זמן קריאה: 9 דקות

כל כך הרבה השקעה מתרכזת באתר במרוצת הזמן: תוכן איכותי, קישורים, אופטימיזציה בעבור הביטויים המרכזיים, והרשימה עוד ארוכה. האם עצרנו לרגע והתייחסנו לצורה שבה האתר מוצג במכשירים הניידים? התשובה בחלק מהמקרים היא שלא, ובמקרים רבים נוספים – לא מספיק.

אז כן, אנחנו מדברים כבר זמן רב על איכות התוכן, על קישורים (אולי אפילו יותר מידי) ועל הרבה אלמנטים נוספים – כאשר המשותף לכולם הוא הרצון שלנו להביא את האתר להצלחה – אבל לא תמיד יודעים לשים את האצבע על הדברים שהם כיום אולי אינם קריטיים כל כך, אך מחר יכולים לפגוע באתר.

לפני שמדברים על גוגל – קודם כל הגולש

לפני שרצים לדבר על הפחד מנפילה כתוצאה מאי עמידה בדרישות של גוגל, צריך להבין מהיכן מגיעות הדרישות הללו.

נתחיל מההבנה הבסיסית של הקהל שלנו: ע"פ הסקר האחרון שנערך בתחילת 2013 ופורסם בין היתר באתר מאקו, 46.3% מהישראלים גולשים באינטרנט דרך טלפונים ניידים.

נניח לרגע בצד את העובדה שזאת עלייה משמעותית ביחס לשנים קודמות, וגם את העובדה שסיכוי גבוה שכיום כבר גולשים יותר במובייל מאשר בשאר האפיקים – כיוון שכבר מנתונים כאלה אפשר להבין שקהל היעד שלנו נמצא בחלק גדול מהמקרים בטלפונים הסלולאריים.

אז מה גוגל רוצים מאיתנו?

אחרי שהצלחנו להבין בקצרה את החשיבות של המובייל, נעבור לפן של מנועי החיפוש.

גוגל, גם אם זה קשה לפעמים להבין, רוצים בסופו של דבר את מה שרוצה הגולש – שזה בעיקר חווית גלישה נוחה לעין, מהירות טעינה, ותוכן איכותי.

נניח שיש לנו את כל האלה (זה כבר למאמר אחר) אחרי עבודה רבה והרבה עצבים. אבל מה? התרכזנו כל כך בגרסה השולחנית של האתר, עד שלרגע הזנחנו את גרסת המובייל.

האם ריכוז המשאבים בגרסה השולחנית ישתלם לנו לאורך זמן? כדאי שנחשוב על זה שוב, ולעומק.

שלב ראשון בדרך למהפכה – אתרים לא מותאמים למובייל צפויים להיפגע בתוצאות החיפוש

ב-11 ביוני 2013, בפוסט שפורסם בבלוג למנהלי האתרים של גוגל, הודיעו גוגל חד משמעית: יהיו שינויים בתוצאות החיפוש בנייד כתוצאה מאי התאמה של אתרים לפלטפורמה.

הכוונה האמיתית מאחורי זה (גם הוסבר באותו פוסט) היא שאמנם גוגל לא מתכוונת לפגוע בתוצאות החיפוש בגרסה השולחנית (עבור אתרים שמציגים את המידע בצורה טובה), אך בפירוש כן מתכוונת לפגוע (או במילים שלהם: לבצע התאמות) בדירוג שלהם בתוצאות החיפוש עבור מכשירים ניידים.

בין היתר דובר על מספר שגיאות נפוצות שיכולות למנוע את אי ההתאמה המדוברת, וכיצד ניתן לתקן אותן.

מספר שגיאות שעלו: הפניית גולשים במובייל מעמוד של הגרסה השולחנית לעמוד לא רלוונטי (למשל העמוד של המאמר הזה במובייל יפנה לעמוד הבית), שגיאות שקיימות באתר מסוים רק במובייל כמו: soft 404, הפניית googlebot-mobile לעמודים של גרסה שולחנית וסרטונים שלא פועלים במובייל.

שלב שני בדרך למהפכה – התאמה לשימוש בנייד בכלי מנהל האתרים

ב-29 באוקטובר 2014, גוגל הכריזו בבלוג למנהלי האתרים על הוספת פיצ'ר חדש לכלי למנהלי האתרים – התאמה לשימוש בנייד.

בנוסף לעצם ההכרזה, גוגל מציינים כי "תחום המובייל צומח בצורה פנטסטית".

לפני שנדבר על התמורה של הכלי הזה, יש להבין דבר חשוב: גוגל לא נוהגים לבצע מהלכים בנושאים שלא חשובים להם – ולכן אם הם מוסיפים את שגיאות התאימות במובייל בשורה אחת עם כל השגיאות האחרות של האתר – אפשר לנחש (לא באמת צריך לנחש) מה החשיבות של זה בעיניהם.

אם נסתכל על מה שהכלי הזה מספק לנו, נוכל להבחין שבסך הכול הוא שם דגש על אלמנטים רבים שהיו קיימים לנו מלפני הרבה זמן – בכלי (כן גם הוא של גוגל) לאבחון שגיאות מהירות באתר.

אולי דווקא בגלל הדמיון הגדול לכלי שכבר היה קיים באופן חיצוני, אפשר לראות שגוגל מנסים לדחוף את מנהלי האתרים לשים דגש על הנושא הזה.

בין השגיאות המוצגות בכלי: חוסר בתגית Viewport (שגוגל מציינים בהכרזה שזו תגית קריטית לאתרי מובייל), גודל פונט קטן, תוכן שלא ממוקם טוב ביחס לגודל המסך ואלמנטים לחיצים שקרובים מידי אחד לשני.

שלב רביעי בדרך למהפכה – תווית "ידידותי למובייל"

ביום חמישי, ה-18 בנובמבר 2014, הכריזו בגוגל על שלב נוסף בדרך למהפכת המובייל, כאשר הם מתחילים להכניס תווית (כרגע לא פועל בארץ) שתופיע בתוצאות החיפוש אצל אתרים שמותאמים למובייל בצורה הבאה:

כפתיח לפוסט ההכרזה, גוגל בחרו לפתוח במשפט מסוג "קרה לך פעם שלחצת על תוצאת חיפוש במובייל – רק כדי להסתכל על אתר שהטקסט בו קטן מידי, הקישורים קטנים, והיית צריך גם לגלול לצדדים?", שאפשר לפרש אותו בתור שורה חצי צינית, שלמעשה באה לומר למנהלי האתרים שהאתרים שלהם נראים ככה – "אתם צוחקים נכון?".

אז למעשה, בתור שלב נוסף בדרך לדחיקת התוצאות שלא מותאמות למובייל, גוגל התחילה לסמן את אלו שאכן מותאמות, כדי להבדיל אותם מאלה שלא.

בהמשך הפוסט, גוגל מתייחסים לאלמנטים נוספים שאפשר לשפר כדי להתברג ברשימת האתרים הידידותיים: הימנעות מתוכנות שלא מסתדרות עם המובייל (למשל Flash), שימוש בטקסט קריא, התאמת פריסת העמוד לגודל המסך – עם דגש על כך שהגולש לא יצטרך לגלול ימינה ושמאלה, למקם קישורים במרחק מספיק כך שיהיה נוח ללחוץ עליהם, בדיקת ידידות הדפים בעזרת כלי שלהם (נדבר עליו תכף), קריאת ההנחיות הנוספות שלהם במדריך מובייל למנהלי אתרים, שימוש בכלי ההתאמה למובייל בכלי מנהלי האתרים (שדיברנו עליו), ואחרון חביב – במידה ומשתמשים בפלטפורמות צד שלישי (כמו וורדפרס וג'ומלה) יש לבחור בקפידה את התבנית כך שתענה להנחיות הללו מלכתחילה.

למעשה, גוגל ממשיכים לחזור על דברים שנאמרו כבר בהכרזות קודמות, לכן אפשר ללמוד מכך שהם מנסים לומר לנו – "לא הקשבת עד עכשיו? אולי עכשיו תבין שאנחנו רציניים".

שלב חמישי בדרך למהפכה – כלי לאבחון ידידותיות למובייל

במהלך הפוסט הקודם שדיברנו עליו, גוגל הזכירו כלי מעניין שהם פיתחו – כלי לאבחון ידידותיות למובייל.

אמנם הזכרת הכלי מגיעה כבדרך אגב, אך אין להתעלם מהכלי הזה כלל, כיוון שזו היא מדרגה נוספת שמקרבת אותם למהפכה של ממש.

המידע הרלוונטי ביותר, ולמעשה "השורה התחתונה" של הבדיקה בכלי הזה, היא "ידידותי למובייל" או "לא ידידותי למובייל" – במקרה הזה גוגל לא נותנים לך מקום להשערות מיותרות (כמו לתת דגשים כללים) – כאן הם מראים לנו חד וחלק – האם האתר נתפס בעיניהם כמותאם, או לא.

תוצאה אצל אתר מותאם:

Friendly

תוצאה אצל אתר שאינו מותאם:

Not Friendly

אני חייב לומר שמניסיון קצר עם הכלי הזה, אני לומד שהוא לא 100% אמין, ואפילו לא קרוב לכך:

  • לפעמים הוא לא מצליח לנתח את האתר כלל.
  • גם כשהוא מנתח אתר שהוא אכן מותאם – הוא לפעמים מזהה אותו כמותאם ולפעמים כלא.
  • לפעמים פעולת הרינדור מציגה את האתר בגרסה השולחנית – למרות שכל כלי אחר (וגם הכלי של גוגל לבדיקת מהירות האתר) מצליחים לרנדר אותו בצורה תקינה.

בנושא הזה, ג'ון מיולר כתב שהכלי לבדיקת מהירות אתרים של גוגל לא מתייחס לקובץ הרובוטים, ולכן הוא עלול להציג תוצאות שונות מהכלי לבדיקת ידידותיות למובייל. עוד הוא מוסיף, שיכול להיות שהכלי מזהה אתר שאינו מותאם למרות שהוא אכן מותאם, וזאת בגלל חסימת משאבים (כפי שהזכרתי קודם), ובעיקר מדבר על Javascript ו-CSS. למרות זאת, אני נתקל במצבים בהם הוא מציג פעם אחת התאמה ופעם שנייה לא.

נקודה נוספת של ג'ון, היא העובדה שהכלי לבדיקת מהירות אינו מתבסס על Googlebot user-agent, וזו היא סיבה נוספת לקבלת תוצאות שונות בין הכלים.

  • הוא מזהה שגיאות שבפועל לא קיימות, למשל: אלמנטים חסומים על ידי robots.txt כאשר הקובץ ריק. כמובן שזה לא פוסל שיש בעיה בנגישות לאתר, אבל הכלי עדיין לא יודע לאתר אותה.

אבל אפשר לשים את השגיאות בצד (כי בכל זאת, זה רק עניין של זמן עד שזה יעבוד כמו שעון שוויצרי – תסמכו על גוגל) ולדבר על האפשרויות שהכלי מציע, מעבר לעובדה שהוא מאפשר לנו לדעת האם האתר ידידותי למובייל או לא:

תוצאה עבור אתר מותאם:

בבדיקה מדגמית של אתרים מותאמים, אלו הן ההמלצות והשגיאות שזוהו על ידי הכלי:

תוצאה עבור אתר שאינו מותאם:

בבדיקה מדגמית, אלו הן השגיאות וההמלצות הנפוצות:

  • סיבות שבגללם הדף אינו ידידותי למשתמש:
    • הטקסט קטן מידי מכדי לקרוא.
    • הקישורים קרובים מידי אחד לשני.
    • לא הוגדר viewport עבור המובייל.
  • גם כאן הכלי מזהה חסימת משאבים לסריקת Googlebot. (מזהה את זה כמעט אצל כל אתר שנבדק).
  • גם כאן הכלי שואל האם אנו משתמשים בכלי של גוגל למנהלי האתרים.
  • הצעות להפיכת האתר לידידותי למובייל – כאן הכלי מציג אפשרות מעניינת של בחירה:
    • האם אנו משתמשים במערכת CMS כלשהי (גם כאן גוגל בוחרים להציג את וורדפרס וג'ומלה כדוגמא).
    • האם מישהו בנה את האתר עבורנו?
    • בניתי את האתר בעצמי. (בהערה כתוב גם שאני מבין איך בנוי הקוד).

כאשר בוחרים את אחת האפשרויות, מגיעים לדף ארוך ונרחב על התאמת האתר למובייל – עושה רושם שהשקעה רבה ניתנה לעניין, מה שעוד יותר מחזק את העמדה של גוגל ביחס להתאמה הזו.

לסיכום, הכלי מאוד שימושי בסך הכול, אך דורש עוד שיפוץ רב כדי להגיע לרמה הנדרשת.

בכל זאת, האותיות הקטנות הן שמונעות מהמהלך הדרסטי מלהתרחש

למרות כל השלבים והשינויים שגוגל מבצעים כדי לחזק את תחום המובייל, הם עדיין לא קרובים מספיק בכדי לבצע את השינוי – בינתיים.

בוידאו מתוך Google Hangout, ג'ון מיולר מדבר על תוצאות החיפוש במובייל.

בדקה 18,  ג'ון עונה על שאלה שהופנתה אליו בנושא הסיגנלים במובייל, ומהתשובה שלו ניתן ללמוד הרבה.

השאלה שעלתה היא "האם מהירות טעינת האתר בגרסה השולחנית היא זו שקובעת בהקשר לדירוג תוצאות החיפוש במובייל?"

ג'ון עונה שנכון לרגע זה, התשובה היא שכן. לאחר מכן הוא מדבר על כך שאמנם גוגל לא מתייחס כרגע למהירות האתר במובייל בתור סיגנל – אתר שהמהירות ירודה, חווית המשתמש לא טובה והתוכן לא איכותי – גולשים יבחרו לעשות משהו אחר או יבחרו באתר אחר.

בהמשך הוידאו, ג'ון אומר שכרגע גוגל מדרג בתוצאות החיפוש במובייל בעיקר על ידי איכות האתר בגרסה השולחנית.

למרות זאת, הוא מחזק את הצורך בידידותיות למובייל, ומסביר שגולשים במובייל שיתקלו באתר איטי שלא מספק חווית משתמש טובה – יברחו ממנו ואף יעברו לאתר אחר, ולכן כדאי לחשוב על זה.

אפשר להבין מהמשפט הזה שאמנם גוגל לא מזהים כרגע באופן טוב את איכות האתר בגרסת המובייל, אך הם שואפים לכך, ולפי כל הפיתוחים שלהם בנושא, הם גם לא רחוקים.

לסיכום, אמנם כיום תוצאות החיפוש במובייל לא ממש מושפעות מידידותיות האתר למשתמשי המובייל, אך אפשר לראות שזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה, ומכיוון שאפשר לראות היום לא מעט אתרים אשר גולשים בהם 50% ויותר מהמובייל, אפשר בקלות להסיק שכאשר יבוצע שינוי בתוצאות החיפוש במובייל בהתאם לדברים הללו, אתרים עלולים להיפגע ולהפסיד תנועה משמעותית.

אז בפעם הבאה שאתם דנים בהתאמת האתר למובייל – אפשר (וכדאי) להעביר את הנושא לראש סדרי העדיפויות.