זמן קריאה: 4 דקות

במהלך אירוע Search On 2020 של גוגל דובר על נושא אינדוקס מקטעים (Passage Indexing). מדובר בצעד משמעותי מבחינת צורת אינדוקס התוכן של גוגל, שעד היום ביצע את האינדוקס לפי תוכן הדף כולו בלבד. השינוי מתוכנן להיכנס לתוצאות החיפוש של גוגל החל מחודש נובמבר 2020, ולהשפיע על כ-7% מן החיפושים בכל השפות (!)

מהי הבעיה אותה אינדוקס מקטעים יכול לפתור?

הבעיה בשיטת האינדוקס הרגילה של גוגל נוצרת כאשר גולש מבצע חיפוש מאד ספציפי. לעיתים קרובות לא יהיה דף ספציפי ברשת שיתמקד בצורה מלאה במה שהגולש חיפש.

עם זאת, במקרים רבים קיים מקטע בודד (פיסקה או אזור טקסט מסויים) העונה בדיוק על השאלה של הגולש, אך הוא קבור עמוק בתוך תוכן הדף, אך לרוע המזל של הגולש, הפוקוס המרכזי של הדף הוא אחר. במצב מסוג זה, חוסר הרלוונטיות של התוכן מסביב ידלל את הרלוונטיות של התוכן הספציפי, ויגרום לכך שהדף לא יופיע גבוה בתוצאות החיפוש, זאת למרות שהוא מכיל בדיוק את מה שהגולש חיפש.

המשמעות המעשית של Passage Indexing

עם המעבר לעבודה לפי אינדוקס של מקטעים, יוכל דף תוכן להופיע גבוה בתוצאות החיפוש לא רק אם הפוקוס הכללי שלו מתאים לחיפוש של הגולש, אלא גם אם יש בו מקטע תוכן המתאים לחיפוש של הגולש.

שיטת העבודה החדשה של גוגל מורידה את הקריטיות של התאמת הסיגנלים הראשיים בדף (כגון title או כותרת H1) לטובת סיגנלים של מקטעים ספציפיים בתוך התוכן (כותרות משנה לדוגמא).

נסיונות קודמים של גוגל בתחום זה

גוגל ניסו לטפל בנושא זה בשתי דרכים עיקריות.

הדרך הראשונה הייתה באמצעות שימוש בקישורי Anchor בתוך העמוד כדי להפנות את הגולש אל כותרת פנימית ספציפית המתאימה לחיפוש של הגולש יותר מן הכותרת הראשית. הבעיה העיקרית של גוגל עם נושא זה הייתה שבעל האתר צריך היה ליצור קישורים פנימיים בתוך הדף (קישורי Anchor) כדי שגוגל יוכל להפנות את הגולש אל התוכן הספציפי בדף.

דרך שניה בה גוגל מנסה לטפל בנושא זה הוא באמצעות סכמת ה-FAQ, המאפשרת להפנות את הגולש אל שאלה ספציפית עם תשובה ספציפית.

שאלות שעדיין פתוחות בנושא

  • כיצד גוגל יגדיר את המקטע – האם זה יהיה לפי כותרות משנה למשל? אולי לפי תגיות פיסקה (P)?
  • כיצד גוגל יפנה את הגולש ישירות אל המקטע – האם באמצעות קישורי Anchor? או אולי באמצעות הצגת התוכן ישירות בתוצאות החיפוש בדומה לסכמת FAQ? אפשרות זו, מטבע הדברים, פחות טובה לבעל האתר.

איך גוגל רואים את הנושא

גוגל סיפקו תמונה שאמורה להראות כיצד ייראו התוצאות החדשות בעקבות הכנסת Passage Indexing לתוצאות החיפוש. אני מוכרח לומר שמדובר בתמונה שמאד לא מחמיאה ליכולות החדשות. בחלק העליון של התמונה מופיעה השאילתה, ומתחת העמודה השמאלית מדגימה את התוצאות כיום, והימנית את התוצאות החדשות:

יש בממשק שגוגל מציגים כמה בעיות מרכזיות:

  • התשובה מופיעה מעל השאלה – ממשק משתמש לא אינטואיטיבי.
  • המילים המודגשות לא קשורות לחיפוש (המילה reflection מודגשת לדוגמא). מצד שני, מילים חשובות, כגון UV או House לא מופיעות (ולכן גם לא מודגשות) כלל.

לדעתי דוגמה זו לא מתחברת טוב למה שנאמר באירוע אודות אינדוקס מקטעים, אז ההנחה שלי היא שמדובר בממשק לא סופי. אני מניח שהממשק הסופי יהיה דומה יותר לממשק ה-FAQ הקיים כיום.