצגה של האינטראקציה של הגולש עם האתר. כלי זה נועד לתת מידע דומה למידע המתקבל ממערכות כגון HotJar או Crazy Egg הפופולאריות.

אתמול (ה-28 באוקטובר 2020), הכריזו אנשי מיקרוסופט על פתיחת המערכת בחינם לכלל בעלי האתרים.

מה היא מערכת קלריטי?

מערכת קלריטי היא מערכת חינמית שמטרתה לאפשר לבעל האתר לשפר את ביצועי האתר שלו. באמצעות מדידת האינטראקציות של הגולש עם האתר, יכול בעל האתר להבין אילו חלקים באתר "עובדים טוב", או יותר חשוב, אילו חלקים "לא עובדים טוב", כולל יכולת לאתר שגיאות באתר הגורמות לכשלים באינטראקציה.

>> כניסה אל מערכת מיקרוסופט קלריטי (Microsoft Clarity) <<

מהם היתרונות של Clarity?

מיקרוסופט שמו במערכת קלריטי דגש מיוחד על שמירת פרטיות הגולש ועל בטחון המידע כגורמים מרכזיים מאד במערכת. הנושא הופך בתקופה האחרונה לקריטי יותר ויותר, במיוחד לאור ההתפתחויות בתחום פרטיות המידע של הגולשים ברשת ובמיוחד נושא ה-GDPR.

המערכת נועדה להיות פשוטה מאד להגדרה והטמעה. כל מה שנדרש לעשות הוא להכניס קוד אחד לאתר, או להכניס תג חדש לתוך מערכת Tag Manager, וזהו – המערכת מוכנה לעבודה, והנתונים מתחילים לזרום בתוך כשעה.

המערכת אמורה להיות בעלת השפעה מינימאלית על זמני הטעינה של האתר, נושא החשוב מאד לבעלי אתרים העושים מאמצים רבים לשמור על חווית גולש טובה באתריהם.

אולי היתרון הגדול ביותר במערכת Clarity הוא העובדה שהיא מגיעה ללא מגבלת גולשים. ניתן להשתמש במערכת גם אם יש לכם 1,000,000 גולשים ביום (!).

אילו יכולות קיימות במערכת?

המערכת מחולקת לשלושה אחזורים מרכזיים.

האזור הראשון, אזור ה-Dashboard, נותן נתונים כלליים אל האתר. פירוט אודות אזור זה בהמשך.

האזור השני, ה-Recording, מאפשר לבעל האתר לראות הקלטות של האינטראקציה של גולשים אמיתיים עם האתר, כולל תנועות העכבר שלהם, גלילה וקליקים על גבי הדף. חשוב לומר שלצורך שמירת הפרטיות של הגולשים, לא תוכלו לראות את הטקסטים אותם ראו הגולשים, אלא רק נקודות המסמלות את הטקסטים הללו.

האזור השלישי, ה-Heatmaps, מאפשר לראות היכן בדף התמקדמה תשומת הלב של הגולשים מבחינת גלילה, שהיית העכבר והקליקים של הגולשים. המערכת מאפשר לזהות כל רכיב אליו נעשה קליק באמצעות כתובת Xpath של הרכיב.

אילו נתונים מעניינים ניתן למצוא באזור ה-Dashboard?

באזור ה-Dashboard של מערכת קלריטי יש כמה נתונים מעניינים.

Dead Clicks

נתון ה-Dead Clicks מראה לבעל האתר את מספר הגולשים שביצעו קליקים באתר, אך קליקים אלו לא יצרו תגובה מהאתר. מדובר בקליקים שנעשו על איזורים בהם אין קישור או כפתור. כך ניתן לזהות מקרים בהם הגולשים מתבלבלים, ומנסים ללחוץ על אזור באתר שאינו לחיץ. בעל האתר יוכל לראות הקלטות של אינטראקציות של גולשים בהם התרחשו קליקים מסוג זה.

Rage Clicks

נתון ה-Rage Clicks הוא נתון מעניין מאד, המודד מקרים בהם גולשים ביצעו מספר רב של קליקים בזמן קצר באזור קטן. מדד זה נועד לזהות מקרים של תסכול אצל הגולשים כאשר רכיב באתר לא פעל בהתאם לציפיות שלהם.

Quick Backs

נתון ה-Quick Backs מראה גולשים שנכנסו אל דף מסויים באתר, אך מייד חזרו אל הדף הקודם.

Excessive Scrolling

נתון ה-Excessive Scrolling נותן מדד אודות גולשים שביצעו גלילה מוגזמת בדף, וכך ניתן לזהות גולשים שחיפשו משהו מסויים בדף, אך לא הצליחו לאתר אותו.

JavaScript Errors

נתון ה-JavaScript Errors מאפשר לבעל האתר לזהות מקרים בהם הגולש לא חווה את האתר בצורה מלאה בשל שגיאות בקוד JavaScript באתר. שגיאות אלו יכולות לגרום לתקלות תצוגה או אפילו לתקלות בפונקציונליות של האתר. בעל האתר יוכל לצפות בהקלטות של גולשים שלהם אירעו שגיאות אלו, כדי לבחון את ההשפעה של השגיאות על החוויה שלהם באתר.

נתונים נוספים

נתונים נוספים אותם ניתן לראות במהירות באזור ה-Dashboard:

עומק הגלישה הממוצע באתר.

חלוקת הזמן בין גלישה פעילה וחוסר פעילות

סיכום

אולי לא מדובר במערכת הכי מתוחכמת למדידת אינטרקאציה של גולשים הקיימת בשוק, אך מדובר במערכת עם שני יתרונות מרכזיים לבעלי אתרים: המערכת חינמית והיא איננה מוגבלת בגירסה החינמית במספר משתמשים.

שווה לבדוק!