כמעט ואין אתר שלא קיימת בו בעיה מהותית של תוכן משוכפל. כפילות תוכן יכולה לפגוע במאמצי קידום האתר, ולגרום לניצול לא יעיל של משאב הסריקה של מנועי החיפוש.

מהו תג קנוניקל?

תג Canonical הינו אלמנט HTML אשר ממוקם באזור ה-Head של הדף, אשר מסייע לבעל האתר להכריז מהי כתובת ה-URL המועדפת, מבין מספר כתובות URL אשר נסרקות על ידי גוגל בצורה נפרדת, אך מכילות תוכן משוכפל או דומה מדי.

במהלך פברואר 2009, כל מנועי החיפוש הגדולים (גוגל, מייקרוסופט, יאהו) הכריזו על תמיכתם בתג זה. יחד עם זאת, חשוב להבין כי תג ה-Canonical מוגדר בתור המלצה בלבד, וכי מנועי החיפוש אינם מתחייבים לעשות שימוש במידע המופיע בו (בניגוד להפניות קבועות מסוג 301).

כיצד נוצרות בעיות כפילות תוכן?

בעיות כפילות תוכן יכולות להתעורר עקב סיבות רבות ומגוונות. הנה כמה דוגמאות:

  • אתר מסחר אשר מציע מוצרים עם תוכן זהה, אך עם הבדלים מינוריים בין הדפים (כמו צבע מוצר או מחיר מבצע)
  • כפילות תוכן כתוצאה ממאמרים המופיעים בדפי גרסאות הדפסה
  • סיבות טכניות אשר מאפשרות סריקה של דפים במספר כתובות (לדוגמא: דף הבית של האתר בכתובת הראשית www.example.com לעומת דף הבית הכולל את שם הסקריפט www.example.com/index.php)
  • הופעה של פרמטרים אשר אינם משנים את תוכן הדף (לדוגמא: פרמטרים המציינים את מספר ה-session של הגולש)

כמובן שקיימות עוד דוגמאות רבות נוספות, אך קצרה היריעה מלפרט. תג קנוניקל (Canonical Tag), נועד להילחם בדיוק במקרים כאלה!

מילה של אזהרה

מאחר והגולש איננו עובר בפועל לכתובת המופיעה בתג הקנוניקל, אז במידה והמידע המופיע בתג אינו נכון (טעות תכנות לדוגמא), אז בהחלט יתכן כי לא נשים לב לטעויות המופיעות בתג זה. תג קנוניקל המוגדר לא נכון יכול ליצור נזק ממשי ובעיות קשות בסריקה. הנה דוגמאות למצבים בהם יכול תג המוגדר לא טוב לגרום לנזק חמור:

  • הכתובת המופיעה בתג מפנה בטעות לכתובת שאינה קיימת
  • הכתובת המופיעה בתג מפנה בטעות לכתובת המפנה בחזרה לכתובת הנוכחית (מה שיוצר לולאת הפניות)
  • הכתובת המופיעה בתג מפנה אל דף ב-http כאשר האתר הוא ב-https
  • כל הדפים באתר כוללים בתג את אותה הכתובת (לדוגמא: דף הבית)

הפניה קבועה (301) לעומת Canonical Tag

בעוד הפניה קבועה מסוג 301 מחייבת את מנועי החיפוש לעקוב אחריה, השימוש בתג Canonical, כאמור, משמש כהמלצה בלבד אותה האלגוריתם לוקח בחשבון. התג יהווה פתרון בעיקר עבור שני מקרים עיקריים:

  • תוכן משוכפל או דומה מאד
    כאשר שני דפים (או יותר) מכילים תוכן משוכפל, או כמעט זהה, ושניהם צריכים להיות זמינים עבור הגולש. במקרים כאלה, אין טעם לבצע הפנית 301 מאחר ושני הדפים צריכים להיות באוויר. הדוגמא השכיחה ביותר למצבים אילו היא דפי מוצרים בצבעים שונים. במצב זה, הפתרון הטוב ביותר יהיה לשלב את תג ה-Canonical בכל אחד מהכפילויות ולוודא שערך התג מצביע על כתובת URL אחידה.
  • מגבלה טכנית לביצוע הפניית 301
    כאשר נדרשת הפניה קבועה מסוג 301 אך מסיבות שונות, לא ניתן לבצע אותה. במקרים אלו יכולים להתעורר כתוצאה ממגבלות טכניות של בעל האתר או ה-Webmaster. במצב זה, ניתן להמיר את הדרישה בהפניית 301 בשימוש ב-Canonical. אך יחד עם זאת, כדאי לזכור כי מנועי החיפוש לא בהכרח יעקבו אחר התוכן של התג, וכי הפנית 301 היא הפתרון המועדף (כל זאת במקרה שכפילויות התוכן אינן צריכות להיות זמינות במספר כתובות URL בניגוד למקרה הראשון).

כיצד להשתמש בתג על מנת לציין כתובת URL קנונית?

ניתן לעשות זאת באמצעות שתי דרכים מרכזיות. הדרך הראשונה (והשכיחה יותר) דורשת שילוב של אלמנט ה-Canonical בקטע ה-Head של כל דף HTML אשר מהווה כפילות URL של עמוד אחר.

לדוגמא, נניח שקיימות הכפילויות הבאות:

  • http://www.example.com/category.php?item=210?sort=price
  • http://www.example.com/category.php?item=210?sort=date

כתובות ה-URL הללו מצביעות למעשה על אותו עמוד, אך כל אחת מהן מציגה את התוכן במיון שונה. לכן, שתיהן צריכות להיות זמינות עבור הגולש, ולכן הפניית 301 לא תהווה פתרון מתאים לטיפול בכפילויות זו. במקרה כזה, הפתרון הטוב ביותר יהיה שילוב תג Canonical שיצביע על הכתובת ה"קנונית" של העמוד. כך ייראה התג:

<link rel="canonical" href="https://www.website.com/page/" />

שימו לב: ערך הקישור יכול אמנם להיות יחסי או אבסולוטי, אך ההמלצה הרשמית של גוגל היא להשתמש בכתובת אבסולוטית מלאה. הסיבה לכך היא שזה יכול למנוע בעיות פוטנציאליות נוספות (לדוגמא: כפילות של שם הדומיין ללא www לעומת הכתובת בתוספת www).

הדרך השנייה להשתמש בתג, היא באמצעות ציון הגרסה הקנונית על-ידי שליחת תגובת שרת, אשר מכילה את כותרת ה-rel="Canonical". אפשרות זו מיועדת בעיקר עבור מצבים כמו גרסת PDF אשר זמינה להורדה ומהווה כפילות של עמוד URL אחר באתר.

Cross Domain Canonical

ניתן להשתמש בתג ה-Canonical על מנת לטפל במקרי כפילויות בין דומיינים שונים. לדוגמא: כאשר עמוד מאמר משוכפל בין מספר אתרים השייכים לאותה חברה, ניתן להגדיר Cross Domain Canonical בכל אחת מהכפילויות, אשר יצביע על ה-URL בדומיין המועדף. אנו שוב מדגישים כי פתרון זה מתאים רק עבור אותם מצבים בהם כפילויות התוכן צריכות להישאר זמינות במספר כתובות. אם המצב מאפשר איחוד של הכתובות, מומלץ לנתב מחדש את הכתובות באמצעות הפניית 301.