זמן קריאה: 4 דקות

סקר הלמ"ס האחרון שבדק פילוח מידת הדתיות באוכלוסייה היהודית בישראל (2016) מצא שכ- 55% מגדירים עצמם על הסקאלה בין חרדי למסורתי. עם אחוז כזה, אי אפשר להתעלם מסוגיית שמירת השבת באתרי אינטרנט, וביניהם אתרי מסחר. אז מה צריך לעשות אתר שומר שבת מבחינת קידום אתרים אורגני?

השבת מגיעה כל שבוע ונשארת כ-25 שעות. כל פעולה שנבצע באתר בתדירות ומחזוריות כזו, תהיה בעלת השלכות על ה- SEO, בעיקר באתרים שנסרקים בתדירות גבוהה ע"י גוגל. Google bot לא מכיר את השבת אלא רק מזהה דפוס באתר. לכן, חשוב להשקיע מחשבה בבחירת הגישה המתאימה ובדרך שבה היא מיושמת באתר.

אתרים שומרי שבת בדרך כללי בוחרים באחת הגישות הבאות לזמני שבת וחג:

  • הורדה זמנית של האתר מהאוויר
  • הפנייה זמנית מכל עמודי האתר לעמוד "כשר"
  • הקפצת באנר המבקש מהגולשים לא לגלוש באתר בשבת
  • חסימת אפשרויות המוניטיזציה באתר (רכישה, פרסומות וכדומה)
  • המשך פעילות כרגיל

חוות דעת הלכתית בנושא אתרים שומרי שבת

על מנת לקבל חוות דעת הלכתית, פנינו למכון צומת למדע ותורה עם שו"ת בסוגיית אתרים שומרי שבת וזוהי תשובתו של הרב ישראל רוזן ז"ל (בין תפקידיו היה מייסד וראש מכון צומת לענייני הלכה וטכנולוגיה)

א. עמדתנו היא שמבחינה הלכתית אין איסור להחזיק בשבת אתר שמישהו שאינו שומר שבת, או בחו"ל, נכנס אליו למידע וגם למסחר.
ב. כל המוסדות הדתיים לא סוגרים את האתר שלהם בשבת, כולל מכון 'צומת' (ובעצם ניתן דרכו גם לרכוש ספרים או מוצרים).
ג. הסיבה היא שאין עלי חובה למנוע מאחרים לחלל שבת, ואין כאן בכלל אלמנט של 'לפני עיור לא תתן מכשול'.
ד. ביחס להיבט המסחרי זה גם לא נחשב 'שכר שבת' מסיבות שונות, וזה אמור גם למי שיש לו מכונה למימכר פחיות שתיה או סנדוויצ'ים או מכבסה אוטומטית. בכרכי 'תחומין' (בהוצאת מכון 'צומת') היו מספר מאמרים על כך, בקשר לכספומט של בנק המזרחי הפתוח בשבת ועוד.
ה. אכן, יש מקום לדאוג שמי שנכנס לאתר בבעלות דתית בשבת יתקל בדף פתיחה (בשבת ובחג) המציין כי היום שבת/חג ובשל קדושת היום בעלי האתר מבקשים לדחות את הכניסה למוצאי שבת או למחרת. כאמור, הצעה זו היא מטעמים של אוירה וחינוך וקידוש השם, אך לא הלכתית צרופה.
ו. ועוד, אם אכן היה רווח ממכירות שבת (שניתן לחישוב) – מומלץ מטעמי חינוך וקידוש השם ותחושה טובה ו'סגולה להצלחה' לתרום את הרווח הזה (לאחר ניכוי ההוצאות) לטובת שמירת השבת, או למוסד העוסק בכך. כאמור, גם זו רק המלצה ולא חיוב הלכתי פורמאלי.

לפי פסיקתו של הרב רוזן, אין צורך בפעולות מיוחדות באתר בזמן השבת. לפי גישה זו, כל מאפייני האתר זהים בשבת ובימי חול. גישה זו אופטימלית מבחינת SEO ומבחינת חווית המשתמש באתר.

הדרך הנכונה לפי גוגל להפעלת אתר שומר שבת

במידה ובוחרים באחת הגישות האחרות – יש דרך נכונה ולא נכונה. למשל, פתרון טכנולוגי פופולרי הוא שירות המבצע הפניית JavaScript מכתובת האתר אל דף חיצוני מכניסת שבת ועד צאתה. השירות זוכה לפופולריות בזכות הפשטות שבו, נוחות השימוש והיכולת שלו לבצע חסימה מותאמת אישית – לכל גולש לפי שעות כניסת השבת או החג באזורו הגיאוגרפי.
החיסרון של השירות הוא ב-SEO כי פתרון זה עלול לפגוע. הפניית ג'אווה סקריפט כזו, המפנה מדומיין האתר לדומיין החיצוני, עלולה לפגוע באתר משתי סיבות. הראשונה, ההפניה מעבירה את הגולש למקום שונה מזה שאליו ציפה להגיע ולכן עלולה להיסרק ע"י גוגל כפעולה חשודה מסוג Sneaky redirect. הסיבה השנייה, הפניית ג'אווה סקריפט מכתובת אחת לכתובת אחרת עלולה להתפרש ע"י גוגל כמו הפניית 301 ולהשפיע על האינדוקס וה-"כוח" של דפי האתר בגוגל.

הדרך הנכונה להתמודד עם הסוגיה היא שימוש ב http status code 503.

כך עולה מתשובתו של ג'ון מיולר לשאלה בפורום Webmaster Central Blog אודות אתר שומר שבת:

גון מיולר כותב לגבי אתר שומר שבת

בפברואר האחרון, גוגל אף התייחסו לנושא בבלוג Webmaster Central Blog בפוסט תחת השם Closing down for a day.

גוגל מכריזים שהמפתח ליישום נכון של אתר שומר שבת, באופן ידידותי ל-SEO, היא שימוש בסטטוס 503. משמעות הסטטוס הוא שהאתר ירד זמנית לצורך תחזוקה. זה מסמן לגוגל לא לסרוק את האתר כרגע ולחזור במועד מאוחר יותר ומוודא שהאתר אינו נסרק ומאונדקס בגוגל בתצורת השבת שלו בטעות. אפילו ישנה אפשרות לדווח לזחלן של גוגל בדיוק מתי האתר יחזור למצב תקין ע"י Retry-After header.

כל עוד מופעל סטטוס 503, אפשר לנקוט במספר פתרונות שמירת שבת, למשל:

  • להשאיר את האתר באוויר ולהציג פופ אפ המכסה את האתר עם המסר "אתר זה אינו זמין עד ליציאת השבת"
  • להוריד את האתר ולהציג עמוד שגיאה מותאם אישית המזמין את הגולש לשוב בצאת השבת

טיפים חשובים לאתר שומר שבת

לאחר צאת השבת, שימו לב שהאתר מפסיק להחזיר סטטוס 503 וחוזר לסטטוס 200. אחרי כשבוע שבו Google bot מקבל מאתר סטטוס 503 הוא מתחיל להתייחס לכך כשגיאה קבועה ולהסיר את הדפים בתוצאות החיפוש.

כמו כן, אם מקושר לאתר חשבון של עסק מקומי ב- Google my business, מומלץ לשקף בזמני הפתיחה של העסק את העובדה שהעסק שומר שבת.