זמן קריאה: 4 דקות

גוגל פרסמה בשבוע שעבר פוסט בבבלוג ה-Google Webmaster Central, ובו הכריזה על כלי חדש שיאפשר לבקש ממנוע החיפוש שלה להתעלם מקישורים נכנסים לאתר שלכם (Disavow Links), כלומר להסיר את הקישורים האלה ממפת הקישורים לאתר שלכם (בדומה להטמעה של nofollow על קישורים אלה).

עם זאת גוגל מציעה להפעיל את הכלי החדש בשיקול דעת, ובעצם ממליצה להיעזר בו רק למי שקיבל הודעה ב-webmaster tools על "קישורים לא טבעיים" (unnatural links) שנמצאו באתר שלו. בעלי אתרים שלא קיבלו את ההודעה בחודשים האחרונים לא נדרשים ברוב המקרים להשתמש בו. בכל מקרה, בשל חשיבות הקישורים הנכנסים לדירוגו של אתר, כדאי שהשימוש בכלי וההחלטה אילו קישורים צריך להסיר תתקבל על ידי אנשי מקצוע בתחום קידום אתרים במנועי חיפוש בלבד.

הצורך בכלי עלה בחצי שנה האחרונה מאז עלה עדכון "פינגווין" לאוויר בסוף אפריל 2012. עדכון "פינגווין" כזכור שקלל מחדש את המשקל שיש לקישורים הנכנסים לאתר מסוים ופגע בדירוג של אתרים שנחשדו בקישורי ספאם. קישורי ספאם הם קישורים שלא הושגו בדרך טבעית של קישור מאתר לאתר בזכות התוכן שלו, ומצד שני לא הוגדרו בצורה ברורה באמצעות nofollow כקישורים שמנועי החיפוש צריכים להתעלם מה-trust שהם מעבירים (הידוע בכינויו link juice) בין שזה page rank, trust rank ודומיהם. לרוב מדובר על קניית קישורים במסווה של קישור טבעי, החלפות קישורים שלא לטובת הגולשים, וכן קישורים מדפים בעלי תוכן ירוד.

אז למי שקיבל את ההודעה או למי שיודע 🙂 שהשיג קישורים בדרכים שאינן עולות עם הנחיות גוגל, ממליצה גוגל ראשית לנסות ולהסיר את הקישורים האלה מהרשת באמצעות פנייה לבעל האתר המקשר. זו הדרך הנכונה ביותר כיוון שהסרה של הקישורים תמנע גולשים ומנועי חיפוש כאחד מלהגיע לאתר באמצעות קישור המתחזה להיות קישור טבעי בעוד שהוא אינו אלא צורת פרסומת נחותה.

אם הניסיונות להסרה מלאה של הקישור מהאינטרנט לא הצליחו או הצליחו חלקית, גוגל מזמינים להיכנס לדף הסרת הקישורים החדש (כשאתם מחוברים לחשבון ה-webmaster tools שלכם), לבחור את האתר שאליו אתם רוצים להסיר קישורים:

שלב 1 בבקשת הסרה של קישור מסכמת הקישורים

ולהעלות קובץ טקסט המכיל את רשימת הדפים שבהם מופיעים קישורים שהייתם רוצים שיוסרו מפרופיל הקישורים שלכם (או דומיין אם מדובר בדומיין כולו) וכן רישום של תאריך הפנייה לבעל האתר ואת תגובתו או לרוב חוסר תגובתו לבקשה.

שלב 2 בבקשת הסרה של קישור מסכמת הקישורים

הנה דוגמה הלקוחה מהפוסט של גוגל לקובץ כזה המכיל בקשת הסרה מדומיין שלם אחד ומדפים ספציפיים בדומיין אחר:

# Contacted owner of spamdomain1.com on 7/1/2012 to

# ask for link removal but got no response
domain:spamdomain1.com

# Owner of spamdomain2.com removed most links, but missed these

http://www.spamdomain2.com/contentA.html

http://www.spamdomain2.com/contentB.html

http://www.spamdomain2.com/contentC.html

לאחר הגשת הבקשה גוגל תסרוק ותאנדקס מחדש את הקישורים שהתבקשה להסיר, ואם הבקשה תתקבל, הקישורים יוסרו מפרופיל הקישורים בתוך כמה שבועות.

גוגל מבהירה גם שהיא לא מחויבת להיעתר לבקשת ההתעלמות מהקישור (Disavow), בדומה לגישתה בעניין תג ה-rel=canonical למשל. גוגל שומרת לעצמה את הזכות לדחות את הבקשה במקרה שבו היא חושבת שיש ערך לקישורים אלה או שעל פניו נראה שבקשת ההסרה של קישור ספציפי זה או אחר הוגשה בטעות. כמו במקרה של תגי canonical שגויים, עמדה זו יכולה לפעמים להציל אתר במקרה של טעות של בעליו.  כמו כן,  במקרה שגיליתם שנוספו לקובץ קישורים "טובים" שאינכם רוצים שיוסרו, עליכם להוריד את הקובץ דרך מערכת ה-webmaster tools לתקנו ולהעלותו מחדש.

דרך אגב, לכל מי שהגיש או מתכונן להגיש בקשת Reconsideration בעקבות פגיעה בדירוגי האתר שלו, מומלץ בעיקר אם האתר נפגע בעקבות עדכון "פינגווין", לצרף לבקשת ה-Reconsidartion את תיעוד הניסיונות להסרת הקישורים באמצעות פנייה לבעלי האתר המקשר וכן את הגשת קובץ ה-Disavow.

הסבר נוסף תוכלו למצוא בוידאו של מאט קאטס 

וידאו של מאט קאטס על Disavow