אחת השאלות השנויות במחלוקת בין מומחי קידום אתרים היא השאלה "האם קישורים יוצאים מן האתר שלי אל אתרים אחרים מועילים או מזיקים לי?"

הוצאת קישורים לאתרים אחרים, בעד או נגד?

ישנן שתי סיבות עיקריות נגד הכנסת קישורים יוצאים לאתרים אחרים:

  • זליגת PR – כדי להבין את נושא "זליגת PR", יש לקרוא קודם כל את המאמר בנושא חשיבות הדף (PageRank). על קצה המזלג ניתן לומר כי לכל דף באתר שלכם יש כוח "הצבעת אמון". קישור לדף מסויים נחשב בעיני גוגל כהצבעת אמון בדף אליו קישרתם. אם אתם מקשרים לדף הנמצא באתר אחר, אתם לכאורה "מבזבזים" את כח ההצבעה על דף של אתר אחר במקום על דפים באתר שלכם.
  • זליגת משתמשים – קישור לאתרים אחרים גורם למשתמשים שלכם לעזוב את האתר שלכם לטובת אתר אחר. אמנם ניתן לבצע את הקישור כך שהאתר החדש יפתח בחלון חדש, אך משתמשים אינם אוהבים זאת, ומעבר לכך, הם עלולים לעבור לאתר החדש ולשכוח את האתר שלכם.

הסיבה העיקרית בעד קישורים יוצאים היא מעט פילוסופית. המצדדים טוענים כי לא יתכן כי מנועי החיפוש לא יעודדו משתמשים לקשר אל אתרים אחרים. אולם לא קיימת הוכחה ניצחת לצדקת טענה זו.

קישור יוצא אל שכונה רעה

כאשר מחליטים לקשר אל אתר אחר, חובה להיזהר מפני קישור אל דפים הנמצאים בעונש. אתרים שביצעו עבירות על הכללים שהכתיבו מנועי החיפוש לגבי מה מותר לעשות באופטימיזציה ומה אסור, עלולים למצוא את עצמם במעין "רשימה שחורה". נהוג לומר כי אתרים כאלה הפכו ל-"שכונה רעה".

אמנם הפניות היוצאות מ-"שכונה רעה" אינן יכולות להזיק לאתר שלכם, אך הפנייה אל "שכונה רעה" בהחלט כן עלולה להזיק.

כלל האצבע שלי: לא להפנות לדפים בעלי PR0 אלא לאחר שבודקים את הקוד של הדף.

למידע נוסף בנושא, כדאי לקרוא את המאמר עונשים בגוגל.

תג rel=nofollow

באינטרנט קיימים אתרים רבים המאפשרים למשתמשים להוסיף תגובות, הערות, חתימות על ספרי אורחים וכו'. בעלי אתרים רבים ניצלו אפשרות זו כדי להיכנס לאתרים אלו, ולהכניס אליהם הודעות הכוללות קישור אל אתריהם, על מנת לשפר את מיקומם בתוצאות מנועי החיפוש. תופעה זו גרמה לזיהום חווית הגלישה של המשתמשים התמימים. פעולה מסוג זה נקראת ספאם הודעות.

על מנת להילחם בתופעה, הודיע גוגל על תוספת תג חדש בשם nofollow. את התג ניתן להוסיף אל כל קישור באתר, ובאמצעותו "להודיע" כי איכות הקישור מוטלת בספק, וכי אין אין לעקוב אחריו ו/או להתייחס אליו בעת קביעת מיקומי האתר ממנו יוצא הקישור.

אתרים רבים החלו להשתמש בתג זה על מנת לבצע "פיסול PageRank" (בלועזית: PageRank Sculpting) ולחסום קישורים לדפים פנימיים שאינם מעוניינים לחזק, אך ב-15 ליוני 2009, מאט קאטס, ראש מחלקת הווב-ספאם בגוגל, הודיע רשמית על כך שתג ה-nofollow משמש יותר כספוג מאשר טלאי. כלומר, השימוש בו למטרת פיסול PR לא רלוונטי.

השימוש בתג נעשה בצורה הבאה:

<a href="https://www.seoisrael.co.il/" rel="nofollow">קישור</a>

כאשר נעשה שימוש בתג nofollow, אין הקישור גורם נזק לאתר אליו הוא מוביל. הוא פשוט איננו תורם לו כלל, ולכן הכדאיות של ספאם הודעות הופכת למוטלת בספק.

בעלי אתרים רבים מטילים בספק את החשיבות של קישורי nofollow נכנסים. הטענה היא, שגוגל אינם מייחסים חשיבות לקישורים אשר מוגדרים עם תג זה, אך מנגד, נשאלת השאלה האם קישורי nofollow מאתרים סמכותיים ורלוונטיים כגון וויקיפדיה, אשר עוברים עריכה קפדנית ויכולים להעביר תנועת גולשים רלוונטית – האם אילו קישורים שכדאי לגוגל להתעלם מהם?!