המזון אותו מנועי החיפוש אוהבים הוא טקסט, והרבה טקסט, ולכן בניית תוכן איכותי באתר היא אחת המלאכות החשובות ביותר העומדות בפני כל בעל אתר המעוניין לבצע קידום אתרים בתוצאות מנועי החיפוש. אולם בניית תוכן אינה דבר פשוט. בעיני מנועי חיפוש אתר בעל תוכן טוב הוא:

  • האתר מכיל תוכן ייחודי ואיכותי
  • התוכן באתר נותן לגולש ערך מוסף ביחס לאתרים אחרים
  • התוכן בדפי המידע ברור וממוקד
  • האתר מכיל תוכן רב המאפשר לגולש העמקה

ככל שארבעת התנאים הללו יתקיימו בצורה מלאה יותר, כך ירבו סיכויי האתר להופיע גבוה בתוצאות מנועי החיפוש.

בניית תוכן מוכוון מילות מפתח

בנייה נכונה של תוכן תשלב בין תוכן אמיתי ומועיל למשתמש לבין הופעה נכונה של מילות מפתח וביטויי המפתח בתוך הטקסט. מילות המפתח יהיו פזורות לכל אורך הטקסט, ויש לוודא כי הן קיימות גם לקראת סופו של התוכן. עם זאת, הימצאות מילות המפתח בראש הדף היא החשובה ביותר.

בניית היררכיה באתר – פיזור התוכן מן הגדול לקטן

את תוכן האתר חשוב לבנות במבנה היררכי המכתיב למעשה את מבנה האתר – מן הגדול אל הקטן. את הנושאים המרכזיים ביותר ממקמים בדף הבית, נושאים ברמת חשיבות פחותה בדפים הראשיים של האתר, ואת הנושאים השוליים יותר בדפים הנמצאים ברמה היררכית הולכת ויורדת. עם זאת, כדאי להימנע מיצירת היררכיה בה יש יותר מדי רמות של נושאים – שלוש רמות יהיו בהחלט מספקות לרוב האתרים.

דוגמא לשלוש רמות:

בונבונים -> בונבונים כחולים -> רכישת בונבונים כחולים

בניית תוכן כאסטרטגיה

לעיתים אנו שוכחים כי המטרה העיקרית שלנו בעת קידום אתר היא להשאיר את הגולשים באתר, ואיזו דרך טובה יותר יש מאשר לספק להם את מה שהם מחפשים? אם יש לכם באתר תוכן רב, אז הסיכוי שבין הדפים השונים יהיה גם מה שהמשתמש מחפש יהיה גבוה יותר.

הוספת תוכן לאורך זמן

נראה כי מנועי החיפוש נוטים לבקר יותר באתרים בהם התוכן מתעדכן בצורה שוטפת (זה גם די הגיוני…). לכן, אסטרטגיית הוספת תוכן בה אתם מוסיפים כל כמה ימים עמוד אחד של מידע לאתר היא האסטרטגיה המנצחת. במקביל, כדאי לעבור ולעדכן את דפי האתר הקיימים מדי פעם, אפילו עדכונים קטנים, כדי להראות למנועי החיפוש שדפים אלו הם דפים "חיים".

מדידת רמת האופטימיזציה של תוכן הדף

מספר הפעמים בו מופיעה מילת מפתח בתוכן הדף משפיעה על שלושה מדדים עיקריים שלאורך השנים היה נהוג להשתמש בהם, אך כיום השימוש בהם פחת מאד:

  • צפיפות – Density – כאשר לוקחים את מספר הפעמים בו מופיעה מילת מפתח מסוימת, ומחלקים במספר המילים הכולל בדף, מקבלים את הצפיפות של מילת המפתח. מקובל בעבר היה לחשוב כי צפיפות של 3%-7% (כלומר – 3-7 חזרות על מילת המפתח על כל 100 מילים בדף) היא המיטבית, אך לכל מומחה בקידום אתרים הייתה כמובן דעה שונה בעניין הזה. מה שכן חשוב לזכור הוא שצפיפות גבוהה מדי עלולה להפעיל מסנן זבל (Spam Filter) שעלול לגרום לדחיקת הדף מטה בתוצאות החיפוש.
  • סמיכות וסדר – Proximity and Order – במידה ומדובר בצירוף מילות מפתח (יותר ממילה אחת), אז יש חשיבות גבוהה מאד לכך שהמילים יופיעו כשהן סמוכות זו לזו עד כמה שניתן, ושיופיעו בסדר הנכון. מבחינת גוגל קיים הבדל בין "קידום אתרים" לבין "קידום של אתרים" או "אתרים עם קידום".
  • מרכזיות – Prominence – ככל שמילות המפתח מרוכזות בחלק העליון של הדף, כך עולה חשיבות המילים. כמו-כן חשוב אם הן מופיעות בחלק הראשון של התגים השונים של HTML (Title, Hx, וכו') ובחלק הראשון של פסקאות הטקסט.

כפילות תוכן – Duplicate Content

כאשר גוגל מזהה כי שני דפים מכילים את אותו התוכן, או ששני אתרים מכילים את אותו התוכן, הוא יבחר את אחד מהן, ויעלים את השני מתוצאות החיפוש. הבעיה העיקרית היא שלבעל האתר אין שליטה על מי יישאר ומי ייעלם, ולא בהכרח הראשון שנכתב הוא זה שישאר.

דוגמאות למצבים בהם נוצר תוכן כפול:

  • הכוונת מספר שמות דומיין לאותו אתר (domain.com + domain.co.il)
  • נסיון להגדלת מספר הדפים באתר על ידי יצירת עותקים רבים של דפים
  • העתקה של תכנים מאתרים אחרים
  • כאשר אין הפניית דומיין קבועה מהאתר ללא www אל האתר עם www. נוצר מצב בו קיימים בעיני גוגל שני אתרים נפרדים (domain.co.il + www.domain.co.il)

מצב של כפילות תוכן איננו מצב טוב, וכדאי מאד להימנע ממנו עד כמה שניתן. אם בכל זאת נתקלתם במצב של כפילות תוכן, אל תנסו להסיר את אחד מן העותקים באמצעות מסיר הדפים של גוגל – שני העותקים יוסרו, וייעלמו לחצי שנה!

דפים שונים עם אותה כותרת (Title)

אל תתעצלו! תנו לכל דף באתר Title ייחודי משלו. אם הבעיה נובעת מכך שהמערכת שלכם דינמית, ויוצרת את הדפים באופן אוטומטי, שווה להשקיע את הזמן והכסף כדי לתקן זאת. לעיתים קרובות הבעיה היא כי מי שיצר את המערכת ניהול התוכן של האתר פשוט לא היה מודע לחשיבות הנושא. השתדלו לתת לכל דף גם תג מטה Description שונה, למרות שזה הרבה פחות חשוב.

תשומת לב לאותיות חיבור

בעברית קיימות מספר אותיות אותיות יחס (לדוגמא: החצר, לבית, שאומר, הגדול, מכאן). המילה "החצר" לדוגמא, שונה מהמילה חצר בעיני מנועי החיפוש, ולכן יש לשים לב כי המילים מופיעות בתוכן של האתר שלכם כשהן ללא תוספות לא רצויות.