Pagerank – פייג'רנק

מה זה Pagerank – פייג'רנק?

אחד הגורמים החשובים בקביעת מיקומו של אתר בחיפושים הנערכים בגוגל הוא מידת חשיבות הדף, או כפי שהיא מוכרת יותר בשמה האנגלי – PageRank. מדד זה הוא אמנם רק אחד ממאות גורמים בהם גוגל משתמש בקביעת הסדר, אך הוא בין החשובים שבהם.

מהו pagerank?

pagerank הוא מדד מספרי בו משתמש מנוע החיפוש גוגל כדי למדוד את מידת החשיבות של דף מסויים באינטרנט. הדרך בה קובע גוגל את מידת חשיבותו של הדף היא באמצעות בדיקת מספר ואיכות הקישורים המפנים אל אותו דף. כל הפנייה המגיעה אל הדף היא מעין ""הצבעה"" עבור דף זה, וככל שמספר ואיכות ההצבעות גבוהים יותר, כך כנראה הדף חשוב יותר.

מספר דברים שכדאי לדעת על pagerank:

  • הוא ניתן לכל דף בנפרד, ולא לאתר כולו.
  • הוא אינו תלוי במילת חיפוש מסויימת, אלא מגדיר את מידת החשיבות הכללית של הדף.
  • בעבר הוא היה מרכזי מאד בקביעת התוצאות של גוגל, אך חשיבותו כיום הולכת ויורדת.

בהמשך אני אתייחס לעיתים למונח Pagerank לפי הקיצור שלו – pr.

כיצד בודקים את רמת חשיבותו של דף

הדרך הפשוטה ביותר לבדוק את רמת החשיבות של דף מסויים היא באמצעות סרגל הכלים של גוגל (Google Toolbar). סרגל הכלים הוא כלי המתווסף לאקספלורר, המציג את רמת ה-PR של כל דף בו אתם מבקרים. כלי לבדיקת PR של מספר אתרים במקביל.

קביעת ה-pagerank

תהליך קביעת מדד ה-pagerank מתחיל באיסוף כל הקישורים המצביעים על אותו דף (מאתרים אחרים או מתוך האתר עצמו). לאחר איסוף הקישורים מתבצעת הערכה של איכות כל קישור. במדידת איכות הקישור הכוונה היא למספר גורמים:

  • ה-pagerank של הדף המקשר – ככל שחשיבות הדף המצביע גבוהה יותר, כך גבוהה חשיבות ההצבעה. אין דין הצבעה שנעשתה על-ידי אתר גדול ומבוסס כדין הצבעה של אתר קטן. זו הסיבה שלעיתים קרובות עדיף קישור אחד מדף בעל חשיבות גבוהה על פני עשרה קישורים מדפים בעלי חשיבות נמוכה.
  • מספר הקישורים בדף המקשר – כוח ההצבעה של דף מסויים מתחלק על פני כל הקישורים היוצאים ממנו. אם בדף מסויים יש רק קישור אחד, אז כל כח ההצבעה ילך לשם. אם יש בדף מאה קישורים לדפים שונים, אז כח ההצבעה יתחלק בין כל אותם דפים.
  • קישור פנימי מול קישור חיצוני – זוהי נקודה שנויה במחלוקת. אמנם באופן רשמי אין הבדל בין קישור המגיע מאתר אחר מול קישור המגיע מתוך האתר, אך לי נראה כי לקישורים המגיעים מבחוץ משקל רב יותר.

הנתונים על ""ההצבעות"" אותן קיבל הדף מתורגמים לציון מספרי, שהוא ה-Pagerank של הדף. אגב, ציון זה אינו הציון אותו מקבלים בסרגל הכלים של גוגל.

לאחר מתן הציון הסופי, מחלק גוגל את הדפים באינטרנט לעשר קבוצות (PR1-PR10). גודל כל הקבוצות אינו שווה! גודל הקבוצה הולך וקטן בצורה אקספוננטיאלית. כלומר,

באינטרנט יהיו הרבה יותר דפים ב-PR3 מאשר PR4, ויותר דפים ב-PR4 מאשר PR5. המעבר מ-PR ל-PR הולך והופך לקשה יותר ככל שהוא עולה.

גוגל מחשב את ה-pagerank של הדפים במאגר שלו בצורה שוטפת. עם זאת, רק אחת לכמה חודשים (בדרך כלל אחת לשלושה עד ארבעה חודשים) מתעדכנים הנתונים המוצגים בסרגל הכלים של גוגל ובמדריך האתרים. אגב, הנתונים של מדריך האתרים מתעדכנים בנפרד מסרגל הכלים. המשמעות של עובדה זו היא שה-pagerank אותו רואים בסרגל הכלים של גוגל הוא בעצם תמונה בנקודה מסויימת בזמן ולא יותר מזה!

עונשים על התנהגות בלתי הולמת

מנועי החיפוש כל הזמן עוסקים באיתור אתרים המשתמשים בטכניקות פסולות כדי לקדם את המיקום שלהם בתוצאות מנועי החיפוש (ספאם). הבעיה העיקרית בנושא היא כי הגבול בין טכניקות פסולות לבין אופטימיזציה לגיטימית של דפי אינטרנט הוא דק מאד, וקשה לדעת אם חציתם אותו.

נשארים בלופ

הרשמו לניוזלטר שלנו ועדכונים חמים, מדריכים וטיפים מאנשי המקצוע המובילים בארץ אצלכם במייל, ללא ספאם וללא הטרדות.

עוד קצת ואתם בדרך לקידום אתרים טוב יותר

מלאו את כל הפרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. 
רוצים לדבר איתנו על נושא אחר? צרו קשר מכאן